Rautatiet ja harrastus  |  Junakuvaus  |  Aihe: Avoimessa datassa näkymättömien junien kuvaaminen ja kuvien julkaisu  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Joel Kuikka
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #25 : Eilen kello 19:43:10 »

Tämä kirjoitukseni antaa selvästi loistavat mahdollisuudet tahalliseen väärinymmärtämiseen ja suoranaiseen vittuiluun. Itseäni jo harmittaa, että asian nostin esille! Jokainen kuvatkoon ja julkaiskoon, mitä haluaa, mutta ainakin olen nostanut oman näkökantani esille.

Hmm, näkisin asian jotenkin niin, että yrität perusteluiden kerra saada omasta mielipiteestäsi jotenkin yleisesti pätevää ohjetta. Itse olen sitä mieltä, että jos kuvaan sotilasjunan julkisella paikalla niin ei sen materiaalin julkaisussa ole mitään väärää. Kyllä se Itä naapuri tietää ihan riittävästi jo muutenkin.

Sen vielä ymmärrän että ei halua julkaista tuoreeltaan kuvattuja sotilasjunia erinäisistä syistä, mutta aika erikoiseksi kommentointi menee silloin jos vihjaillaan että ylläpito alkaisi poistelemaan julkisella paikalla kuvattuja kuvia epämääräisin perustein. En myöskään ihan hiffaa miksi tästä sotilasjunien kuvaamisesta on tehty harrastajapiireissä näin iso juttu. Puolustusvoimillehan asia ei ilmeisestikään ole kovin kriittinen, sillä aikataulut on etukäteen pääteltävissä harjoitusten julkisista aikataulutiedotteista, veturijunat sotilasjunan lähtöpaikalle näkyy silloin tällöin Juliassa normaalisti ja jopa sotilasjunia saattaa joskus lipsahtaa julkiseksi Juliaan. Samoin erilaisia raidekulkutietoviestejä sotilasjunista näkee pienellä vaivalla. Jos nämä olisivat oikeasti tiedustelun kannalta merkityksellisiä tietoja, pidettäisiin niiden salaisena pysymisestä paljon tarkempaa huolta.

Lisäksi PV tosiaan julkaisee julkisilla sometileillään materiaalia esimerkiksi junien lastauksesta, joka lienee kuitenkin merkittävämpi tieto vihollisille kuin junan kulkeminen jossain julkisella paikalla linjaosuudella. Itse olen kuvannut sotilasjunia pitkään, ja esimerkiksi videoihin on lähiaikoina tätä osin perustelematonta itkua alkanut tulla samasta aiheesta. Ihmettelen asiaa, koska esimerkiksi spolleja ja varusmiehiä ei kuvaamiseni viime vuonna Niinisalon ratapihalla tuntunut pätkääkään kiinnostavan. Jos asia olisi kriittinen, olisivat varmasti tulleet ainakin pikaisen sanan vaihtamaan, mutta ei. Muutenkin eiköhän PV ole tietoinen että sotilasjuniin kohdistuu valo- ja videokuvausta: ajattelen asian niin, että siitä olisi vähintäänkin tiedote jo julkaistu jos sillä olisi merkitystä.

Itsekin oon vähän ihmeissään, että miten salaisten junien kuvaaminen on kuvaajille ja myös ihan tavan tallaajille näin iso tabu. Oon itse ollut sillä kannalla, että niin kauan kuin kyseisen junan kuvaamista ei ole kielletty erikseen, niin silloin siinä ei pitäisi olla mitään ongelmaa, että kuvaa sen ja julkaisee siitä vaikka videon YouTubeen.

Jos puolustusvoimat ei haluaisi, että niitä kuvataan. He olisivat varmasti tehneet asialle jo jotakin.
tallennettu

Käykää tilaa (jos junakontsa kiinnostaa): https://www.youtube.com/@joksupoksu404
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #26 : Eilen kello 20:48:57 »

Panssariprikaati tiedottaa nettisivuillaan:

"Panssarivaunuja rautatiekuljetuksessa

Panssariprikaatista Mighty Arrow 25 -harjoitukseen osallistuvia panssarivaunuja siirretään Parolannummelta Hattulan Merveen perjantaina 25.4. lastattavaksi junaan. Panssarivaunut siirretään Mervestä rautateitse Niinisaloon, josta ne jatkavat Pohjankankaan ampuma- ja harjoitusalueelle.
"

Jos joku harrastaja nyt 25.4. on kuvannut panssarivaunuja kuljettavaa kalustoa niin kannattaa tuhota kuvat ja polttaa negatiivit. Tähän tulee ryhtyä ilman erillistä käskyä ja ymmärtää salaamisen suuri merkitys isänmaalle.

Myös paluukuljetukset oli kerrottu panssariprikaatin nettisivuilla.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #27 : Eilen kello 21:04:38 »

Jotenkin luotan sotavaltion omaan harkintaan kalustonsiirtojen salaamisessa tai tiedottamisessa.

Kainuun prikaati tiedottaa:

Kainuun prikaatin Rovajärvellä johtama taisteluharjoitus Northern Star 25 päättyy pääosin lauantaina toteutettaviin paluumarsseihin.

Kainuun prikaatin henkilöstö siirtyy pääosin linja-autokuljetuksin perjantai-iltana Rovaniemen ja Puolangan sekä Kuusamon kautta Kajaaniin. Kalusto siirtyy Kajaaniin rautatiekuljetuksin ja moottorimarsseilla perjantain 30.5. ja lauantain 31.5. aikana. Jääkäriprikaatin kalusto ja joukot siirtyvät moottorimarsseilla perjantain aikana Kemijärven ja Pelkosenniemen kautta Sodankylään.

tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #28 : Eilen kello 21:14:06 »

On tässä nyt esitetyssä huolessa sellaista perää, että jos oikeasti alkaisi tilanne kuumenemaan ja palvelukseen käskettyjä joukkoja sekä liittolaisjoukkoja ryhdyttäisiin keskittämään kaakonkulmalle niin ei todellakaan pidä mennä kuvaamaan tai ainakaan levittämään tietoa.

Vihollinen kyllä siirroista tietäisi tiedustelunsa kautta, eikä kumpikaan osapuoli pysty keskittämään suuria joukkoja ilman, että niitä satelliittikuvista ja muutoin havaitaan. Olisi mielenkiintoista tietää asetettaisiinko Suomeen sotasensuuri ja missä laajuudessa.

Se lienee selvää, että rautatieliikenteen avoin data ei olisi silloin käytettävissä ja juliakin näyttäisi vain tyhjää. Sen takia ei kannata julia ja sen kaltaisia palveluita mennä ennalta tuomitsemaan saati kivittämään. Palvelu loppuu tasan sillä sekunnilla kun rautatieviranomainen niin haluaa.

Niin pitkään kun sotavaltio itse uutisoi rautatiekuljetuksistaan ja jakaa tietoa somessa en olisi huolissani. Enkä todellakaan suosittelee mitään vahvaa itsesensuuria. Sellaisella on Suomessa vahvat perinteet ja aika tunkkaiselta ne ajat näin jälkikäteen tuntuvat.

Jokainen voi tietysti pidättäytyä kuvaamasta mitä ikinä haluakaan jättää väliin, mutta ei pitäisi ryhtyä neuvomaan saati paheksumaan niitä, jotka eivät tunne samoin.
« Viimeksi muokattu: Eilen kello 21:29:34 kirjoittanut Simo Virtanen » tallennettu
Juha-Pekka Marttila
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #29 : Tänään kello 18:45:00 »

Erittäin hyvä kirjoitus. Olen tästä itse tänne palstalle kirjoittanut jo aikaa sitten. Otin selvää yhdeltä virkamieheltä. Näitä ei saisi julkaista. Mutta miten estää tämä yli-innokkuus?? Sotilasjunakuvia ei saisi julkaista tuon päällikön mukaan. Lähinnä nyt liittyy Venäjän harjoittamaan toimintaan. Täällä ei nuoremmat kuvaajat ees tiedä, mitä sotaa naapurissa käydään. Eivät edes tiedä koko sodasta. Vahtaavat vaan puhelinta. Hannu on oikeassa. Näitä ei saisi kuvata. Mutta kuvaylpeät ei sitä edes tiedä..ei seurata edes maailaman asioita..uutisia..
Tämä kirjoitukseni antaa selvästi loistavat mahdollisuudet tahalliseen väärinymmärtämiseen ja suoranaiseen vittuiluun. Itseäni jo harmittaa, että asian nostin esille! Jokainen kuvatkoon ja julkaiskoon, mitä haluaa, mutta ainakin olen nostanut oman näkökantani esille.

Hmm, näkisin asian jotenkin niin, että yrität perusteluiden kerra saada omasta mielipiteestäsi jotenkin yleisesti pätevää ohjetta. Itse olen sitä mieltä, että jos kuvaan sotilasjunan julkisella paikalla niin ei sen materiaalin julkaisussa ole mitään väärää. Kyllä se Itä naapuri tietää ihan riittävästi jo muutenkin.

Sen vielä ymmärrän että ei halua julkaista tuoreeltaan kuvattuja sotilasjunia erinäisistä syistä, mutta aika erikoiseksi kommentointi menee silloin jos vihjaillaan että ylläpito alkaisi poistelemaan julkisella paikalla kuvattuja kuvia epämääräisin perustein. En myöskään ihan hiffaa miksi tästä sotilasjunien kuvaamisesta on tehty harrastajapiireissä näin iso juttu. Puolustusvoimillehan asia ei ilmeisestikään ole kovin kriittinen, sillä aikataulut on etukäteen pääteltävissä harjoitusten julkisista aikataulutiedotteista, veturijunat sotilasjunan lähtöpaikalle näkyy silloin tällöin Juliassa normaalisti ja jopa sotilasjunia saattaa joskus lipsahtaa julkiseksi Juliaan. Samoin erilaisia raidekulkutietoviestejä sotilasjunista näkee pienellä vaivalla. Jos nämä olisivat oikeasti tiedustelun kannalta merkityksellisiä tietoja, pidettäisiin niiden salaisena pysymisestä paljon tarkempaa huolta.

Lisäksi PV tosiaan julkaisee julkisilla sometileillään materiaalia esimerkiksi junien lastauksesta, joka lienee kuitenkin merkittävämpi tieto vihollisille kuin junan kulkeminen jossain julkisella paikalla linjaosuudella. Itse olen kuvannut sotilasjunia pitkään, ja esimerkiksi videoihin on lähiaikoina tätä osin perustelematonta itkua alkanut tulla samasta aiheesta. Ihmettelen asiaa, koska esimerkiksi spolleja ja varusmiehiä ei kuvaamiseni viime vuonna Niinisalon ratapihalla tuntunut pätkääkään kiinnostavan. Jos asia olisi kriittinen, olisivat varmasti tulleet ainakin pikaisen sanan vaihtamaan, mutta ei. Muutenkin eiköhän PV ole tietoinen että sotilasjuniin kohdistuu valo- ja videokuvausta: ajattelen asian niin, että siitä olisi vähintäänkin tiedote jo julkaistu jos sillä olisi merkitystä.

Itsekin oon vähän ihmeissään, että miten salaisten junien kuvaaminen on kuvaajille ja myös ihan tavan tallaajille näin iso tabu. Oon itse ollut sillä kannalla, että niin kauan kuin kyseisen junan kuvaamista ei ole kielletty erikseen, niin silloin siinä ei pitäisi olla mitään ongelmaa, että kuvaa sen ja julkaisee siitä vaikka videon YouTubeen.

Jos puolustusvoimat ei haluaisi, että niitä kuvataan. He olisivat varmasti tehneet asialle jo jotakin.
tallennettu
Joel Kuikka
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #30 : Tänään kello 19:58:50 »

Erittäin hyvä kirjoitus. Olen tästä itse tänne palstalle kirjoittanut jo aikaa sitten. Otin selvää yhdeltä virkamieheltä. Näitä ei saisi julkaista. Mutta miten estää tämä yli-innokkuus?? Sotilasjunakuvia ei saisi julkaista tuon päällikön mukaan. Lähinnä nyt liittyy Venäjän harjoittamaan toimintaan. Täällä ei nuoremmat kuvaajat ees tiedä, mitä sotaa naapurissa käydään. Eivät edes tiedä koko sodasta. Vahtaavat vaan puhelinta. Hannu on oikeassa. Näitä ei saisi kuvata. Mutta kuvaylpeät ei sitä edes tiedä..ei seurata edes maailaman asioita..uutisia..

Interesting. Jos kerta näitä ei saisi kuvata. Miks miuta tai montaa muuta kuvaajaa ei olla puolustusvoimien tai jonkun muun tahon toimesta lähestytty, että nää kuvat poistetaan internetistä? He varmasti olisivat sen jo tehneet jos heitä nuo kuvat haittaisi.
tallennettu

Käykää tilaa (jos junakontsa kiinnostaa): https://www.youtube.com/@joksupoksu404
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Junakuvaus  |  Aihe: Avoimessa datassa näkymättömien junien kuvaaminen ja kuvien julkaisu  |  << edellinen seuraava >>
Siirry: