Esa Väätäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 176
|
« : Heinäkuu 03, 2025, 11:37:19 » |
|
Yle uutiset 3.7.2025 Poliisi kertoo, että Hammaslahden rautatieaseman rata-alueella Joensuussa on tehty vakavaa ilkivaltaa. Kolmen eri junaraiteen päälle oli asetettu keskiviikkoiltana kolme isoa tukkipuuta. Tapahtuneesta ilmoittanut taho kertoi nähneensä, että paikalta poistui ihmisiä. Juna ajoi yhden tukin läpi. Muut tukit VR:n henkilöstö raivasi tapahtuneen jälkeen raiteilta. Mikäli juna olisi törmännyt suurimpaan raiteille asetettuun tukkiin, juna olisi voinut suistua raiteelta. Poliisin mukaan tämä ei ollut ensimmäinen kerta tänä kesänä, kun tukkeja on aseteltu raiteille samassa paikassa. Nyt asiasta tehtiin ensimmäistä kertaa rikosilmoitus. https://yle.fi/a/74-20170850Poliisi tutkii tapahtunutta liikennetuhotyön yrityksenä. Liikennetuhotyöstä rangaistus on neljästä kuukaudesta neljään vuotta vankeutta. Myös yritys on rangaistava teko.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1102
|
« Vastaus #1 : Heinäkuu 03, 2025, 13:43:54 » |
|
Yle uutiset 3.7.2025 Poliisi kertoo, että Hammaslahden rautatieaseman rata-alueella Joensuussa on tehty vakavaa ilkivaltaa. Kolmen eri junaraiteen päälle oli asetettu keskiviikkoiltana kolme isoa tukkipuuta. Tapahtuneesta ilmoittanut taho kertoi nähneensä, että paikalta poistui ihmisiä. Juna ajoi yhden tukin läpi. Muut tukit VR:n henkilöstö raivasi tapahtuneen jälkeen raiteilta. Mikäli juna olisi törmännyt suurimpaan raiteille asetettuun tukkiin, juna olisi voinut suistua raiteelta. Poliisin mukaan tämä ei ollut ensimmäinen kerta tänä kesänä, kun tukkeja on aseteltu raiteille samassa paikassa. Nyt asiasta tehtiin ensimmäistä kertaa rikosilmoitus. https://yle.fi/a/74-20170850Poliisi tutkii tapahtunutta liikennetuhotyön yrityksenä. Liikennetuhotyöstä rangaistus on neljästä kuukaudesta neljään vuotta vankeutta. Myös yritys on rangaistava teko. Kyllä täytyy viirata päässä kun noin paljon vaivaa on nähty ? 
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 742
|
« Vastaus #2 : Heinäkuu 03, 2025, 15:00:02 » |
|
Olihan jossain Säkäniemen seuduilla muutama vuosi sitten laitettu pakastimia jne. romua Vt6:lle. Tekijöiden motiivina "jännitystä elämään". Sitä taisi tulla, mutta aika lyhyt tuomio muistaakseni.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2667
|
« Vastaus #3 : Heinäkuu 03, 2025, 16:41:35 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Lasse Reunanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 93
|
« Vastaus #4 : Heinäkuu 03, 2025, 20:09:13 » |
|
Milläköhän tavoin isot tukit on radalle tuotu. Ei isoa tukkia yksi eikä kaksi miestä edes liikuta. Konevoimaa tarvitaan. Ihan normaali, vaikkapa Pelloksen sorvikuusi, ei mikään ylisuuri, on pituudeltaan 52 dm ja jos halkaisija olisi 50 cm, olisi tukki noin kuutiometrin. Tuoreena se painaisi useita satoja kiloja. Joku oikeasti iso 60 cm paksu yli kuusimetrinen vanerikoivu painaa helposti jopa 1500 kg. Veikkaan, että Ylekin on sortunut klikkiotsikointiin ja siellä on ollut kuitupuuta tai maksimissaan pikkutukkia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1102
|
« Vastaus #5 : Heinäkuu 03, 2025, 22:40:21 » |
|
Milläköhän tavoin isot tukit on radalle tuotu. Ei isoa tukkia yksi eikä kaksi miestä edes liikuta. Konevoimaa tarvitaan. Ihan normaali, vaikkapa Pelloksen sorvikuusi, ei mikään ylisuuri, on pituudeltaan 52 dm ja jos halkaisija olisi 50 cm, olisi tukki noin kuutiometrin. Tuoreena se painaisi useita satoja kiloja. Joku oikeasti iso 60 cm paksu yli kuusimetrinen vanerikoivu painaa helposti jopa 1500 kg. Veikkaan, että Ylekin on sortunut klikkiotsikointiin ja siellä on ollut kuitupuuta tai maksimissaan pikkutukkia.
Tiputtamalla kuorma-auton lavalta? Ja vaikka kuitupuusta olisi kyse niin kiusa se on pienikin kiusa 
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 8625
|
« Vastaus #6 : Heinäkuu 03, 2025, 22:47:07 » |
|
Milläköhän tavoin isot tukit on radalle tuotu. Ei isoa tukkia yksi eikä kaksi miestä edes liikuta. Konevoimaa tarvitaan. Ihan normaali, vaikkapa Pelloksen sorvikuusi, ei mikään ylisuuri, on pituudeltaan 52 dm ja jos halkaisija olisi 50 cm, olisi tukki noin kuutiometrin. Tuoreena se painaisi useita satoja kiloja. Joku oikeasti iso 60 cm paksu yli kuusimetrinen vanerikoivu painaa helposti jopa 1500 kg. Veikkaan, että Ylekin on sortunut klikkiotsikointiin ja siellä on ollut kuitupuuta tai maksimissaan pikkutukkia.
Aikoinaan onnistuneessa junan suistamisessa Nakkilassa v.93 jossa 4 loukkantui ja vahinkoa syntyi 5-10 miljoonaa markkaa käytettiin myös raskasta kalustoa esteen rakentamiseen .Jostain syystä tutkimus asian tiimoilta keskeytettiin!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 255
|
« Vastaus #7 : Eilen kello 11:45:10 » |
|
Aivan varmasti toimittaja ei tunne puutavaralajien nimityksiä. Sehän on nykyään kyllä ihan ymmärrettävää. Kerrottiin myös junan ajaneen yhden yli. On ollut aika ohut ranka tai sitten onnekkaasti lentänyt pois alta, eikä siinäkään tapauksessa olisi oikea tukki ollut. Kerran näin tilanteen kun kuorma-auto pudotti tasoristeyksen puomin poikittain kiskoille. Sm1 ajoi sen kätevästi poikki, mutta sehän olikin vain ontto peltikotelo.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #8 : Eilen kello 17:42:28 » |
|
Ylen uutiseen nuo tukit on kopioitu suoraan poliisin tiedotteesta: ”Joensuun Hammaslahden rautatieaseman rata-alueella oli asetettu keskiviikkoiltana kolme isoa tukkipuuta kolmen eri junaraiteen päälle. Juna oli ajanut yhden tukin läpi.”
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 920
|
« Vastaus #9 : Eilen kello 18:19:08 » |
|
Wirallisen sanakirjan mukaan tukki voi olla ihan hyvä nimitys, ja muutenkaan ei liene mitenkään välttämätöntä käyttää metsätalouden tai puunjalostusteollisuuden termejä, kun kiskoille on nosteltu yksittäisiä kappaleita p u u t a . Tukki tarkoittaa puun rungosta katkaistua, sahaukseen kelpaavaa osaa, joka on yleensä vähintään 3,1 metrin pituinen ja latvaläpimitaltaan vähintään 15 senttimetriä. Tätä ohuempia sahaukseen käytettäviä rungonosia kutsutaan pikkutukeiksi tai parruiksi.https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tukki_(puu) Ei tämä varmaan selviä muuten kuin tilaamalla objekteille m i t t a a j a .
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 255
|
« Vastaus #10 : Eilen kello 19:09:47 » |
|
Mitähän se sitten tarkoittaa kun ajoi yhden tukin läpi? Termeistä viis, vaan vakava tapaus tuollainen hölmöily on. Ihan mahdollista on että moinen voi johtaa monen ihmisen kuolemaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1102
|
« Vastaus #11 : Eilen kello 19:21:42 » |
|
Mitähän se sitten tarkoittaa kun ajoi yhden tukin läpi? Termeistä viis, vaan vakava tapaus tuollainen hölmöily on. Ihan mahdollista on että moinen voi johtaa monen ihmisen kuolemaan.
Tiedotteessa ei kerrota mistä junasta kysymys ja millainen nopeus sillä oli. Siitä saa sen käsityksen että kullekin kolmelle raiteelle olisi laitettu yksi tukki ja että se jonka päälle juna ajoi ei ollut paksuin niistä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 389
|
« Vastaus #12 : Eilen kello 23:33:15 » |
|
Yleensäkään ottaen, raiteille ei saa asettaa yhtään mitään. Ei tukkeja, kiviä, jne. Itse olen joskus lapsuudessani syyllistynyt todellakin vierasesineen laittamiseen raiteille - jopa useasti. Viinikan ojan silloilla, Pekka Mäkisen silloisen kuorma-autovaraston liepeillä, oli tapana kiipeillä ratapenkalle ja itse radalle. Mukanani oli 1 ja 5 pennin kolikoita, joita laitettiin kiskoille, ja oikein veturinkuljettajan opastuksella. Mankeloinnin suoritti yleensä Perkiön varikolta vuoroon lähtevä Hr12 veturi, joka odotti Tampereen Asemalle pääsyä em silloilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1451
|
« Vastaus #13 : Eilen kello 23:40:48 » |
|
Kuljettajan huomatessa nämä "penninvenyttäjät" saattoi hieman suhauttaa hiekoitusnappulaa, puhaltaen pois pennit kiskoilta. Anteeksi pojat ilonpilaajalta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 389
|
« Vastaus #14 : Tänään kello 00:53:50 » |
|
Ei alkuunkaan Jorma. Päinvastoin. Muutama tuon ajan mukava kuljettaja jopa neuvoi kuinka kolikot asettaa raiteille. Tämän jälkeen käsky pysyä pois raiteilta. Siispä takaisin penkalle. Ja vasta kun Huru on jyrännyt kolikot, niin sitten venytetyt pennit taskuun ja pois raiteilta. Ja varovasti sittenkin. Pennit muuttuivat Hurun mankeloinnissa soikeiksi. Todellista penninvenytystä!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|