Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Pienin käyttämätön kalustonumero  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2678


« : Tammikuu 01, 2025, 18:31:34 »

Mikä on pienin numero, joka ei ole ollut minkään suomalaisen rautatiekalustoyksikön numerona? Pysytään leveillä, 1 524 mm levyisillä radoilla.

1 on ollut useammankin eri vaunun numero eri aikakausina, ja veturin numerona myös. Kakkonen on ollut, ja kolmonen, jne. mutta missä vaiheessa tulee vastaan numero, jota ei ole käytetty?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 852


« Vastaus #1 : Tammikuu 01, 2025, 20:32:08 »

Mikä on pienin numero, joka ei ole ollut minkään suomalaisen rautatiekalustoyksikön numerona? Pysytään leveillä, 1 524 mm levyisillä radoilla.

1 on ollut useammankin eri vaunun numero eri aikakausina, ja veturin numerona myös. Kakkonen on ollut, ja kolmonen, jne. mutta missä vaiheessa tulee vastaan numero, jota ei ole käytetty?

Tässä samassa vaunut.orgissa on listaus VR:n matkustajavaunuista ja sen mukaan vaunuja nrot 9-15 ei ole ollut.

Kunnallisilla ja osakeyhtiömuotoisilla kotimaisilla leveäraiderautateillä oli matkustajavaunuja noillakin numeroilla. Suurin epäilys on Hangon rautatieltä, jolla oli 18 matkustajavaunua, mutta numeroinnista ei ole aukotonta tietoa. Aloittivat kuitenkin numerosta 1. Luultavasti siis oli.
Porvoon radan vaunut huomioiden pienin käyttämätön numero olisi 13, kun käytössä oli nrot 1-12.
(Tietoja näistä löytyy Leveät kiskot -kirjasta.)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 2025, 20:51:24 kirjoittanut Jorma Rauhala » tallennettu
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 286


« Vastaus #2 : Tammikuu 01, 2025, 23:41:29 »

Esimerkiksi Move66:t on numeroitu 1-24, joten siinähän tulee jo käytettyä myös nuo 9-15.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1238


« Vastaus #3 : Tammikuu 02, 2025, 09:22:15 »

Mot-sarja oli numeroitu välille 1-19. Vallasvaunuille taas oli varattu numeroavaruudesta viipale 1—100.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 02, 2025, 11:42:28 kirjoittanut Petri Sallinen » tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2678


« Vastaus #4 : Tammikuu 16, 2025, 09:12:29 »

Mot-sarja oli numeroitu välille 1-19. Vallasvaunuille taas oli varattu numeroavaruudesta viipale 1—100.

Jokaista numeroa väliltä 1–100 ei kuitenkaan ole käytetty; listan mukaan 19:n jälkeen seuraavaksi pienimmät käyttämättömät vaunun numerot olisivat 5759, sitten 6679. Onko noilla numeroilla ollut vetureita?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2820


« Vastaus #5 : Tammikuu 16, 2025, 20:29:44 »

Mot-sarja oli numeroitu välille 1-19. Vallasvaunuille taas oli varattu numeroavaruudesta viipale 1—100.

Jokaista numeroa väliltä 1–100 ei kuitenkaan ole käytetty; listan mukaan 19:n jälkeen seuraavaksi pienimmät käyttämättömät vaunun numerot olisivat 5759, sitten 6679. Onko noilla numeroilla ollut vetureita?
Numero 66 on ollut neljällä veturilla. Pienin käyttämätön veturinumero on 949, seuraavat 966-990, 1022-1029 jne pätkittäin 3300 asti. Suuri osa niistä täyttyy henkilöliikenteen vaunuilla tarvitsematta mennä 1800-luvun vaunukalustoon.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2678


« Vastaus #6 : Tammikuu 17, 2025, 08:00:13 »

Pienin käyttämätön veturinumero on 949, seuraavat 966-990, 1022-1029 jne pätkittäin 3300 asti. Suuri osa niistä täyttyy henkilöliikenteen vaunuilla tarvitsematta mennä 1800-luvun vaunukalustoon.

Siis jokaikinen numero välillä 1–948 on ollut jonkun veturin numero?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2678


« Vastaus #7 : Tänään kello 10:02:43 »

Pienin käyttämätön veturinumero on 949, seuraavat 966-990, 1022-1029 jne pätkittäin 3300 asti. Suuri osa niistä täyttyy henkilöliikenteen vaunuilla tarvitsematta mennä 1800-luvun vaunukalustoon.

Siis jokaikinen numero välillä 1–948 on ollut jonkun veturin numero?

Eljas, kaipaisin kipeästi tähän vastausta Hymyilee Ei sillä etten uskoisi, mutta tuntuu vaan niin erikoiselta.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #8 : Tänään kello 11:36:27 »

Mitä tällä haetaankin? Ainakin numerot 786 ja 799 ovat olleet käytössä samalla Vr1-sarjan veturiyksilöllä eri aikoina ja molemmat vielä suunnilleen yhtä pitkän ajan, joten mikä ko. veturin oikea numero varsinaisesti on? Mutta jos riittää, että numero on ollut joskus johonkin veturiin liitettynä niin taitaa tosiaan 949 olla ensimmäinen käyttämätön numero. 948 oli suurin 900-sarjan Tv1:n numero ja Vr2-veturit saivat numerot 950-965.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2820


« Vastaus #9 : Tänään kello 11:54:05 »

Pienin käyttämätön veturinumero on 949, seuraavat 966-990, 1022-1029 jne pätkittäin 3300 asti. Suuri osa niistä täyttyy henkilöliikenteen vaunuilla tarvitsematta mennä 1800-luvun vaunukalustoon.

Siis jokaikinen numero välillä 1–948 on ollut jonkun veturin numero?

Eljas, kaipaisin kipeästi tähän vastausta Hymyilee Ei sillä etten uskoisi, mutta tuntuu vaan niin erikoiselta.
Se oli vastaus, että 1-948 ovat kaikki olleet höyryvetureiden käytössä. Ne eivät edes rittäneet, vaan vaan osa numeroista käydettiin eri höyryvetureissa 2-4 kertaa. Jos höyryvetureiden lisäksi otetaan Ek-vaunut, niin sitten kaikki 1-1170 on käytetty, joten pitää etsiä tätä väliä isompaa numeroa.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2678


« Vastaus #10 : Tänään kello 12:21:45 »

Eli pienin käyttämätön veturin numero on siis 949. Kiitos!

Nyt voidaankin sitten keskittyä vain vaunuihin Hymyilee
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Pienin käyttämätön kalustonumero  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina