Uudemman ajan Dv12Dv12 oli pitkäikäinen veturisarja. Pitkän käyttöiän aikana veturiin ehditään tehdä monenlaisia
muutoksia. Pienoismallissa voi tehdä saman.Dv12-vetureista on olemassa neljä erilaista rakennussarja. 2500- ja 2600-sarjoista kummastakin
yksi ja 2700-sarja kaksi: alkupään ja loppupään sarjoista. Mestarimallien sarjat esittävät mallit
sellaisina kuin ne olivat valmistuessaan.
Muutostöiden avulla rakennussarjamallin ulkonäköä voidaan muokata aina 2000-luvun alkuun asti.
Tämän jälkeen esikuvissa tehdyt muutostyöt edellyttävät pienoismallissa suurempia töitä ja
merkittävien osakokonaisuuksien suunnittelua.
Tämän jutun esimerkkinä on Dv12-sarjan kone 2535. Modattava pienoismalli esittää veturin vuoden
2006 asussa. Dv12-sarjan kone 2535 valmistui jo vuonna 1965. Tosin silloin veturin littera oli Sv12.
Merkittävin ja helposti havaittava muutos uuden ajan ja alkuperäisen veturin välillä on maalaus.
Modernisoinnin yhteydessä 2500-sarjan veturit saivat IC2-värityksen. Väritys poikkeaa selvästi
Dv12-vetureiden tyypillisestä puna-kerma-värityksestä.
Punainen pääväri on vähän oranssiin taittuva. Kapea kermankellertävä raidoitus on vaihtunut
mustalla taitettuun valkoiseen ja hytin yläosa on harmaa. Veturin alusta on kuitenkin tuttu harmaan
sävy, joka otettiin käyttöön vuonna 1971.
Veturin hytti muuttaa muotoaanHytin katolle asennettu ilmastointilaite on hyvin näkyvä yksityiskohta. Se erottaa uuden ajan
veturin menneen ajan koneesta. Hytissä on myös uudenmalliset ovet, jotka ovat hieman koholla
seinäpinnasta. Lisäksi ovissa on ikkunat ja potkupellit.
Hytin keskimmäiset sivuikkunat on yhdistetty 2600-sarjan veturista tutulla tavalla yhtenäiseksi
kokonaisuudeksi. Ikkuna on avattava ja siinä on yhtenäinen karmi. Lisäksi kaikissa ikkunoissa on
tummennetut, sinertävät ikkunalasit. Kumitiivisteet on poistettu osasta ikkunoista.
Hytissä on modernimmat peilit, joita on kaksin kappalein hytin kummallakin puolella.
Hytin merkinnät on myös uusittu. Lisäksi numeroiden ja valmistajalaatan paikat ovat muuttuneet.
VR:n moderni liiketunnus kertoo uudesta ajasta. Myös painotaulukko ja lyijyakustoa koskevat
merkinnät ovat ilmestyneet hytin kylkeen. Veturin littera ja nopeusmerkintä ovat säilyttäneet vanhat
paikkansa.
Tikkaat on poistettu hytin takapäästä. Niiden tilalla on muutama sähkökaappi. Etupään tikkaat ovat
kuitenkin vanhalla paikallaan.
Konepeitot muutosten kourissaKahden rinnakkaisen ajovalon asentaminen konepeittojen yläosaan on selvä muutos aikaisempaan.
Pienoismalliin rakennettiin toimivat ajovalot, jotka toteutettiin pienillä ledeillä. Jokaisessa
ajovaloumpiossa on yksi kaksipiuhainen noin 1x1 mm:n kokoinen ledi. Ledejä varten jokaiseen
valoumpioon porattiin 1,2 mm poralla läpiviennit konepeittojen sisäpuolelle.
Osa veturin ajovaloista ulkonee konepeittojen pinnasta. Porauksissa on oltava tarkkana, jotta pora ei
pullahda ulos konepeiton kyljestä. Läpiviennit porattiin viistosti. Työ aloitettiin 0,5 mm:n poralla.
Konepeittojen luukkuihin lisättiin uusia avauskahvoja valokuvien perusteella.
Alustaan tehdyt muutoksetKäymäsillan alkuperäiset matalat kaiteet vaihdettiin korkeampiin välikaiteella ja alaraudoituksella
varustettuihin kaiteisiin.
Neljä portaiden yläpuolella sijaitsevaa kaidetta muokattiin viistoiksi. Takapään päätykaiteeseen
lisättiin yksi vaakarauta.
Puskinpalkkien alaosaan asennettiin huomioraidoitukset, jotka on toteutettu siirtokuvilla.

Vasemmalla veturi vanhassa värityksessä ja oikealla uudemmassa.





