Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Muutetut veturit VR:llä 1950 (osa 1 av 2) - Vr4 1405  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2589


« : Eilen kello 11:05:31 »

Vr5 - UUSI SARJA RAKENNEMUUTOKSEN KAUTTA 1950 (1951)

VR hankki 24 käytettyä satulatankkiveturia, pyörästö Cst (0-6-0ST), Yhdysvalloista armeijan ylijäämävarastosta vuonna 1948. Alkuperäinen tarkoitus oli ottaa 23 veturia liikenteeseen ja käyttää yksi varaosiksi. Vetureiden hyvän kunnon ansiosta ne kaikki otettiin liikenteeseen. Päätös vetureiden muuttamisesta laahustelillä varustetuiksi vaihtovetureiksi tehtiin jo vetureiden hankintavaiheessa, koska veturit olivat akselipainoltaan liian raskaita VR:n radoille. Muutospiirustusten laadinta aloitettiin 1948 ja ensimmäinen muutettu veturi saatiin käyttöön marraskuussa 1950. Veturin pyörästöksi tuli C1't (0-6-2T) eli sama kuin Vr2-sarjalla (ent. toinen D1-sarja) ja sille annettiin 1951 sarjatunnus Vr5.

Vr4 ja Vr5 sarjat on pääpiirteissään käsitelty ”Höyryveturit Valtionrautateillä”-kirjassa, joten tässä on vain täydentävää tietoa.

Turun satamassa (tuloluettelo alla) veturit purettiin laivasta Crichtonin telakan nostolaitteilla ja hinattiin Turun konepalle, jossa ne tarkastettiin ja varustettiin siirrettäväksi Helsingin konepajalle, jossa ne saatettiin ajokuntoon ja koeajettiin. Siirto tapahtui hinaamalla Toijalan kautta Helsinkiin. Turun ja Toijalan välillä hinausnopeus oli 20 km/h ja veturit saivat olla kiinni toisissaan. Toijalan ja Helsingin välillä jokaiseen veturien väliin oli asetettava kaksi tavaravaunua ja sellaiset oli oltava myös hinaavan veturin jäljessä. Hinausnopeus sai olla 45 km/h. Turun varikon veturi hoiti hinauksen Toijalaan ja sieltä Helsinkiin hinauksen hoiti Riihimäen varikon veturi.

VIW 4635 - 1945 = USATC 6745 = Vr4 1405
Lähtösatama Marietta, Pennsylvania, laiva saapui Turkuun 14.3.1948.

Luovutettu Helsingin konepajalta Pasilan varikolle 7.7.1948, VR kattilanumero 4556

Kattilan työpaine 13 kg/cm2, määrätty pienennettäväsi 12 kg/cm2:ksi silloin kun veturi varustetaan laahaustelillä. Vr5-veturille alunperin sallittu nopeus 30 km/h muutettiin nopeudeksi 45 km/h vuonna 1951.

Vr4 1405 annettu Helsingin konepajalle muutostöitä varten 1.6.1950, valmistui 4.11.1950, uusi sarjatunnus merkitty 1.4.1951 lukien km-tilastoon.

Vr4 asussaan veturi toimi Pasilan varikolla, ajokilometrit 1950:
31.12.1949 mennessä 70844 km
1950-01 = 6048 km
1950-02 = 4354 km
1950-03 = 5933 km
1950-04 = 3132 km
1950-05 = 486 km, veturimieslakko 3.-8.5.1950, odotti knp pääsyä 14.5. lukien
Helsingin konepajalle 1.6.1950

Muutetussa asussa (tuleva Vr5) sen ajokilometrit 1950 olivat:
1950-11 = 6342 km, Pasilan varikon käytössä 5.11.1950 lukien
1950-12 = 6132 km

Kuvia esim.
Vr4 = https://vaunut.org/kuva/159819
Vr5 = https://vaunut.org/kuva/104556

Lähtösatamista voidaan mainita, että veturit laivattiin satamissa:

10 kpl = Marietta, Pennsylvania = laiva Mormacmail, saapui Turkuun 14.3.1948, 1. purkamispäivä 18.3.1948 (USATC 6740-6749)

13 kpl = Horsehead, New York = 2 laivalla:
a) Mormacfenn, saapui Turkuun 1.4.1948, 1. purkamispäivä 2.4.1948 (USATC 6750-6751, 6753-6757)
b) Mormacisle, saapu Turkuun 12.4.1948 (USATC 6752, 6758-6762)

1 kpl = Burlington, New Jersey = laiva Mormacsaga, saapui Turkuun 25.8.1948 (USATC 6763)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Muutetut veturit VR:llä 1950 (osa 1 av 2) - Vr4 1405  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina