Pasilan sepelimylly: liittyy kuvaan
https://vaunut.org/kuva/93794 Pasilan aseman sepelimyllyn työläisillä oli tapana laskea tyhjentyneet vaunut yksitellen tai pienissä ryhmissä jonkun matkaa myllyraiteen mäkeä alas ja pysäyttää ne siinä. Vaunut kytkettiin yhteen ja laskettiin miehitettynä lopun matkaa, jolloin ne vierivät raiteen loppuun, minne 120m pitkän 20 promillen mäen alta oli 210 m:n matka.
27.6.1934 laskettiin mäen puolivälistä 8 vaunun letka, mutta vaunujen jarrut olivat tavallista huonommat. Vaunut olivat pysyneet mäessä raiteelle asetettujen kivien takana. Kun kivat poistettiin, niin vaunut lähtivät omavaltaisesti vierimään eikä kehnojen jarrujen teho auttanut pysäyttämmään niitä ja ne törmäsivät päätepuskuriin rikkoen sen ja vaunut 80281 ja 82415 vaurioituivat.
Tämän tapauksen johdosta kerrallaan laskettavien vaunujen määrä rajoitettiin enintään neljäksi.
Kuvissa:
1) Raiteen pituusprofiili raiteen ja sepelimyllyn valmistuessa 1933.
2) Raidekaavio Pasilan uuden aseman luona 1934. Oikealta alhaalta lukien raiteet olivat a) kaksi raidetta kohti Keravaa, b) kaksi raidetta kohti Karjaata, c) mäkiraideyhteys alaratapihalle ja d) sepelimyllyn raide.
Tiedot ja liitekaaviot ovat tapahtuman Rh:n päätösasiakirjanipusta 46/79, annettu 1935 tammikuun 4 päivänä. Tapahtuma katsottiin vahingoksi ja siitä aiheutuneet kulut 2557 mk 50 p jäivät Valtionrautateiden käsittäväksi.