Rautatiet ja harrastus  |  Pienoisrautatiet  |  Aihe: Pienoisrautateiden operointi  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 170


« : Joulukuu 11, 2024, 00:01:45 »

Pienoisrautatien liikennöinti oikean rautatien kaltaisesti osana laajempaa kuljetusverkostoa on aina ollut minulle yksi pienoisrautateiden suunnittelun peruslähtökohdista ja kaikki rakentamani pienoisrautatiet ovat tähdänneet esikuvan mukaiseen operointiin. Keskustelun aloittamiseen aiheesta sopii vaikkapa pienoisrautatiepäivillä 2023 pitämäni esitelmä.

* 2023-05-20 Esitelmä pienoisrautatiepäivät.pdf (2739.52 kilotavua - ladattu 91 kertaa.)
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 9455


« Vastaus #1 : Maaliskuu 01, 2025, 05:01:55 »

Tuo pienoisrautatien liikennöinti tuo osaltani useita muistoja etenkin PRKn(Pienoisrautatiekerho Ry)radan liikennöinnistä kerhon ollessa aseman kellarissa vuoteen 1983 asti!Meillä oli lukuisia onnistuneita ajoiltoja Suomi kalustolla ja monia asiasta kiinnostuneita katsojia ja seuraajia myös korkeita VRn silloisia johtohenkilöitä joilla oli sydän harrastuksellemme oli usein paikalla! Liikennöinnissä pyrittiin aina esikuvan antamaan esikuvan muotoiseen toimintamalliin ja tarkasti VRn sen ajan sääntöjen (Junaturvallisuussääntö) mukaiseen sääntöjen noudattamiseen!Oli se mahtava tunne kun kaikki oli tyytyväisiä ja kehujakin tuli!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 9455


« Vastaus #2 : Toukokuu 30, 2025, 23:56:38 »

Edelliseen kommenttiin liityen muistan että PRKlla oli myös valmiiksi laaditut aikataulut junan numeroineen ja kokoonpanoineen vetovoimaa unohtamatta! Jokainen osallistuja oli tehtäväänsä keskittynyt ja vastuualueensa tunteva. Näinollen näytösajot sujuivat suurimmalta osaltaan mahdollisimman jouheasti!Jossain vaiheessa käytössä oli myös puhelimet korvakuulokkeineen!
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 31, 2025, 00:11:10 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 9455


« Vastaus #3 : Eilen kello 04:52:10 »

Sittemmin jossain vaiheessa siirryttiin 2-kiskoradan operointiin Sielläkin toimittiin kellon ajan mukaisiin aikatauluihin ,mitään kuulokkeelisia radio yhteyksiä ei enää ollut. Mutta oli toimivat aikataulut ja tietenkin miehitetyt asemat.Vastuualueet oli jaettu eri jäsenien kesken kuka mistäkin radan osa-alueesta ja kunnossapidosta vastaa!Monesti tuolloin suomalaista vetokalustoa ei ollut kovin monelta rakentajalta paljon tarjolla joten jouduttiin pääasiassa turvautumaan meikäläisen J.L. rakentamaan vetokalustoon ,ja Heikki Kannoston upeisiin ja moninaiseen vaunuvalikoimaan 'Tällä pärjättiin hyvin ja voitiin esittää monipuolista suomalaisen rautatien kiinnostavaa näytösajoa ,kaiken toimiessa lähes ilman ongelmia suurilta osin!Kaksikisko radalla ollutta kalustostani,  Diesel kalustosta joka radalla liikennöi mainitaan Hr11,Hr12,Dm7 Dm8,Sr12/2031 ,Dm2/13,Bm 2, ja höyryistä ainakin Tk3/895 ,Tr1 /1096, Hr1 /1017Hv1 567, Vr1 797,Vk5/72,SK2 124.Veturiluettelo ei välttämättä ole täydellinen.Nuo radalla ovat ainakin olleet jos ei ajossa niin muusta syystä esim kaluston dokumentointi. Usein oli paikalla ajoiltoina myös paikalle saapunutta asiasta kiinnostunutta henkilöstöä ja myös VRn edustajia joihin PRK piti yllä hyviä suhteita.Tuolloin pyrittiin pitämään ajonäytös erittäin hyvin ohjattuna ja toimivana jotta annetaan mahdollisimman hyvä kokonaiskokemus katsojille ja kaikille osallisille. Tämän tietenkin mahdollisti se että asioita oltiin edellä harjoiteltu ja sisäistetty menestyksekkään toiminnan vaatimukset edellytyksenä kaikkien oikea toiminta ja omien vastuualueiden hyvä hallinta.Näillä tuolloin mentiin ja kaikki muistot noista ajoista on positiivisia!Valitettavasti lähtö tuolta aseman kellarista tuli vuonna 1983.On olemassa super 8 filmiä dokumentoiden ,jonka toteutumiseen olin itse vaikuttamassa,tuon kerhon loppuajan  ja ajoilloista ja toivottavasti saadaan se koko filmi joskus kaikkien nähtäville!Tämä oli kappale arvokasta suomen pienoisrautatieharrastuksen historiaa siellä Helsingin rautetieaseman kellarissa!
« Viimeksi muokattu: Eilen kello 05:23:28 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Pienoisrautatiet  |  Aihe: Pienoisrautateiden operointi  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina