Resiina  |  Resiinan nettisivusto  |  Aihe: Poistaako ylläpito kalustomerkintöjä kuvista?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Veikko Hattunen
Käyttäjä
Poissa

« : Eilen kello 14:11:33 »

Minun kuvassa https://vaunut.org/kuva/178053 oli aika paljon kalustoa merkattuna, ja kun tänään olisin lisännyt Eifetin tunnukset, niin Eifet ja monta muuta kalustomerkintää oli poissa. Joitakin ei näkynyt erittäin hyvin mutta Eifet oli erittäin selkeä kuvassa.
tallennettu
Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #1 : Eilen kello 16:11:16 »

Kyllä, ylläpito muokkaa tarvittaessa kuvan tunnisteita kuvan sisältöä ja sivuston yleistä linjaa paremmin vastaavaksi.

Tunnisteiden käytössä kannattaa käyttää maalaisjärkeä ja miettiä hetki, onko tunnisteella hakevalle henkilölle kuvassa jotakin annettavaa. Jos tunnisteen asia ei kuvassa kunnolla näy, ei sitä kuvaan kannata merkitäkään. Kuvanlisäyssivulla asiaa on pyritty korostamaan: Lisää tunnisteisiin vain kuvassa selkeästi näkyviä asioita. Tunnisteiden tarkoituksena on auttaa sivuston käyttäjiä löytämään kuvia, joissa tunnisteen tarkoittama asia on selkeästi esillä.

Ratapihakuvaasi oli merkitty melkoinen määrä erilaista kalustoa. Näistä osa näkyi kuvassa vain hyvin pienenä ja epäselvänä - tällaisissa tapauksissa on yleensä tarpeetonta merkitä kuvaan tunnistetta.
tallennettu
Veikko Hattunen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #2 : Eilen kello 16:26:46 »

Esimerkiksi nuo Za vaunut olivat keskellä kuvaa ja erittäin selkeitä ja samoin Eifet, sen Sr3sen taustalla tajuan mutta miksi te poistitte Eifetin mutta ei De-vaunua joka näkyi huonosti rakennuksen takana. Miksi poistitte nuo?
tallennettu
Rasmus Viirre
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #3 : Eilen kello 16:34:41 »

Ei ole Za-vaunuja kuvassasi, mutta 3 kpl Zan-v -ja yksi Zans-vaunu kyllä löytyy.  Iskee silmää
tallennettu
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #4 : Eilen kello 17:56:14 »

Tunnisteiden käytössä kannattaa käyttää maalaisjärkeä ja miettiä hetki, onko tunnisteella hakevalle henkilölle kuvassa jotakin annettavaa. Jos tunnisteen asia ei kuvassa kunnolla näy, ei sitä kuvaan kannata merkitäkään. Kuvanlisäyssivulla asiaa on pyritty korostamaan: Lisää tunnisteisiin vain kuvassa selkeästi näkyviä asioita. Tunnisteiden tarkoituksena on auttaa sivuston käyttäjiä löytämään kuvia, joissa tunnisteen tarkoittama asia on selkeästi esillä.
Entä jos kuvassa näkyy epäselvästi jotain, mutta se näkyvä jutska on jotain tosi harvinaista, kuten vaikka joku harvinainen vaunu liitettynä junaan? Mun mielestä silloin on ihan kohtuullista laittaa tunnisteisiin koska joku voi olla kiinnostunut kyseisen kalustoyksikön liikkeistä.
tallennettu
Veeti Pietilä
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #5 : Eilen kello 17:58:44 »

Minun kuvassa https://vaunut.org/kuva/178053 oli aika paljon kalustoa merkattuna, ja kun tänään olisin lisännyt Eifetin tunnukset, niin Eifet ja monta muuta kalustomerkintää oli poissa. Joitakin ei näkynyt erittäin hyvin mutta Eifet oli erittäin selkeä kuvassa.
Omasta mielestä ylläpidon tarpeeton kuvien poistaminen ja tunnisteiden lisääminen on lisääntynyt.
tallennettu

Vekkulit romuun ja sudet kehiin!
Veikko Hattunen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #6 : Eilen kello 20:11:54 »

Kiitos vaunujen tiedosta Rasmus!
tallennettu
Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #7 : Eilen kello 20:17:14 »

Entä jos kuvassa näkyy epäselvästi jotain, mutta se näkyvä jutska on jotain tosi harvinaista, kuten vaikka joku harvinainen vaunu liitettynä junaan? Mun mielestä silloin on ihan kohtuullista laittaa tunnisteisiin koska joku voi olla kiinnostunut kyseisen kalustoyksikön liikkeistä.
Toki järkeä saa (ja pitää) käyttää. Poikkeuksellisiakin asioita voi tunnistaisin lisätä - hyvä olisi siinä tapauksessa asiasta kuvatekstissäkin selvyyden vuoksi ilmoittaa. Esim. ketjun aloitusviestissä mainitun kuvan tunnisteissa Sm6 on tästä syystä paikallaan, vaikka juna ei yksityiskohtaisesti kuvassa näykään.

Yleisesti voisi todeta, että valtaosassa kuvista tunnisteet ovat jo lähtökohtaisesti kohdallaan ja järkeviä. Kiitos siitä!
tallennettu
Veikko Hattunen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #8 : Eilen kello 21:16:28 »

Noita voi myös käyttää (esim jos sai jotenkin kaluston sarjanumeron) niin itse kuvaajan kirjanpitoon.
tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #9 : Eilen kello 21:24:47 »

Samaan aihepiiriin liittyen olen monesti kuvia lisätessä pohtinut tämän tyylisten kuvien https://vaunut.org/kuva/177900?u=4132&d=02.12.2025&ns=1 kanssa laittaakko pelkän ensimmäisen kalustoyksikön numero kuten olen useimmiten tehnyt vai koko junan/vaihtotyöyksikön kaluston tiedot?
tallennettu
Veikko Hattunen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #10 : Eilen kello 21:40:15 »

Minä laittaisin kaikki. Muutkin näkyvät hyvin ja se myös toimii havaintona junan kalustosta.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Resiina  |  Resiinan nettisivusto  |  Aihe: Poistaako ylläpito kalustomerkintöjä kuvista?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry: