Eikös tuota Allegroliikenenttä pitänyt hoidella VR:n ja RZD:n yhteinen yhtiö (?), vai olenko TAASKIN ymmärtänyt asiat väärin? Nyt toinen osakas pesee (IS:n uutisen mukaan) kätensä täysin matkustajien ongelmien hoitamisesta. Vai liekö tämä "kosto" naapurille? Taisivat "Venäjän pojat" jossain vaiheessa kehuskella ammattitaidoillaan, ihmetellen miksi Allegron ongelmat aina ilmenevät Suomen puolella. Näinkö tämän yhtiön toiminta katkeaakin rajapintaan puolin ja toisin - kaveria ei näköjään pahemmin autella.
Allegrot omistaa VR:n ja Venäjän rautatieyhtiö RZD:n yhteinen kalustoyhtiö Oy Karelian Trains Ltd. Karelian Trains on suomalainen vuonna 2006 perustettu kalustoyhtiö, jonka tehtävänä on ylläpitää Helsinki-Pietari-liikenteeseen hankitut nopeat junat, vastata niiden kunnossapidosta sekä vuokrata junat operaattoreille.
VR ja RZD vastaavat junien matkustajapalvelusta, aikatauluista ja lipunmyynnistä.
VR ja RZD vastaavat kumpikin osaltaan edellä mainituista palveluista, mutta vastuu liikennöivässä vuorossa riippuu kumman valtion puolella ollaan. Junan johtavana konduktöörinä toimii Vainikkala raja-Helsinki välillä VR:n työntekijä ja Vainikkala raja-Pietari välillä hänen venäläinen kollega.
Toisaalta olisi mukava tietää, että millaisen ongelman ratkaisun olisitte keksineet? Muistakaa, että juna on ollut toisen valtion alueella ja sinne ei ole mahdollista mennä ilman voimassa olevia matkustusasiakirjoja (passi, viisumi).
Pienenä yksityiskohtana mainittakoon, että IS:n jutussa todettiin aikaeron olevan tunnin vaikka se on kaksi tuntia. Junan aikataulun mukainen lähtöaika Vainikkalasta on ollut 20:02, joten Buslovskajassa se on ollut muutamaa minuuttia myöhemmin. Tieto junan jatkamisesta saapui noin kello 22:20, jolloin se on seissyt Buslovskajassa korkeintaan kaksi tuntia. "Paniikki... kaaos... useita tunteja ilman ruokaa..." Hmm, ymmärrän toki ettei se mukavaa ole, mutta pitäisikö taas muistaa iltapäivälehtien tarve myydä otsikoilla ja tarkastella asioita hieman kauempaa?