Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
|
|
« Vastaus #25 : Eilen kello 10:18:27 » |
|
Nyt Väylävirasto itse myöntää, että rautateiden (ja muun liikenteen) historiallinen tutkiminen vaatii heiltä luvan. Minä en tunnusta Väyläviraston oikeutta rajoittaa yli 25 vuotta vanhojen asioiden penkomista enkä ole suostunut pyytämään yhtään lupaa. Olen valinnut kansioita tai kirjoja, jotka eivät VIELÄ ole olleet lupamenettelyn takana. Toistaiseksi en ole havainnut, että luvan vaatimisesta olisi luovuttu. Arkistossa minulle sanottiin toissapäivänä, että joitakin tarkennuksia on luvassa. Ehkä joku on huomannut, että kielletyille aiheille voi asettaa automaattisen ikärajan (esim. 50 vuotta, 75 vuotta, tms), jottei yli satavuotiaita hallinnollisia tai taloudellisia päätöksiä enää kiellettäisi tutkimasta. Eikä se nyt jo romutettu liikkuvakalusto tai yli 100 vuotta vanha rautateiden rakennustekniikka voi olla kriittistä tietoa nykyisenäkään aikana.
Minkäänlaista aineiston asiantuntevaa arviointia ei ole minun silmissäni tehty. Onpahan lätkäisty kieltoja sinne ja tänne, jotta näyttäisi tehokkaalta toiminnalta.
|