Paul Freihoff
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5
|
« : Elokuu 31, 2025, 11:06:38 » |
|
Mikäli aiotaan kaventaa raiteet koko maassa EU normiin miten käy nykyisen kaluston? Kaikki veturit ja vaunut uusiksi vai vain telit uusiksi?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1149
|
« Vastaus #1 : Elokuu 31, 2025, 12:11:29 » |
|
Mikäli aiotaan kaventaa raiteet koko maassa EU normiin miten käy nykyisen kaluston? Kaikki veturit ja vaunut uusiksi vai vain telit uusiksi?
Oletettavasti nykyiset kuormaulottumat säilytettäisiin joten kalustoa voisi käyttää jos telit tai pyörät vaihdettaisiin. Osalla kalustoa se ehkä on niin hankala toteuttaa että ei tehdä, ja vanhimmat joutuisivat romuksi kun varaosia ei löydy. Oletettavasti Sr2, Sr3 ja Dr19 veturit ja uusimmat sähkömoottorijunat Sm3:sta ylöspäin saisivat varmasti uudet telit. IC-vaunut kanssa. Tavaravaunuista en osaa sanoa. Osa saisi uudet pyörät, osa ei. Osa tavarajunaliikenteestä hoituisi ulkomaisella kalustolla. Taajamajunia varten ostettaisiin ehkä käytettyä kalustoa länsi-Euroopasta tai kilpailevat ulkomaiset operaattorit toisivat oman kalustonsa suoraan tänne. Yksityisistä vetureista Dr18 , 20 ja 21 ovat alunperin rakennettu normaaliraiteisista joten uudet telit alle vaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2221
|
« Vastaus #2 : Elokuu 31, 2025, 14:44:12 » |
|
Mikäli aiotaan kaventaa raiteet koko maassa EU normiin miten käy nykyisen kaluston? Kaikki veturit ja vaunut uusiksi vai vain telit uusiksi?
Tämä tapahtuu seuraavan 50 vuoden aikana hitaasti, jonka jälkeen Suomen rautateiden kalusto-ongelmat poistuvat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 467
|
« Vastaus #3 : Syyskuu 01, 2025, 16:45:42 » |
|
Ensimmäisenä kavennukseen ja oikein peruskorjauksen kautta, lähtenee Hv2 680, joka jo viime vuosisadalla suunniteltiin ja rakennettiin juuri kavennusta silmällä pitäen. 
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Paul Freihoff
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5
|
« Vastaus #4 : Syyskuu 07, 2025, 17:53:11 » |
|
No mites on voiko 3,2m leveällä kalustolla ajaa muualla kuin Suomessa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 1231
|
« Vastaus #5 : Syyskuu 07, 2025, 19:46:29 » |
|
No mites on voiko 3,2m leveällä kalustolla ajaa muualla kuin Suomessa? Suomalaisella kalustolla ei ole tarvetta liikennöidä Keski-Euroopassa — riittää, että keskieurooppalainen kalusto voi liikennöidä Suomessa. Ajan myötä Suomi voi omaksua keskieurooppalaisen ulottuman kalustossa. Lisäksi suomalaiset operaattorit voivat ryhtyä ostamaan keskieurooppalaista kalustoa. Sr2 taisi jo olla valmistettu keskieuroppalaisen ulottuman mukaisesti kapeammaksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 508
|
« Vastaus #6 : Syyskuu 07, 2025, 20:29:33 » |
|
No mites on voiko 3,2m leveällä kalustolla ajaa muualla kuin Suomessa? Suomalaisella kalustolla ei ole tarvetta liikennöidä Keski-Euroopassa — riittää, että keskieurooppalainen kalusto voi liikennöidä Suomessa. Ajan myötä Suomi voi omaksua keskieurooppalaisen ulottuman kalustossa. Lisäksi suomalaiset operaattorit voivat ryhtyä ostamaan keskieurooppalaista kalustoa. Sr2 taisi jo olla valmistettu keskieuroppalaisen ulottuman mukaisesti kapeammaksi. Ei kai meidän ole mitään järkeä ottaa kapeampaa (eli huonompaa) kuormaulottumaa käyttöön Suomen sisäisen liikenteen kalustossa, VAIKKA raideleveys vaihtuisikin. Jos raideleveys vaihtuisi, veikkaan että tulisi tilanne, että suomalaisomistuksessa tulisi olemaan paljon eurooppalaisen leveyden kalustoa, jota käytettäisiin pääosin kansainvälisessä liikenteessä ja jossain määrin kotimaisessakin ja sen lisäksi paljon Suomen sisäisen liikenteen leveämpää kalustoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 362
|
« Vastaus #7 : Syyskuu 07, 2025, 21:14:34 » |
|
Mitkäs oli kuorma-ulottumat Baltiassa, eikö Virossa 1520mm verkolla ollut Flirttejä joiden leveys oli suurempi kuin Suomessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2221
|
« Vastaus #8 : Syyskuu 08, 2025, 07:37:46 » |
|
No mites on voiko 3,2m leveällä kalustolla ajaa muualla kuin Suomessa? Suomalaisella kalustolla ei ole tarvetta liikennöidä Keski-Euroopassa — riittää, että keskieurooppalainen kalusto voi liikennöidä Suomessa. Ajan myötä Suomi voi omaksua keskieurooppalaisen ulottuman kalustossa. Lisäksi suomalaiset operaattorit voivat ryhtyä ostamaan keskieurooppalaista kalustoa. Sr2 taisi jo olla valmistettu keskieuroppalaisen ulottuman mukaisesti kapeammaksi. Raideleveyden/kuormaulottuman lisäksi kalustossa jota käytetään Pohjoismaiden pohjois-osissa pitää olla lämpötila vaatimus -40 astetta jota löytyy harvoista keskieurooppalaisista kalustosta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2221
|
« Vastaus #10 : Syyskuu 08, 2025, 16:57:35 » |
|
Taitavat suomalaiset kalustot ottaa ensimmäisessä sillassa kiinni katostaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1149
|
« Vastaus #11 : Syyskuu 08, 2025, 17:14:52 » |
|
Taitavat suomalaiset kalustot ottaa ensimmäisessä sillassa kiinni katostaan. Ei sillat Ruotsissa niin matalat ole mutta ajojohtimista voi lentää valokaari. Ajojohtimet ovat siellä 5.5 m ja Suomen kuormaulottuma yltää 5,3 metriin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Paul Freihoff
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5
|
« Vastaus #14 : Eilen kello 17:07:35 » |
|
Mitkäs oli kuorma-ulottumat Baltiassa, eikö Virossa 1520mm verkolla ollut Flirttejä joiden leveys oli suurempi kuin Suomessa.
Viron Flirtit taitaa olla 3500mm leveitä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Paul Freihoff
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5
|
« Vastaus #15 : Tänään kello 10:26:59 » |
|
Kapeille raiteille tarvittavien ratapölkkyjen määrä on aika suuri eli 8 882 240 kpl käytössä olevalle rataverkolle. Kuka toimija pystyy tekemään näitä noin monta esim. 5 vuodessa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|