Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Valtio-omisteinen ostoliikenteen kalustoyhtiö aloittaa toimintansa 2026  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1237


« : Tänään kello 10:42:22 »

Tiedote 9.10.2025

Suomen Ostoliikennekalusto Oy siirretään VR-Yhtymästä valtion suoraan omistukseen ja valtioneuvoston kanslian omistajaohjaukseen. Omistuksen siirto on merkittävä askel rautateiden ostoliikenteen kilpailutukseen valmistautumisessa.

Suomen Ostoliikennekalusto Oy aloittaa operatiivisen toimintansa alkuvuodesta 2026. Kalustoyhtiöön siirretään valmistelussa olevalla liiketoimintakaupalla nykyisin valtion rahoittamassa henkilöjunaliikenteessä käytettävää kalustoa.

Ostoliikenteen kalustoyhtiö on valmisteluvaiheessa perustettu VR-Yhtymän tytäryhtiöksi, ja VR-Yhtymä on antanut sille noin 15 miljoonan euron alkupääoman. Yhtiö siirretään nyt valtion suoraan omistukseen, valtioneuvoston kanslian omistajaohjaukseen.

Suomen Ostoliikennekalustosta tulee valtion kokonaan omistama erityistehtäväyhtiö. Yhtiö vastaa jatkossa kaluston hallinnasta, vuokraamisesta sekä investointien valmistelusta ja toteutuksesta.

”Tavoitteena on edistää ostoliikennettä koskevaa kilpailua ja mahdollistaa kaikille toimijoille tasapuolinen pääsy ostoliikennekalustoon. Suoran valtionomistuksen ansiosta Suomen Ostoliikennekalusto voi toimia jatkossa neutraalisti itsenäisenä valtio-omisteisena yhtiönä”, sanoo Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Joakim Strand.

Liikenne- ja viestintäministeriö rahoittaa henkilöjunaliikennettä reiteillä, joilla markkinaehtoinen toiminta ei ole kannattavaa. Nykyinen VR:n kanssa solmittu ostoliikennesopimus on voimassa vuoden 2030 loppuun, eivätkä nyt tehtävät omistusjärjestelyt vaikuta ostoliikenteen hoitamiseen, sen laajuuteen tai matkustajiin.

Nykyisen sopimuskauden jälkeinen liikenne on kilpailutettava EU-sääntelyn mukaisesti. Uusi, noin kymmenen vuotta kestävä sopimuskausi on määrä aloittaa 1.1.2031.

Ostoliikenteen kalustoyhtiötä on valmisteltu hallitusohjelman ja talouspoliittisen ministerivaliokunnan linjauksen mukaisesti kesästä 2024 lähtien. Valmistelua on tehty yhteistyössä valtioneuvoston kanslian, liikenne- ja viestintäministeriön, VR-Yhtymän sekä Suomen Ostoliikennekaluston kanssa.

Talouspoliittisen ministerivaliokunnan kesällä 2025 tekemän linjauksen mukaisesti 2030-luvulla alkavan ostoliikenteen palvelutaso säilytetään nykyisellä tasolla. Palvelutason ylläpitäminen edellyttää investointeja, joiden suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa jatkossa Suomen Ostoliikennekalusto. Yhtiö osallistuu kilpailutetun ostoliikenteen hankinnan valmisteluun.

”Raideliikenne on sekä henkilö- että tavaraliikenteen kannalta keskeinen liikkumisen muoto ja huoltovarmuustekijä. Nyt toimintansa aloittava kalustoyhtiö mahdollistaa kilpailun henkilöjunaliikenteen markkinoilla. Tavoitteena on, että tulevaisuuden junaliikenne toimii mahdollisimman markkinaehtoisesti”, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

EDIT. Ei voi muuta kuin ihmetellä, millä verukkeilla Suomen Ostoliikennekalusto Oy ylipäätään annettiin perustaa VR:n tytäryhtiöksi. Valtio-omisteisena se kykene toimimaan operaattoreista riippumattomana, minkä pitäisi pitkällä aikavälillä edistää rautatiekilpailua ja kaluston optimaalista käyttöä. Kauanhan tämäkin projekti kesti.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Valtio-omisteinen ostoliikenteen kalustoyhtiö aloittaa toimintansa 2026  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina