Vetureiden hylkäys Vk1 ja Hr2
Veturit ovat numerojärjestyksessä
Vk1 304 - Baldwin 17568 / 1900 - hylätty 1950.05.04 (Rh 1165/3095)
- Veturi vaurioitui 1950.04.01 vaihtotyöonnettomuudessa Iisalmessa, missä se oli ollut kirjoilla 1946.04.30 lähtien. Se oli sarjansa toiseksi viimeinen käytössä ollut yksilö. Kuopion konepajan päällikön hylkäysesitys n:o 144/24.4.50: Saapui Kuopion konepajalle 20.4 [1950]. Kuljettajansuojus uusittava, vesisäiliö uusittava, kehyksen takaosa vääntynyt, takimmainren puskinpalkki vaurioitunut pahasti, varustimista suurin osa vaurioitunut käyttökelvottomiksi.
304:llä oli Vk1-sarjan ainoa varakattila, n:o 1508, jonka viimeiset täyskatsastukset oli leimattu 1944.10.12 ja 1948.01.16. Veturin viimeinen I lk:n korjaus suoritettiin 1947.12.23-1948.01.17 Kuopiossa. Kattilaa ei romutettu, vaan se muutettiin lämmityskattilaksi Virasojan veturitallin 1950 uudistettuun kattilahuoneeseen.
Hr2 1901 - NoH 650 / 1901 - hylätty 1950.11.29 - kattila 0616
-Veturi on ensimmäinen Ruotsista 1942 ostetuista Ta/Tb-vetureista, joka hylättiin Suomessa. Ruotsissa veturin numero oli Ta 665. Veturin viimeinen I lk:n korjaus 1947.12.03-1947.12.22 Helsingin konepajalla. Veturin hylkäyspäätöksen Rh 2548/7760 liitteena oli hylkäysesitys 365/1.11.50, jonka mukaan ”op sylinteri halki, op sylinterin mäntä, männänvarsi ja ristikappale ovat vaurioituneet korjauskelvottomiksi. Hy knp ei voi ottaa korjattavaksi”. Kattila 0616 oli määrä kunnostaa Hr3-varakattilaksi, mikäli se oli kunnostuskelpoinen. Ei ole tiedossani kunnostettiinko kattila, mutta se ei ainakaan päätynyt mihinkään Hr2- tai Hr3-veturiin.
Hr1 1901 oli hylkäysaikaan Helsingin konepajan alueella odottamassa päätöstä kohtalostaan. Sen varsinainen kotivarikko oli Karjaa, jossa tuolloin oli koko Hr2-sarja. Karjaalla niitä käytettiin ensisijaisesti Riihimäen suunnan tavarajunissa, joissa niiden suurin sallittu nopeus oli 40 km/h (Veturimiesliitto valitti, että aikataulujen seuraaminen on mahdotonta, kun osalla junista perusnopeus oli 45 km/h). Hv1-3 vetureiden sallittu nopeus nostettiin 1950 60->70 km/h Karjaan ja Hyvinkään välillä.
Tässä jäänteet veturista Hr2 1901 3-4 kilometrin päässä viimeiseksi liikennöimältä radaltaan
https://vaunut.org/kuva/37067