Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junayhteys Rovaniemeltä ja Oulusta Narvikiin  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] | Siirry alas Tulostusversio
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 485


« Vastaus #125 : Toukokuu 09, 2025, 09:32:54 »

Päättäjät vaihtuvat ja politiikat muuttuvat — suhteetkin voivat kohentua ja idänkauppa voi tehdä paluun. Paluu menneisyyteen ihan sellaisenaan ei kuitenkaan ole enää mahdollista. Tämän Venäjän hyökkäyssota Euroopalle opetti: politiikka ja käyttäytyminen eivät muuttuneet, vaikka naapuria yritettäisiin integroida länteen esimerkiksi kaupan avulla. Päinvastoin — Eurooppa ampui itseään vain omaan jalkaan, kun riippuvuus venäläisistä energiatuotteista kasvoi vuodesta toiseen.

Mikäli EU:n linjauksiin on uskomista, niin kaikenlaisia riippuvuussuhteita Venäjään halutaan vähentää — olivat ajat sitten sotaisia tai rauhallisempia. Tällä viikolla EU-komissio julkaisi merkittävän paperin siitä, miten energiariippuvuutta Venäjään on tarkoitus vähentää entisestään — tavoitteena on lopettaa kokonaan kaupankäynti energiatuotteilla. Muut kaupankäynnin tuotteet seurannevat perässä. https://www.energiauutiset.fi/kategoriat/markkinat/irti-venalaisesta-energiasta.html

Voidaanko viiden jalan raideleveyttä enää perustella sillä, että vielä joskus käydään kauppaa venäläisten kanssa?

Menneisyys tuskin toistuu, mutta toisaalta tilanne on ennenkin muuttunut merkittävillä tavoilla, ja niin tullee tapahtumaan jatkossakin. Hyvin vaikea on ennustaa mikä tilanne on vaikkapa 10, 30 tai 100 vuoden kuluttua, mutta toisaalta todennäköisyys on suuri, että erilaisia merkittäviä tavaravirtoja kulkisi itärajan yli myös joskus tulevaisuudessakin.

Kun mietitään mitä käytännön vaikutuksia raideleveyden muuttamisella on suuntaan ja toiseen, niin ei siinä minusta voi jättää ottamatta huomioon sitä tilannetta, että itäinen yhdysliikenne todennäköisesti jossain vaiheessa taas lisääntyy. Potentiaalia kuitenkin lienee jatkossakin esimerkiksi transitolle ja teollisuuden raaka-ainetuonnille.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 348


« Vastaus #126 : Toukokuu 09, 2025, 18:56:29 »

Venäjältä/Venäjälle ei tule olemaan mitään rautatierahtia seuraaviin sukupolviin. Venäjä on omilla varsin brutaaleilla sotatoimillaan Ukrainassa kaivanut niin syvän kuopan maidemme välisiin suhteisiin, ettei mikään liikenne tule toimimaan vähintään seuraavaan 10-20 vuoteen. Eikä pidäkään toimia. Tämän vuoksi kaikki kiskoliikenneyhteydet venäjälle, voidaan Suomessa kaivaa ylös välittömästi.

(Eikä tilannetta yhtään paranna se, kuinka venäjältä uhkaillaan aina määrävälein Suomea, milloin milläkin aseistuksella, maamme tuhoksi). Venäjä on kaikessa rajattomassa surkeudessaan ihan itse valinnut tuskaisan tiensä, eikä meidän suomalaisten tehtävä ole sitä mitenkään helpottaa.
tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 483


« Vastaus #127 : Toukokuu 10, 2025, 17:25:16 »

Venäjältä/Venäjälle ei tule olemaan mitään rautatierahtia seuraaviin sukupolviin. Venäjä on omilla varsin brutaaleilla sotatoimillaan Ukrainassa kaivanut niin syvän kuopan maidemme välisiin suhteisiin, ettei mikään liikenne tule toimimaan vähintään seuraavaan 10-20 vuoteen. Eikä pidäkään toimia. Tämän vuoksi kaikki kiskoliikenneyhteydet venäjälle, voidaan Suomessa kaivaa ylös välittömästi.

(Eikä tilannetta yhtään paranna se, kuinka venäjältä uhkaillaan aina määrävälein Suomea, milloin milläkin aseistuksella, maamme tuhoksi). Venäjä on kaikessa rajattomassa surkeudessaan ihan itse valinnut tuskaisan tiensä, eikä meidän suomalaisten tehtävä ole sitä mitenkään helpottaa.
En voi kuvitella sellaista todellisuutta, jossa tämä pitäisi paikkansa.
Suomen idänliikenne palautui toisen maailmansodan jälkeenkin, huolimatta siitä, että
-Neuvostoliiton tapa käydä sotaa oli sekin varsin brutaali
-Neuvostoliiton hallinto säilyi sodan jälkeen
-Neuvostoliitto hyökkäsi Suomea vastaan

Liikenne Venäjälle on luultavasti lähes täysin jumissa niin pitkään kun tilanne Ukrainassa jatkuu ja niin sen kuuluukin olla, mutta Ukrainan sota ei ole ikuinen, eikä ole myöskään Putinin hallinto, eikä koko Venäjän federaatiokaan.

Siihen, että idänliikenne taas jatkuu voi kulua useita vuosia, mutta sukupolvia? Ei mitenkään.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1806


« Vastaus #128 : Eilen kello 15:07:22 »


En voi kuvitella sellaista todellisuutta, jossa tämä pitäisi paikkansa.
Suomen idänliikenne palautui toisen maailmansodan jälkeenkin, huolimatta siitä, että
-Neuvostoliiton tapa käydä sotaa oli sekin varsin brutaali
-Neuvostoliiton hallinto säilyi sodan jälkeen
-Neuvostoliitto hyökkäsi Suomea vastaan

Liikenne Venäjälle on luultavasti lähes täysin jumissa niin pitkään kun tilanne Ukrainassa jatkuu ja niin sen kuuluukin olla, mutta Ukrainan sota ei ole ikuinen, eikä ole myöskään Putinin hallinto, eikä koko Venäjän federaatiokaan.

Siihen, että idänliikenne taas jatkuu voi kulua useita vuosia, mutta sukupolvia? Ei mitenkään.

Ainoa muutos mikä Ukrainan sodan vuoksi on tapahtunut on Suomen ja Ruotsin liittyminen NATO:n jolloin meistä on tullut Venäjän vihollisia. Lisäksi Naton johtoesikuntien tarpeet siirrellä joukkoja nopeasti ja tehokkaasti koko liittokunnan alueella vaatii meiltä muutoksia.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 348


« Vastaus #129 : Eilen kello 17:37:57 »

Nato-Suomi ei enää voi sooloilla ulkopolitiikkansa- ja kaiken siihen liittyvän suhteen, kuten sumea YYA-Suomi sooloili ja venkuroi 1950-1980 välisenä aikana, tuuliviirin lailla. Nyt ajat ovat toiset, ja valinta on tehty.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 348


« Vastaus #130 : Eilen kello 18:10:41 »

Venäjältä/Venäjälle ei tule olemaan mitään rautatierahtia seuraaviin sukupolviin. Venäjä on omilla varsin brutaaleilla sotatoimillaan Ukrainassa kaivanut niin syvän kuopan maidemme välisiin suhteisiin, ettei mikään liikenne tule toimimaan vähintään seuraavaan 10-20 vuoteen. Eikä pidäkään toimia. Tämän vuoksi kaikki kiskoliikenneyhteydet venäjälle, voidaan Suomessa kaivaa ylös välittömästi.

(Eikä tilannetta yhtään paranna se, kuinka venäjältä uhkaillaan aina määrävälein Suomea, milloin milläkin aseistuksella, maamme tuhoksi). Venäjä on kaikessa rajattomassa surkeudessaan ihan itse valinnut tuskaisan tiensä, eikä meidän suomalaisten tehtävä ole sitä mitenkään helpottaa.
En voi kuvitella sellaista todellisuutta, jossa tämä pitäisi paikkansa.


Suomen idänliikenne palautui toisen maailmansodan jälkeenkin, huolimatta siitä, että
-Neuvostoliiton tapa käydä sotaa oli sekin varsin brutaali
-Neuvostoliiton hallinto säilyi sodan jälkeen
-Neuvostoliitto hyökkäsi Suomea vastaan

Liikenne Venäjälle on luultavasti lähes täysin jumissa niin pitkään kun tilanne Ukrainassa jatkuu ja niin sen kuuluukin olla, mutta Ukrainan sota ei ole ikuinen, eikä ole myöskään Putinin hallinto, eikä koko Venäjän federaatiokaan.

Siihen, että idänliikenne taas jatkuu voi kulua useita vuosia, mutta sukupolvia? Ei mitenkään.


Neuvostoliitto oli Stalinin jälkeisen ajan useamman miehen hallinnassa, kuin mitä nykyinen venäjä on. Nykyvenäjä on käytännössä yhden miehen diktatuuri ja pahimmanlaatuinen sellainen. Neuvostoliitto kunnioitti edes jotenkin naapurimaidensa koskemattomuutta, - nykyinen venäjä ei kunnioita. Kuinka monta kertaa sitten neuvostoliiton hajoamisen jälkeen, olemme saaneet kuulla ylimielistä kuittailua ja itsenäisyytemme oikeutuksen kyseenalaistamista, painostukseen yhdistettynä, venäjältä? Todella monta kertaa, ja viime vuosina toistaen useasti ja yhä räävittömimmin ilmaisuin. Pidetään venäjä pysyvästi rajantakaisena suljettuna valtiona, ja annetaan ajan - vuosikymmenten kulua.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 239


« Vastaus #131 : Eilen kello 18:19:31 »

Ja NATO on rauhanomainen yksimielinen yhteisö jossa ei esim. havitella toisten maiden alueita noin vain omikseen...
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7941


« Vastaus #132 : Eilen kello 18:39:00 »

Suomi meni Natoon kysymättä kansalta mitään vaikka aiemmin oli näin sovittu,pysytellään faktoissa!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7941


« Vastaus #133 : Eilen kello 18:45:35 »

Ja NATO on rauhanomainen yksimielinen yhteisö jossa ei esim. havitella toisten maiden alueita noin vain omikseen...

Vaikuttaako EU nykymuodossaan yksimieliseltä ja rauhanomaiselta?
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7941


« Vastaus #134 : Eilen kello 18:47:59 »

Miksiköhän Saksassa kutsutaan Brysseliä "Apinateatteriksi"?
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7941


« Vastaus #135 : Eilen kello 19:02:15 »

Ne näennäisfaktat ja disinformaatio sekä vihan lietsonta  jota iltapäivälehdet ovat meille vuosikausia suoltaneet kannattaa heittää roskakoriin!
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 239


« Vastaus #136 : Eilen kello 19:37:18 »

En kertonut EU:sta mitään. Kaikki järjestöt YK:ta myöden ovat teatteria jolla ei ole mitään käytännön merkitystä. Ei jollain julkilausumilla sotia lopeteta eikä saada paljon muutakaan aikaan.
tallennettu
Daniel Nironen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 27


« Vastaus #137 : Eilen kello 20:05:36 »

Huhhuh, alkaa keskustelu mennä aika lailla politiikan saralle Virnistää
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1806


« Vastaus #138 : Tänään kello 07:32:09 »

Huhhuh, alkaa keskustelu mennä aika lailla politiikan saralle Virnistää

Raideleveyspäätös menee poliittiseen päätöksen tekoon.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junayhteys Rovaniemeltä ja Oulusta Narvikiin  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina