Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Kapeammat raiteet  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Paul Freihoff
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3


« : Elokuu 31, 2025, 11:06:38 »

Mikäli aiotaan kaventaa raiteet koko maassa EU normiin miten käy nykyisen kaluston? Kaikki veturit ja vaunut uusiksi vai vain telit uusiksi?
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1145


« Vastaus #1 : Elokuu 31, 2025, 12:11:29 »

Mikäli aiotaan kaventaa raiteet koko maassa EU normiin miten käy nykyisen kaluston? Kaikki veturit ja vaunut uusiksi vai vain telit uusiksi?

Oletettavasti nykyiset kuormaulottumat säilytettäisiin joten kalustoa voisi käyttää jos telit tai pyörät vaihdettaisiin.
Osalla kalustoa se ehkä on niin hankala toteuttaa että ei tehdä, ja vanhimmat joutuisivat romuksi kun varaosia ei löydy.

Oletettavasti Sr2, Sr3 ja Dr19 veturit ja uusimmat sähkömoottorijunat Sm3:sta ylöspäin saisivat varmasti uudet telit. IC-vaunut kanssa. Tavaravaunuista en osaa sanoa. Osa saisi uudet pyörät, osa ei. Osa tavarajunaliikenteestä hoituisi ulkomaisella kalustolla.

Taajamajunia varten ostettaisiin ehkä käytettyä kalustoa länsi-Euroopasta tai kilpailevat ulkomaiset operaattorit toisivat oman kalustonsa suoraan tänne.

Yksityisistä vetureista Dr18 , 20 ja 21 ovat alunperin rakennettu normaaliraiteisista joten uudet telit alle vaan.



tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2195


« Vastaus #2 : Elokuu 31, 2025, 14:44:12 »

Mikäli aiotaan kaventaa raiteet koko maassa EU normiin miten käy nykyisen kaluston? Kaikki veturit ja vaunut uusiksi vai vain telit uusiksi?

Tämä tapahtuu seuraavan 50 vuoden aikana hitaasti, jonka jälkeen Suomen rautateiden kalusto-ongelmat poistuvat.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 461


« Vastaus #3 : Syyskuu 01, 2025, 16:45:42 »

Ensimmäisenä kavennukseen ja oikein peruskorjauksen kautta, lähtenee Hv2 680, joka jo viime vuosisadalla suunniteltiin ja rakennettiin juuri kavennusta silmällä pitäen. Virnistää
tallennettu
Paul Freihoff
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3


« Vastaus #4 : Eilen kello 17:53:11 »

No mites on voiko 3,2m leveällä kalustolla ajaa muualla kuin Suomessa?
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1231


« Vastaus #5 : Eilen kello 19:46:29 »

No mites on voiko 3,2m leveällä kalustolla ajaa muualla kuin Suomessa?

Suomalaisella kalustolla ei ole tarvetta liikennöidä Keski-Euroopassa — riittää, että keskieurooppalainen kalusto voi liikennöidä Suomessa. Ajan myötä Suomi voi omaksua keskieurooppalaisen ulottuman kalustossa. Lisäksi suomalaiset operaattorit voivat ryhtyä ostamaan keskieurooppalaista kalustoa. Sr2 taisi jo olla valmistettu keskieuroppalaisen ulottuman mukaisesti kapeammaksi.
tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 508


« Vastaus #6 : Eilen kello 20:29:33 »

No mites on voiko 3,2m leveällä kalustolla ajaa muualla kuin Suomessa?

Suomalaisella kalustolla ei ole tarvetta liikennöidä Keski-Euroopassa — riittää, että keskieurooppalainen kalusto voi liikennöidä Suomessa. Ajan myötä Suomi voi omaksua keskieurooppalaisen ulottuman kalustossa. Lisäksi suomalaiset operaattorit voivat ryhtyä ostamaan keskieurooppalaista kalustoa. Sr2 taisi jo olla valmistettu keskieuroppalaisen ulottuman mukaisesti kapeammaksi.
Ei kai meidän ole mitään järkeä ottaa kapeampaa (eli huonompaa) kuormaulottumaa käyttöön Suomen sisäisen liikenteen kalustossa, VAIKKA raideleveys vaihtuisikin.
Jos raideleveys vaihtuisi, veikkaan että tulisi tilanne, että suomalaisomistuksessa tulisi olemaan paljon eurooppalaisen leveyden kalustoa, jota käytettäisiin pääosin kansainvälisessä liikenteessä ja jossain määrin kotimaisessakin ja sen lisäksi paljon Suomen sisäisen liikenteen leveämpää kalustoa.
tallennettu

Nyt on kyllä pakko päästä Radanvarteen.
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 361


« Vastaus #7 : Eilen kello 21:14:34 »

Mitkäs oli kuorma-ulottumat Baltiassa, eikö Virossa 1520mm verkolla ollut Flirttejä joiden leveys oli suurempi kuin Suomessa.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2195


« Vastaus #8 : Tänään kello 07:37:46 »

No mites on voiko 3,2m leveällä kalustolla ajaa muualla kuin Suomessa?

Suomalaisella kalustolla ei ole tarvetta liikennöidä Keski-Euroopassa — riittää, että keskieurooppalainen kalusto voi liikennöidä Suomessa. Ajan myötä Suomi voi omaksua keskieurooppalaisen ulottuman kalustossa. Lisäksi suomalaiset operaattorit voivat ryhtyä ostamaan keskieurooppalaista kalustoa. Sr2 taisi jo olla valmistettu keskieuroppalaisen ulottuman mukaisesti kapeammaksi.

Raideleveyden/kuormaulottuman lisäksi kalustossa jota käytetään Pohjoismaiden pohjois-osissa pitää olla lämpötila vaatimus -40 astetta jota löytyy harvoista keskieurooppalaisista kalustosta.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1145


« Vastaus #9 : Tänään kello 16:34:23 »

Ruotsalaisessa Stambanan.online foorumissa on keskustelua aiheesta tässä ketjussa.

https://stambanan.online/index.php?threads/sovvagnsupphandling-avbruten-inga-bud-enligt-sr.2816/

Suomen ja Ruotsin kuormaulottuma sallii kumpikin 3400 mm leveät vaunut mutta Ruotsissa vain laiturireunan yläpuolella, alapuolella max 3150 mm.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2195


« Vastaus #10 : Tänään kello 16:57:35 »

Ruotsalaisessa Stambanan.online foorumissa on keskustelua aiheesta tässä ketjussa.

https://stambanan.online/index.php?threads/sovvagnsupphandling-avbruten-inga-bud-enligt-sr.2816/

Suomen ja Ruotsin kuormaulottuma sallii kumpikin 3400 mm leveät vaunut mutta Ruotsissa vain laiturireunan yläpuolella, alapuolella max 3150 mm.

Taitavat suomalaiset kalustot ottaa ensimmäisessä sillassa kiinni katostaan.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1145


« Vastaus #11 : Tänään kello 17:14:52 »

Ruotsalaisessa Stambanan.online foorumissa on keskustelua aiheesta tässä ketjussa.

https://stambanan.online/index.php?threads/sovvagnsupphandling-avbruten-inga-bud-enligt-sr.2816/

Suomen ja Ruotsin kuormaulottuma sallii kumpikin 3400 mm leveät vaunut mutta Ruotsissa vain laiturireunan yläpuolella, alapuolella max 3150 mm.

Taitavat suomalaiset kalustot ottaa ensimmäisessä sillassa kiinni katostaan.

Ei sillat Ruotsissa niin matalat ole mutta ajojohtimista voi lentää valokaari. Ajojohtimet ovat siellä 5.5 m ja Suomen kuormaulottuma yltää 5,3 metriin.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Kapeammat raiteet  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina