Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Sm7  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 57


« Vastaus #25 : Eilen kello 00:44:33 »

No ei ainakaan juniin tarvita mitään hienoimpia mahdollisia akkuja. Akkumateriaalit ja niiden kierrätettävyys kehittyvät jatkuvasti ja siihen on pakottavia syitä.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1779


« Vastaus #26 : Eilen kello 06:58:54 »

Ja mitä hienompia akkuja kehitetään, sitä harvinaisempia ja kalliita aineita tarvitaan ja se heiluttaa koko maailman tilannetta. Tämä Trumpkin haluaa vastineeksi sotilasavusta Ukrainan mineraaleja. Muut maat antavat apua yleensä ilman vastiketta.
Ei täällä politiikkaa pitäisi puhua mutta... Ei se sähkö mikään puhdas ja kaiken voittava ole.


Akkumineraalit ovat muutoksessa: Maailman suurin akkujen valmista CATL ilmotti että Natrium akut ,joissa pääaineet ovat pöytäsuola NaCl ja hiekka Sio2 ovat tulossa markkinoille. Ei tarvita enää likaisia mineraaleja.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1046


« Vastaus #27 : Eilen kello 14:49:39 »


Kyseisen ratkaisun kustannukseksi on Traficomin kiskobussiselvityksen sivulla 13 arvioitu 7 miljoonaa euroa: https://traficom.fi/sites/default/files/media/file/Kiskobussiliikenne_tausta-aineisto_2024.pdf

Tuo  että bussiliikenne maksaa 7 miljoonaa on siis tämän päivän hintatasolla. 10 vuoden päästä voi olla toisin, diesel voi maksaa enemmän ja biodiselin saatavuus voi olla niin heikkoa että nykyisillä kustannusrakenteilla bussia ei kannata ajaa. Bussiliikenne on kanssa niin rajusti kilpailtua että yrittäjät suostuvat ajamaan mitä tahansa keikkaa  että toiminta ylipäänsä pysyisi pystyssä. Myös yrittjät eli kuljettajat maaseudulla alkavat olla seniori-ikäluokkaa. Myös aluekohteisesti voi olla suurta eroa.

Mitä akkujuniin tulee niin niitä kannattaa tilata enemmän kuin vähimmäismäärä, että saataisiin suuruusalennusta,  ja todellakin sähkökatkojen kohdalla niillä voi ajaa muitakin junavuoroja. Akkujunia kannattaisi siis kierrättää vuoroissa joita muuten ajaisi täyssähköjuna.



tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Sm7  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina