Rautatiet ja harrastus  |  Pienoisrautatiet  |  Aihe: Pienoisrautatien suunnittelu  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 158


« : Joulukuu 08, 2024, 19:16:04 »

Pienoisrautateiden suunnittelu ansaitsee ehdottomasti oman keskustelusäikeensä! Ohessa on aiheen pohjustukseksi viime toukokuussa Rautatiemuseon pienoisrautatiepäivillä aiheesta pitämäni lyhyt esitelmä.

* 2024-05-18 Esitelmä pienoisrautatiepäivät.pdf (2656.22 kilotavua - ladattu 102 kertaa.)
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2205


« Vastaus #1 : Joulukuu 08, 2024, 19:41:22 »

Pienoisrautateiden suunnittelu ansaitsee ehdottomasti oman keskustelusäikeensä! Ohessa on aiheen pohjustukseksi viime toukokuussa Rautatiemuseon pienoisrautatiepäivillä aiheesta pitämäni lyhyt esitelmä.
Kiitoksia esityksen julkaisusta.
tallennettu
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 158


« Vastaus #2 : Joulukuu 11, 2024, 19:53:52 »

Minulla on parhaillaan käynnissä Mäntsälään tulevan Great Northern -teemaisen pienoisrautatien suunnittelu ( https://vaunut.org/kuvat/?u=2938&d=14.05.2024&ns=1 ). Rata on suunniteltu esikuvan mukaiseen liikenteeseen ja tätä tukemaan rataan tulee laajat piiloratapihat kunkin ratahaaran päähän. Suosittelen piiloratapihoja jokaiseen pienoisrautatiehen, ne ovat helppo tapa "liittää" pienikin rata kiinteäksi osaksi muuta rataverkkoa!

Seattlesta etelään olevia suuntia edustaa tulevalla radallani "USS Portland". Eräs jenkkijunaharrastaja mietti, että hänen piiloratapihansa oli todella massiivinen, melkein kuin taistelulaiva ja hän päätti nimetä sen USS Portlandiksi vanhan taistelulaivan mukaan. Loistava idea, päätin apinoida sen omalle radallani ja Seattlesta etelään olevalle asemalle Portland (OR) sopii täydellisesti. Muita piiloratapihoja radassani tulevat olemaan mm. USS Spokane ja USS Vancouver. USS Portland on varsin massiivinen, ratapihalle tulee 11 kappaletta 2,5 metrin mittaista säilytysraidetta, kulkuraide ja paluusilmukka junarunkojen kääntämiseen. Ratapiha toimii Seattlen King Street Stationin ( https://vaunut.org/kuvat/?t=King%2Bst%2Bstation ) asetteluraiteina, Northern Pacificin "pääratana itään" sekä GN:n että NP:n Tacoman ja Portlandin suunnan "pääratana". USS Portland on vilkas paikka ja kaikki 11 raidetta tulevat tarpeeseen!

Vanhalla Espoossa olleella radallani piiloratapihat olivat pääosin maisemoituja, kuten tuon radan länsipäätä edustanut Interbayn ratapiha Seattlessa ( https://vaunut.org/kuva/125384 ). Uudella radalla USS Portland on myös maisemoitu vähintään perusmaisemoinnilla. Suosittelen maisemointia kaikkiin piiloratapihoihin, ne vievät tyypillisesti varsin paljon tilaa ja ilman maisemointia ne ovat karun näköisiä muuten kauniissa rautatiemaisemassa.

USS Portlandia suunnitellessani havaitsin, että pöytälevyille jäi varsin paljon tyhjää tilaa. Päädyin lisäämään kaksi teollisuuslaitosta näihin tyhjiin kohtiin, toiseen tulee pienehkö kyllästyslaitos ja toiseen suuri sokeritehdas. Molemmat tuottavat mukavan lisäliikenteen radalle, erityisesti sokeritehdas on merkittävä rautatieasiakas. Suosittelen miettimään piiloratapihojen käyttöä myös osana rautatien muuta liikennettä, ne voivat tarjota pöytätilan ja liikennemahdollisuuden, joka jää helposti huomaamatta!
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 12, 2024, 12:26:46 kirjoittanut Hannu Peltola » tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Pienoisrautatiet  |  Aihe: Pienoisrautatien suunnittelu  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina