Kirjoitan kirjaa Pankakoski-Sokojoki kapearaideliikenteestä 1897-1952. Etsiskelen mm. tietoa sotien jälkeen Gutzeitin Pankakosken tehtaalla vähän aikaa palvelleesta moottoriveturista. Laitteessa sanotaan olleen Fordin bensiinimoottori ja se tuli Pankakoskelle Gutzeitin Tainionkosken tehtailta/Imatralta. Moottoriveturi oli Pankakoskella vain vähän aikaa vuosien 1945-46 välillä. Erään tuttavani isä ajoi kyseistä veturia ja hän kertoi (oli silloin pieni lapsi) ettei veturissa ollut ajohyttiä, koska hän muistaa selvästi nähneensä isänsä istuvan penkillä. Minä en ole vetureiden asiantuntija, mutta sillä vähäisellä tiedolla mikä minulla on, Fordin bensakoneita ei liene asennettu kuin Pedershaabin vetureihin ja ehkä VMT Move 1:iin? Olisiko sinulla enemmän tietoa tällaisista laitteista ja osaisitko kenties neuvoa minua kysymään asiaa jostain/joltain? Katselin
https://www.jernbanen.dk listaa toimitetuista vetureista 1940-luvulla, mutta ei sieltä yksikään liene mennyt Gutzeitin tehtaille? Teen viimeisiä viilauksia kirjaani ja sinällään tämä moottoriveturi-arvoitus olisi kiva saada selvitettyä ennen kirjan painoon menoa. Kirja mennee painoon helmi-maaliskuu kuluvana vuonna ja painos tulee olemaan pieni.
P.S. Myös kaikki vanhat kuvat höyryvetureistakin em. rataosuudelta olisivat tervetulleita, toki minulla niitä on, mutta esimerkiksi Tainionkoskelta tulleesta DuCroo&Brauns 0-4-0T veturista olisi kiva saada parempia kuvia, samoin Kraussin valmistamasta prikaatinveturista 0-8-0T, "Ukko Pekasta". Kiitos jo etukäteen.