Joitain perushavaintoja suunnitellessa pienoisveturin/vaunun rakentamista. Tietenkin piirustukset mikäli sellaisia on olemassa ja saatavilla olevat valokuvat veturista/vaunusta. Näitä ja teknisiä tietoja on saatavilla alan kirjoissa ja tietenkin netissä.Mikäli kyseessä on harvinaisempi kohde eteenpäin auttaa kun tiedossa on joitain perusmittoja esim. vetopyörän halkaisija ,veturin pituus ,akseliston pituus tai jokin muu tiedossa oleva mitta,näiden tietojen varassa voi sitten valokuvien turvin hahmotella rakennettavan kaluston olemusta toivotussa mittakaavassa.Tällaisten spekulaatioiden varaan olen suht. useastikin joutunut varsinkin kapearaide-kaluston yhteydessä ja kuitenkin lopputulos on ollut hyvin mittakaqavan mukainen useimmiten kunhan jaksaa malttaa ja tehdä noita eri lähteisiin perustuvia laskelmia eri lähteisiin perustuen,tärkein pontti kuitenkin on työhön tarttuminen ja usko omaan osaamiseen! Kuriositeettina voin mainita että olen pienoisveturin rakentamisessa myös käyttänyt esikuvasta olevia videoita ja näiden pysäytyskuvia.
Tähän edellämainittuun kysymykseen olen olen viimeistään tänään joutunut perehtymään koska veturinrakennus osastooni on liittynyt kiinnostava Hoe veturin pienoismalli Roslagsbananin höyryveturi "Stortysken" josta päätin rakentavani toimivan mallin.
Itse en yrityksistä huolimatta löytänyt netistä sen piirustuksia joten olen joutunut edellisessä artikkelissani turvautumiini keinoihin!Mutta olen niistä kyseisen veturin kuvista saanut ratkaisevia osviittoja tämän kyseisen projektin aloittamiseksi!Koska tämä veturi ruotsin suurimpana kapsuveturina aikanaan on minulle erityisen kiinnostava tekee sen että tämä projekti on minulle erityisen mielenkiintoinen!
Kun saan tarkempia tietoja palaan asiaan,