Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Vr3 lisätilaus 1953  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2770


« : Eilen kello 07:46:32 »

Vr3 lisätilaus oli harkinnassa 1953. Veturisarja läheni 30-vuoden ikää ja oli edelleen niin täystyöllistetty, että kaikki tilapäisetkin poissaolot (kattilapesu, konepajakäynti) oli hoidettava toisten sarjojen vetureilla (Tr2, Tr1, Vr5, Tv1). Uudet veturit (pieni 4 veturin sarja) olisivat valmistuneet vuonna 1955. Lopullisessa ratkaisussaan rh päätyi keskittymään raskaiden dieselvaihtovetureiden (Vr11) pikaiseen hankintaan.

Ohessa Tampellan tarjous vuodelta 1953 ja asiapapereiden yhteydessä oleva laskelma vetureiden kilohinnoista.


* Vr3 tarjous 1953.JPG (668 kilotavua, 1276x1744 - tarkasteltu 47 kertaa.)

* Veturien kilohinta.JPG (497.75 kilotavua, 1772x1020 - tarkasteltu 35 kertaa.)
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 668


« Vastaus #1 : Eilen kello 10:18:40 »

Kiitos tiedoista. Jälkikäteen ajatellen ko. veturit olisivat ehtineet olla täysipainoisessa käytössä 15 vuotta (noin 1970 asti) ja kokonaiskäyttöikää olisi tullut 20 vuotta, joten olisi nuo voinut olla perusteltua tilata. Ennemmin olisi kannattanut jättää pari kolme Hr1-veturia tilaamatta sarjasta 1012-1019, jos rahaa oli käytettävissä tilauksiin vain tietty summa. Hr1-sarjalla alkoi olla jo 1962 lähtien vajaatyöllisyyttä ja 1965 oli ajomäärä pudonnut kolmasosaan huippuvuosista, joten loppupään Hr1-vetureita ei silloin olisi enää välttämättä tarvittu. Tietysti vuoden 1953 päätökset jouduttiin tekemään sen hetken ennusteiden varassa.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Vr3 lisätilaus 1953  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina