Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Moottoripikajunakysymys 1930-luvulla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2837


« : Tänään kello 11:47:24 »

Rautatiehallitus anoi 23.2.1939 (N:o 618/1117) Kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriöltä lupaa tehdä hankintapyyntö moottoripikajunista. Perusteena mm. Helsinki-Tampere yhteyksien nopeuttaminen 2 tunnista 40 minuutista noin 2 tuntiin.

Kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriö harkitsi asiaa ja 10.3.1939 (N:o 1169/712) vastasi, että ehtiäkseen olympialiikenteeseen junat olisi tilattava ulkomailta kotimaisten tehtaiden suuren työmäärän vuoksi. Tämän vuoksi  sekä riittävän kustannusselvityksen puuttuessa ministeriö päätti, että asia "sai raueta tällä kertaa". Ministeriö evästi Rautatiehallitusta, että ”erityisesti kiinnitettävä huomiota myös siihen, että työ mahdollisuuden mukaan voitaisiin suorittaa kotimaassa”. Sitten tulikin sota ja hankinta-asia siirtyi kymmenen vuotta.

Ohessa kuva yhdestä VR:n saamasta esitteestä (Fliegender Hamburger ohjaamo).


* IMG_8318 Fliegende Hamburger.JPG (2031.49 kilotavua, 1476x2439 - tarkasteltu 56 kertaa.)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Moottoripikajunakysymys 1930-luvulla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina