Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Yhteentörmäyksiä linjalla 1950  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2629


« : Helmikuu 16, 2025, 15:10:56 »

Laitan tämän "Kalusto"-osioon, kun tässä on vaurioituneita vetureita. Voisi kai olla myös "Yleinen keskustelu"-osiossa. Liikenteeseen liittyvien kohdalla on ilmeinen valinnan vaikeus.

Yhteentörmäyksiä linjalla 1950

Suurin osa vetureiden yhteenajoista tapahtuu vaihtotöiden yhteydessä tai siirroissa varikoilla. Linjalla tapahtuvat ovat harvinaisia, mutta tässä pari esimerkkiä vuodelta 1950 ja vuodelta 1949 yksi erikoinen tapahtumasarja, jonka syiden ja menettelytavan hyväksyttävyyden käsittely jatkui vuoden 1950 loppupuolelle.

Junien T5007 ja T5010 yhteentörmäys Kouran lähellä 1950.01.17
Juna T5007 Hpk-Sk = Tv1 602
Juna T5010 Sk-Hpk = Tk3 899 ja Tv1 595
Tv1-veturit korjattiin Kuopion konepajassa ja Tk3 Vaasassa.
Yhteenajon taustana oli kummankin junan myöhässäkulku ja muutettu kohtauspaikka, jota tietoa ei saatu toimitettua junan T5010 veturimiehille.

Junien T8904 ja T9051 yhteentörmäys Huutokosken ja Maaveden välillä 1950.01.11
T8904 Var-Pm = Tv1 934 + 54 aks - 569 t
T9051 Pm-Sl = Tv1 920 + 62 aks - 504 t
Kumpikin juna oli tuntikausia myöhässä ja kohtauspaikan sopimisessa oli väärinkäsitys.
Onnettomuuden takia junien H913 ja H914 matkustajat vaihtoivat junaa kävellen vauriopaikan ohitse.
H913 Pm-Hko = Hv3 643 + 4 aks ja Hko-Sl = Hv3 639 tenderi edellä + 12 aks
H914 Sl-Hko = H639 + 12 aks ja Hko-Pm = Hv3 643 tenderi edellä + 4 aks

Bm3 21 ja H035 törmäys Tehtaanmäellä (Kouvola-Inkeroinen) 1949.12.09
H035 = Hv3 992 + 20 aks
Normaalisti junassa H035 on viimeisenä moottorivaunu junaa H032 varten ja junan runko Kv-Ikr on 16+4 aks. Kyseisenä päivänä puumotti oli korjauksessa ja sen sijaan Inkeroisiin lähetettiin Bm3 21 junan perässä samoin ehdoin kuin junaa seuraava virkarata-auto eli ennen junanlähetysväliä (kuten oli käytäntö ollut ennenkin näissä tilanteissa). Junan akseliluku oli kuitenkin 20 lisävaunujen johdosta eikä kuljettaja tiennyt, että rungon ylittävältä osalta kyseessä ei ollut moottorivaunu, vaan että junan perään lähetettiin kiskoauto.

Juna H035 ajoi erehdyksessä Tehtaanmäen seisakkeen ohi, pysäytti sen jälkeen ja lähti peruuttamaan seisakkeelle. Kiskoauton kuljettaja ei kaarteen takia nähnyt mitä tapahtui ennenkuin oli liian myöhäistä. Hän ehti saada peruutusvaihteen päälle, muttei riittävästi vauhtia, jotta törmäys olisi estynyt. Bm3 21 vauriot korjattiin Kouvolan varikolla.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Yhteentörmäyksiä linjalla 1950  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina