Tuntuu myös hassulta, että juna pysäytettiin vasta Lievestuoreella vaurioiden tarkistamiseksi. Olisihan Metsolahti ollut melkein heti tunnelin jälkeen.
Olisiko syy rataprofiilissa?
https://vaunut.org/kuva/90102 Metsolahden jälkeen taitaa olla nousua, ennen kuin päästään laskettelemaan Lievestuoreelle. Moisen junan vetäminen lienee Hv3-veturille siinä määrin kovaa työtä, että ylämäkiin kannattaa ottaa vauhtia, jos se on mahdollista. Toisaalta Lievestuore oli varmaankin seuraava junanlähetyspaikka, joten junan täytyisi yrittää ontua sinne asti sellaisessakin tapauksessa, että veturin olisi todettu vaurioituneen niin pahoin, ettei matkan jatkaminen Pieksämäelle saakka olisi mahdollista. Muuten riskinä olisi pahempikin liikennehäiriö.