Juha Pokki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 37
|
« : Joulukuu 20, 2024, 11:18:30 » |
|
VR pohjoismaisen huoltovarmuuden turvaajana: VR FleetCarelle merkittävä tilaus raskaskuljetusvaunuista Norjan ja Ruotsin Puolustusvoimille
Tiedote. Julkaistu: 20.12.2024, 11:15 VR FleetCare
Raidekaluston kunnossapitäjä ja vaunuvalmistaja VR FleetCare, norjalainen raideinfan omistaja Bane NOR, Norjan Puolustusmateriaalihallinto ja Ruotsin Puolustusvoimat ovat solmineet sopimuksen uusien raskaskuljetusvaunujen suunnittelusta ja sarjavalmistuksesta. Vaunun suunnittelu on jo käynnistynyt ja valmistus alkaa vuoden 2025 aikana.
Kyseessä on pohjoismaisen huoltovarmuuden kannalta merkittävä kehityshanke, sillä vaunuhankinta mahdollistaa raskaat puolustusmateriaalin kuljetukset rautateitse. VR FleetCare toteuttaa projektin suunnittelusta valmistukseen ja toimitukseen asti. Hankkeen ensimmäinen vaihe käsittää vaunutyypin suunnittelun ja hyväksyttämisen sekä kymmenen vaunun sarjavalmistuksen. Sopimus sisältää option 110 vaunusta.
”Käynnistyvä projekti ja alkava yhteistyö ovat merkittäviä suomalaisen vaunuvalmistuksen kannalta, ja hieno startti suomalaisten tavaravaunujen toimituksille ulkomaille. VR FleetCare pystyy tehokkaasti valmistamaan tavaravaunuja erikoissarjoina eri teollisuudenalojen vaativiin tarpeisiin. Meiltä löytyy tarvittava tekninen osaaminen ja valmistuskyvykkyys, joten tuotannon aloittaminen onnistuu nopeasti. Olemme iloisia, että voimme osaamisellamme edistää pohjoismaista yhteistyötä ja turvata huoltovarmuutta”, kertoo VR:n kunnossapitojohtaja Otso Ikonen.
Arktinen osaaminen suunnittelun lähtökohtana Puolustusteollisuuden käyttöön toimitettavat vaunut räätälöidään tarkasti asiakkaiden tarpeisiin ja infrastruktuuriin soveltuvaksi. Vaunun suunnittelun lähtökohtana on kyvykkyys raskaan NATO-kaluston kuljetukseen sekä soveltuvuus arktiseen T2-lämpötila-alueeseen, joka asettaa erityisvaatimuksia vaunujen rakenteelle ja tekniselle toteutukselle esimerkiksi lumen ja jään kertymisen vuoksi. Markkinoilta on aiemmin puuttunut arktisiin oloihin hyväksytty raskaskuljetusvaunu.
”Meillä VR:llä on pitkä arktisten olosuhteiden tuntemus ja kokemus raskaista kuljetuksista pohjoisessa. Olemme ylpeitä siitä, että Bane NOR, Norjan Puolustusmateriaalihallinto ja Ruotsin Puolustusvoimat ovat valinneet meidät vaunujen toimittajaksi. Hanke ja sen tuoma vaunujen sarjavalmistus parantaa entisestään myös kotimaista huoltovarmuutta, sillä tuote on toteutettavissa myös Suomen raideleveydelle”, Ikonen sanoo.
Uuden 6-akselisen vaunun suunnittelussa huomioidaan käytettävyys sekä pitkä elinkaari ja sen aikainen huolto. Vaunusarja valmistuu VR FleetCaren Pieksämäen konepajalla, jossa voidaan tehdä useampia vaunusarjoja samanaikaisesti. Raskaskuljetusvaunujen lisäksi Pieksämäellä valmistetaan esimerkiksi raakapuuvaunuja ja säiliövaunuja. VR FleetCare kehittää aktiivisesti myös muita vaunutuotteita kuten modulaarista tavaravaunua, joka soveltuu monipuolisesti eri materiaalien kuljettamiseen sekä raideleveyksille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1438
|
« Vastaus #1 : Joulukuu 21, 2024, 08:19:08 » |
|
VR jatkaa muuttumistaan eurooppalaiseksi yhtiöksi. Koskahan se jättää kotimaansa kokonaan ?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tor Lillqvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 19
|
« Vastaus #2 : Joulukuu 23, 2024, 17:30:16 » |
|
VR jatkaa muuttumistaan eurooppalaiseksi yhtiöksi. Koskahan se jättää kotimaansa kokonaan ?
Juu, onhan se ihan hirveätä jos VR Fleetcare -yhtiö. jonka nimessä on epäilyttävää englantia, saa tilauksia ulkomailta ja työpaikkoja säilyy/syntyy Suomen syrjäseuduilla. Rajat kiinni sekä tuonnille että viennille!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 245
|
« Vastaus #3 : Joulukuu 24, 2024, 22:27:25 » |
|
Hienoa kuinka Ruotsi ja Norja varustautuvat ja hoitavat Nato-logistiikkaa. Ja mitä tekee Suomi?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1438
|
« Vastaus #4 : Eilen kello 08:39:27 » |
|
Hienoa kuinka Ruotsi ja Norja varustautuvat ja hoitavat Nato-logistiikkaa. Ja mitä tekee Suomi?
miettii vielä onko tarvetta rautatieyhteyksille itään vai länteen tosin pikkuhiljaa Nato-aikana ollaan rautateillä kääntymässä länteen seuraten valtakunnan politiikkaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sampsa Saahkari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3
|
« Vastaus #5 : Eilen kello 13:51:19 » |
|
Hienoa kuinka Ruotsi ja Norja varustautuvat ja hoitavat Nato-logistiikkaa. Ja mitä tekee Suomi?
miettii vielä onko tarvetta rautatieyhteyksille itään vai länteen tosin pikkuhiljaa Nato-aikana ollaan rautateillä kääntymässä länteen seuraten valtakunnan politiikkaa. Jos tässä nyt geopolitiikkaa aletaan keskustelemaan, niin hommahan menee niin että mitä tehokkaammin ja näppärämmin Ruotsi ja Norja saa siirrettyä (rauta-)teitse rautaa (Suomenkin) rajalle nin sen parempi. Uudet vaunut helpottaa tuota, ainakin Tornioon ja/tai satamaan saakka. Loppujen lopuksi se on ihan sama omasta mielestä, kuka ne raskasvaunut rakentaa, mutta näin suomalaisen työllisyyden kannalta on ihan kiva, että nimenomaan VRFC ne tekee.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rasmus Viirre
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 7
|
« Vastaus #6 : Eilen kello 19:36:54 » |
|
Vain hyväähän tämä tekee. Työllistetään pieksettyjen koneiden mäkeä, parannetaan pohjoismaiden huoltovarmuutta, suomalainen yhtiö saa kunniaa, mainetta ja tuloja.
Ja tiedä vaikka Suomi hankkii jatkona itselleen oman satsin vaunuja, kun nähdään mitä sieltä tulee. Toisaalta toistaiseksi pv on pärjännyt vanhoilla Rmm-vaunuilla, ja me tuskin siirtäisimme raskasta kalustoamme länteen tositilanteessa. Unohtamatta tarvittavia akselivaihtoja rajalla. Ehkä sitten kyseessä olisi taas erääntyvän kaluston uusinta ja sisämaan liikenteen parannus.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sampsa Saahkari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3
|
« Vastaus #7 : Eilen kello 19:44:48 » |
|
Voi myös olla, että jos kalusto on riittävän yhtenevää pl. raideleveys, voitaisiin rautaa siirtää rajan yli nostamalla vaunu ylös ja vaihtamalla telit, kun oletettavasti potentiaalisessa 1524mm vaunussa olisi vastaavat telikeskiöt...
Tokikaan Haaparannassa / Torniossa ei ainakaan vielä ole ihan tuohon riittäviä fasiliteetteja, mutta saas nähdä mitä valtio(t) keksivät vielä rajalle rakentaa.
Eikös Niinisalossa ole päästälastausramppi noille? Lisäksi Oritkarin intermodaaliterminaali voisi olla myös aika pätevä tuollaiseen toimintaan, jos nelikisko / standardiraide sinne joskus ulottuisi.
Menee kyllä aika reippaasti offopicin puolelle - missä raja kulkee? Uutena foorumin jäsenenä ei ole vielä ihan hanskassa tuo.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 245
|
« Vastaus #8 : Eilen kello 20:29:46 » |
|
Miksi muuttuvan raideleveyden vaunuakselisto-ratkaisu on kokonaan sivuutettu? Onhan paljon edullisempaa ja käytöltään nopeatoimisempaa, rakentaa raideleveyden vaihtolaitteistot länsirajalle, kuin vaihtaa telejä, tai rakentaa pohjoiselle rataverkollemme 4-kiskojärjestelmää. Muistaakseni DDR-aikoihin kehitettiin ensimmäiset r-leveyden vaihtolaitteet ja järjestelmät nimenomaan idän massiivisia tavara(sotilas)kuljetuksia varten. Nyttemmin Stadler on kehittänyt vastaavan myös 160 km/h henkilöliikenteeseen. https://stadlerrail.com/media/pdf/wady0814en.pdf
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 10
|
« Vastaus #9 : Eilen kello 21:45:21 » |
|
Miksi muuttuvan raideleveyden vaunuakselisto-ratkaisu on kokonaan sivuutettu? Onhan paljon edullisempaa ja käytöltään nopeatoimisempaa, rakentaa raideleveyden vaihtolaitteistot länsirajalle, kuin vaihtaa telejä, tai rakentaa pohjoiselle rataverkollemme 4-kiskojärjestelmää. Muistaakseni DDR-aikoihin kehitettiin ensimmäiset r-leveyden vaihtolaitteet ja järjestelmät nimenomaan idän massiivisia tavara(sotilas)kuljetuksia varten. Nyttemmin Stadler on kehittänyt vastaavan myös 160 km/h henkilöliikenteeseen. https://stadlerrail.com/media/pdf/wady0814en.pdfTätä jaksan myös itse loputtomasti ihmetellä. En mitenkään käsitä, että raideleveyden muutoksen mahdollistavaa tekniikkaa ei mukamas ole mahdollista koteloida kalustoon niin, että se toimisi Suomen "erityisolosuhteissa". Toivottavasti joku, mieluiten suomalainen yritys haistaa mahdollisuuden ja kehittää pohjoisissa olosuhteissa toimivan raidelevyttä muuttavan telin, jolloin taloudellisesti järjettömät haaveet rataverkon kaventamisesta jää unholaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 341
|
« Vastaus #10 : Tänään kello 00:02:00 » |
|
Niin tuossa hankki vaunukaluston Bane Nor, Norjan Puolustusmateriaalihallinto ja Ruotsin Puolustusvoimat. Ei mikään operaattori kuten Green Cargo. Se ehkä pitää Suomessakin pohtia omistaako vastaavan vaunukaluston jatkossa operaattori, joita kilpailutetaan kuljetuksista vai vaunukaluston omistaisi puolutusvoimat, jotka kilpailuttaa vain vetopalvelun vaunuille.
Saas nähdä laajentuuko VR:n palvelut Ruotsin valloituksessa myös tavaraliikenteeseen ja saattaisiko silloin VR tarjota myös vetopalvelua noille vaunuille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|