Pasilan konepaja siirtyi teräskorisissa henkilöliikenteen vaunuissa uuteen kevennettyyn rakennetapaan vuonna 1975, kun uusia Eht-vaunuja ryhdyttiin rakentamaan. Vaunujen katto valmistettiin sikkaamalla (vekkikatto) ja korien alaereunoista jätettiin hankalaksi osoittautunut helmapellitys pois.
Voiko tästä päätellä, että ennen Eht-sarjan valmistusta teräskorisissa vaunuissa oli sileät katot ja helmapellit ja Eht:stä eteenpäin valmistetuissa sarjossa niitä ei enää ollut?
Olen joskus merkinnyt muistiinpanoihini, että ensimmäisissä Saksasta hankituissa Eit-vaunuissa 23000-23006 ei olisi ollut helmapeltejä. Tämän voinee tarkistaa kuvista — toistaiseksi en ole sitä tehnyt

Toinen kysymys: poistettiinko helmapellit/helmapeltejä vaunuista, joissa pellit alunperin olivat? Jos, niin onko tietoa peltien poistamisen ajankohdasta?
Mun käsittääkseni helmapeltejä alettiin poistaa 1970-luvun loppupuolella.
Saksassa valmistetuissa teräsvaunuissa helmoja poistettiin jo aiemmin tai sitten niitä ei ollut alun alkaen. Olisiko München-Kassel teleillä varusteiset ollet aina ilman helmoja? Niitä oli erimallisia kanssa, esim Cit -vaunussa oli pitkä helma joka peittti myös (SIG-) telin.
1974 taidettiin Pasilassa valmistaa ensimmäinen sarja Eit -vaunuja ilman helmoja. (korjatkaa joku jos olen väärässä).