Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: CX vaunujen toimistohytti  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Mikael Westman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1


« : Eilen kello 07:42:22 »

Hei,
tässä jonkun aikaa yrittänyt omasta kiinnostuksesta johtuen selvittää lisätietoja CX vaunussa olleesta toimistohytistä. Itse en koskaan saanut mahdollisuutta matkustaa 1lk CX vaunussa sen olon aikana, kun pääsin 1lk niin se oli silloin "business" jo EDB vaunussa niin tuo CX kiinnostaa itseä.

Kyseisestä hytistä on 90 luvulla ainakin mainittu. VR verkkosivuilla maksullisena lisäpalveluna(https://web.archive.org/web/19970630103743if_/http://www.vr.fi/heo/paikka.htm#lisa)
tutkiskellesani VR verkkosivujen vaunukuvastoja, huomasin siitä maininnan vuoden 2003 vaunukuvastossa (https://web.archive.org/web/20030620232113/http://www.vr.fi:80/heo/junat/vaunukuvasto.pdf)
tuo vaunukuvasto voi tosin olla vanhempikin kun se puhuu vuosista 1998 ja 1999, mutta siinä mainitaan että seitsemässä vaunussa on toimistohytti, tosin se ei näy pohjapiirrustuksessa.
vuoden 2004 vaunukuvastossa kyseistä mainintaa ei enään ollut (https://web.archive.org/web/20041205212006/http://www.vr.fi/heo/junat/vaunukuvasto.pdf)

Joten tästä syystä itsellä olisi muutamia kysymyksiä:

- Minä vuonna toimistohytit tulivat CX vaunuihin, olivatko heti InterCity liikenteen alusta asti?
- Oliko toimistohytiksi muunnettu yksi 5 tai 6 hengen hyteistä vai missä se oli ja montako sinne mahtui?
- Mikä oli toimistohytin varustus? Oliko pistorasiat sekä NMT/GSM/Faksi varustus?
- Millä rataosilla nuo 7 toimistohytillistä vaunua liikkuivat?
- Milloin toimistohytit poistettiin CX vaunuista?

Kaikki tieto joko henkilökohtainen tai muusta lähteestä on avuksi tässä. Kiinnostaa oppia lisää tästä.
tallennettu
Torbjörn Sandell
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 64


« Vastaus #1 : Eilen kello 15:16:46 »

Löysin Resiinasta 1/93 teräskorisia matkustajavaunuja koskevasta artikkelista maininnan, että vaunuissa 26105–26111 olisi ollut toimistohytti, ilmeisesti uudesta asti (ainakaan muuta ei mainita). Nämä vaunut rakennettiin v. 1989 (muut vuosina 1988 ja 1991), joten ihan IC-liikenteen alusta niitä ei ollut.

Samaisen artikkelin mukaan istumapaikkoja toimistohytillisissä vaunuissa olisi ollut 29 hyttipaikkaa normaalin 35 sijaan, mistä päättelen, että näissä vaunuissa toimistohyttinä toiminut hytti olisi muissa vaunuissa ollut kuusipaikkainen.

Toimistohytin varustuksesta minulla ei ole tietoa eikä muistikuvia, joten siihen toivottavasti muut pystyvät vastaamaan.

Minulla ei myöskään ole tarkkaa tietoa siitä, millä rataosilla ne kulkivat. Jos muistan oikein, IC-junia tuli liikenteeseen seuraavasti:

- 1988: IC 35/36 Vaasaan ja IC 17/18 Imatraan (muutos EXP-junista?)
- 1989: IC 93/96 (muutos EP-junista) ja IC 99/100 Jyväskylään
- 1990: IC 149/150 Poriin
- 1991: IC 603/604 Seinäjoelta Kokkolaan (Helsinki–Seinäjoki yhdessä Vaasan junan kanssa)
- 1992: IC 83/78 Iisalmeen (muutos EP-junista)
- 1993: IC 7/8 Joensuuhun (muutos EP-junista)
- 1994: IC 57/58 Ouluun (muutos EP-junista)

IC-juniksi muuttuneissa EP-junissa oli usein IC-vaunusto ainakin osittain jo ennen muutosajankohtaa. Lisäksi IC-vaunuja käytettiin myös viikonloppujunissa IC 55/P 50 Helsingistä Ouluun ja mahdollisesti (ei omakätistä tietoa) viikonloppujunissa P 79/P 80 Iisalmeen ja IC 17/P 6 Joensuuhun.

Jossain vaiheessa Cx- ja Rx-vaunuja tuli myös juniin P 55 ja P 56 Helsingin ja Oulun välille, vaikka niissä oli muuten vain sinisiä vaunuja.

Jos olisi pakko arvata, niin arvaisin että toimistohytillisiä vaunuja on käytetty ensisijaisesti Imatran, Vaasan ja Jyväskylän junissa. Muistelen lukeneeni jostain, että näissä junissa on varsinkin alkuaikoina voinut olla kaksikin Cx-vaunua samassa junassa – ehkä siinä tapauksessa toinen toimistohytillä ja toinen ilman. Varmana tietona voin kuitenkin sanoa vain sen, että Kokkolan pätkä-IC:ssä (yleensä vain Cx + Ex) oli 1990-luvulla useimmiten Cx 26118 eli uusin vaunuista.  Virnistää

Minulla ei ole tietoa, poistettiinko toimistohytit jossain vaihessa oikeasti vaunuista, ja jos poistettiin niin milloin.


Hei,
tässä jonkun aikaa yrittänyt omasta kiinnostuksesta johtuen selvittää lisätietoja CX vaunussa olleesta toimistohytistä. Itse en koskaan saanut mahdollisuutta matkustaa 1lk CX vaunussa sen olon aikana, kun pääsin 1lk niin se oli silloin "business" jo EDB vaunussa niin tuo CX kiinnostaa itseä.

Kyseisestä hytistä on 90 luvulla ainakin mainittu. VR verkkosivuilla maksullisena lisäpalveluna(https://web.archive.org/web/19970630103743if_/http://www.vr.fi/heo/paikka.htm#lisa)
tutkiskellesani VR verkkosivujen vaunukuvastoja, huomasin siitä maininnan vuoden 2003 vaunukuvastossa (https://web.archive.org/web/20030620232113/http://www.vr.fi:80/heo/junat/vaunukuvasto.pdf)
tuo vaunukuvasto voi tosin olla vanhempikin kun se puhuu vuosista 1998 ja 1999, mutta siinä mainitaan että seitsemässä vaunussa on toimistohytti, tosin se ei näy pohjapiirrustuksessa.
vuoden 2004 vaunukuvastossa kyseistä mainintaa ei enään ollut (https://web.archive.org/web/20041205212006/http://www.vr.fi/heo/junat/vaunukuvasto.pdf)

Joten tästä syystä itsellä olisi muutamia kysymyksiä:

- Minä vuonna toimistohytit tulivat CX vaunuihin, olivatko heti InterCity liikenteen alusta asti?
- Oliko toimistohytiksi muunnettu yksi 5 tai 6 hengen hyteistä vai missä se oli ja montako sinne mahtui?
- Mikä oli toimistohytin varustus? Oliko pistorasiat sekä NMT/GSM/Faksi varustus?
- Millä rataosilla nuo 7 toimistohytillistä vaunua liikkuivat?
- Milloin toimistohytit poistettiin CX vaunuista?

Kaikki tieto joko henkilökohtainen tai muusta lähteestä on avuksi tässä. Kiinnostaa oppia lisää tästä.
tallennettu
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 152


« Vastaus #2 : Eilen kello 21:57:05 »

Muistaakseni Porin IC-junissa oli alkuaikoina toimistohytti. Junassahan oli aluksi 2 Cx-vunua, joista toinen jäi Tampereelle parin Ex:n kera. En osaa sanoa oliko molemmissa toimisto. Koskaan en nähnyt kenenkään toimistoa käyttävän ja jossain vaiheessa ne salaperäisesti poistuivat.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 700


« Vastaus #3 : Eilen kello 23:39:12 »

Muistaakseni Porin IC-junissa oli alkuaikoina toimistohytti. Junassahan oli aluksi 2 Cx-vunua, joista toinen jäi Tampereelle parin Ex:n kera. En osaa sanoa oliko molemmissa toimisto. Koskaan en nähnyt kenenkään toimistoa käyttävän ja jossain vaiheessa ne salaperäisesti poistuivat.

Itse en tuollaista muista, että Porin IC:tä olisi Tampereella lyhennetty vaan päinvastoin siihen lisättiin aggregaattivaunu. Kuva-arkistostakin löytyi Porin radalta IC-juna 7 vaunua + aggregaattivaunu-kokoonpanossa https://vaunut.org/kuva/60014 ja eihän ko. juna Helsingin päässäkään ollut yleensä kuin maksimissaan noin 7-vaunuinen. On tietysti mahdollista, että jonain tiettynä aikataulukautena tai viikonpäivänä siitä olisi jäänyt Tampereelle vaunuja mutta kyseenalaistaisin, että Tampereella lyhentäminen olisi ollut jonkinlainen pääsääntö Porin IC-junan historiassa.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: CX vaunujen toimistohytti  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2026 Resiina