Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #50 : Huhtikuu 21, 2013, 23:56:05 » |
|
EDIT: Saksalaisstandardissa näyttää olevan sääntönä, että jarrut ovat oikealla kädellä eli junajarru ja sähköjarru joko vierekkäin erillisillä käyttövivuilla, tai, kuten esim. ICE:ssä, yksi ainoa jarruvipu, josta hallitaan suoraan koko junan jarruja. Sen sijaan EUDD:lle näyttäisi olevan tyypillistä tuo vasemman käden tehovipu, jonka perusasento on pystyssä ja josta tulee teho työntämällä, ja sähköjarru vastaavasti vetämällä eli tässä logiikassa EUDD ja saksalaisohjaamo poikkeavat toisistaan.
Opiskelin tässä juuri tuota asiaa hieman; EUDD:nkin mukaan jarrukahvat ovat oikealla. Oikealle kahva laitetaan kuitenkin vain siinä tapauksessa, että sillä ainoastaan jarrutetaan. Jos kyseessä on samalla tehonsäätökahva, se sijoitetaan vasemmalle. Olettaisin, että perusteena on oikean käden vapauttaminen nippelien nysväämiseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #51 : Huhtikuu 22, 2013, 00:29:41 » |
|
Olettaisin, että perusteena on oikean käden vapauttaminen nippelien nysväämiseen.
Lähtökohtaisesti kyllä oikean käden on oltava vapaana jarruttamiseen. Sille ei pitäisi suunnitella muita sellaisia tehtäviä, joissa käsi joutuu viipymään pitkään. Perinteisesti kuitenkin viheltimien painikkeet on sijoitettu oikealle kädelle, joskin lähelle jarrukahvaa, mikä vähän sotii oikean käden jarruvalmiutta vastaan. Ehkä sille on kuitenkin syynä perinteet... Ne ovat aina olleet oikealla, joten on katsottu, että viheltimien siirtäminen vasemmalle hidastaisi niiden löytymistä äkillisessä tilanteessa. Sr2 on tässä mielessä poikkeus, siinä viheltimien painikkeet ovat vasemmalla kädellä. Tätä on käsittääkseni perusteltu juurikin sillä, että oikea käsi varataan jarruttamiseen. Hyvät ja huonot puolensa on tässä ratkaisussa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 442
|
« Vastaus #52 : Huhtikuu 22, 2013, 11:26:42 » |
|
Mutta käsinojat puuttuvat - paha puute. Ei nyt ehkä niinkään kuljettajan mukavuudenhalua ajatellen, mutta pidemmässä (12+ h) istunnossa kuljettaja voisi käsinojia hyödyntäen säännöstellä energiankulutustaan ja käyttää näin säästyvät kilojoulet vireystilansa ylläpitoon. N e ätkös tällä viisiin: http://www.vaunut.org/kuva/41081Ohjaamon ergonomiassa tulisikin mielestäni nykyistä paremmin ottaa huomioon ajokokemuksen vaikutus kuljettajan tarkkaavaisuuden jakamiseen. Ymmärretäänkö ajokokemus tässä vuosien myötä karttuvana knowhowna vai kuljettajan hetkessä kokemana kaluston ajo-ominaisuuksiin liittyvien laadullisten seikkojen summana, ei ole väliä. Tiedätte kuitenkin mitä ajan takaa. Huomiota kiinnittää myös Pioneerin autostereo: ensimmäistä kertaa linjaliikennekalustossa Parempi kai sekin kuin että kuljettaja luukuttaa Roxettea ja Metallicaa omista napeista suoraan vasaraan ja alasimeen. Säilyy kuljettajan kuulokin parempana, ei niin sanoakseni putoa alasin jalustalta. Jos veturinkuljettaja nykyajassa edes tarvitsee kuuloa, näköä se ei kuulemma ainakaan tarvitse. Hmm puuttuuko Edosta kahvinkeitin, vai lisätäänkö se vasta myöhemmin. Toisaalta se ehkä mahtuisi kuvasta piiloon tuonne vasemmalle...
Suurin tekninen puute tai murhe, joka veturissa tai veto- tai ohjausvaunussa ylipäänsä voi olla, on kahvinkeittimen puuttuminen. Asiansa hoitava kuljettaja ilmoittaa ajovalmiustarkastusta tehdessään keittimen puuttumisen havaitessaan ykskantaan liikennöitsijän/operaattorin edustajalle - olkoon tämä sitten vaikka korjaamopäällikkö - että joko keittimetön yksikkö lähtee tai kuljettaja lähtee (linjalle), mutta molemmat eivät lähde!
|
|
|
tallennettu
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #53 : Huhtikuu 22, 2013, 14:49:10 » |
|
kuljettaja luukuttaa Roxettea ja Metallicaa omista napeista suoraan vasaraan ja alasimeen. Säilyy kuljettajan kuulokin parempana, ei niin sanoakseni putoa alasin jalustalta. Jos veturinkuljettaja nykyajassa edes tarvitsee kuuloa, näköä se ei kuulemma ainakaan tarvitse. Ainakin lähiksen puolella kuskit kuuntelevat musiikkinsa kaiuttimillisista laitteista, koska kaikenlaiset ympäristön äänet on ihan syytä kuulla. Jos vaikka yksiraiteisella rataosuudella kuuluu edestä päin junan torven soimista, se on kiva kuullakin. Tai jos tasoristeyksessä joku tööttäilee sos-merkkiä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #54 : Huhtikuu 22, 2013, 17:14:08 » |
|
Muistelisin, että Sm4-sarjan alkupään numeroissa olisi ollut radio/soitin kuljettajan oikean olkapään takana olevassa "komerossa".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #55 : Huhtikuu 22, 2013, 18:09:57 » |
|
Mutta käsinojat puuttuvat - paha puute.
Sanotaan nyt näin, että käsinojat puuttuvat toistaiseksi. Ainakin lähiksen puolella kuskit kuuntelevat musiikkinsa kaiuttimillisista laitteista, koska kaikenlaiset ympäristön äänet on ihan syytä kuulla.
Tai sitten korvantauspidikkeellisillä "pintanapeilla", jotka eivät tuki korvakäytävää. Järkevällä äänenvoimakkuustasolla kuulee ympäristöstään kaiken olennaisen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 144
|
« Vastaus #56 : Huhtikuu 23, 2013, 14:48:46 » |
|
Huomiota kiinnittää myös Pioneerin autostereo: ensimmäistä kertaa linjaliikennekalustossa Onkohan tuo integroitu GSM-R:ään (vai mikä se nykyajan linjaradionvastine olikaan?) niin että puhelun (vai mikä lähetys se tuossa systeemissä sitten on?) saapuessa muzakki hiljenee aivan kuin itsestään?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #57 : Huhtikuu 23, 2013, 16:15:58 » |
|
Edojen testaukset jatkuvat edelleen Ilmalassa. Ensimmäisinä vetureina testeissä ovat saaneet olla veturit Sr2 3210 ja 3215 jo toista viikkoa. Kuva on otettu jo 18.4. mutta edelleen ajankohtainen, niin sään, kuin vetureiden ja muiden testeihin osallistuvien vaunujen osalta.
|
DSC_4088cc.jpg (147.14 kilotavua, 1024x685 - tarkasteltu 440 kertaa.)
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #58 : Huhtikuu 24, 2013, 12:01:13 » |
|
Huomiota kiinnittää myös Pioneerin autostereo: ensimmäistä kertaa linjaliikennekalustossa Onkohan tuo integroitu GSM-R:ään (vai mikä se nykyajan linjaradionvastine olikaan?) niin että puhelun (vai mikä lähetys se tuossa systeemissä sitten on?) saapuessa muzakki hiljenee aivan kuin itsestään? Ajattelin muuten ihan samaa ja kuittasin asian mielessäni sillä, että varmaan on intergroitu. Varsinaisia käsinojiahan ei ole Sr2:ssakaan. Onko puheena olevassa ohjaamostandardissa ajateltu, että kuljettaja istuu maha kiinni ajopöydän etureunassa ja kyynärvarret ajopöydällä ja näin ovat junan käsittelyyn tarvittavat kahvat mukavasti sormenpäissä? Jos pöytä on riittävän syvä, se voi toimiakin. Mutta lukiessani Tuukan kirjoitusta, mieleeni juolahti suoranainen puute saksalaisstandardissa, joka nyt sitten EUDD:ssä on korjattu: nopea sähköjarrun ja itsetoimijarrun keskinäinen säätö edellyttää molempien käsien olevan oikealla puolella ja vanhassa "standardissa" (ajoilta, jolloin ei vielä puhuttu standardista, mutta tehtiin asiat hyväksi koetulla tavalla), Saksassa sähköjarrun tai hydraulijarrun kahva nostettiin itsetoimijarrun kahvaa ylemmäs, jolloin oikea käsi saattoi olla itsetoimijarrulla ja vasen käsi säätää sähkö/hydraulijarrua, ks. Sr1. Mutta kuinkahan hyvin tämä onnistuu saksalaisessa standardiohjaamossa, jossa mainitut vivut ovat vierekkäin? Sr2:ssa ja EUDD:ssä (ja Edo:ssa) on sähköjarru vasemmalla kädellä, jolloin jarrujen yhteiskäyttö on mahdollista tarvitsematta nostella vasenta kättä ristiin ehkä oikean yli.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #59 : Huhtikuu 28, 2013, 11:10:40 » |
|
Edon testiajo ohitti juurikin Tikkurilan matkalla päärataa Riihimäen suuntaan
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #60 : Huhtikuu 28, 2013, 12:19:01 » |
|
Edon testiajo ohitti juurikin Tikkurilan matkalla päärataa Riihimäen suuntaan
Hämeenlinnan ohittanut n. 20min sitten.
|
|
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 28, 2013, 12:48:11 kirjoittanut Ziggy Hulden »
|
tallennettu
|
|
|
|
Hannu Lehikoinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 97
|
« Vastaus #61 : Huhtikuu 28, 2013, 12:41:11 » |
|
Testaus-/siirtoajon veturina Sr2 3210 ja vaunustona kaksi paremmin tunnistamatta jäänyttä IC2-vaunua Edo:n lisäksi. Edossa mittapyöräkerrat alla.
Hämeenlinnan ohitus 13:02.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #62 : Huhtikuu 28, 2013, 12:46:28 » |
|
Tamperelaisen kaverin mukaan kääntyi juuri hetki sitten Järvensivulle suoraan Viinikasta ja jatkaa nyt Jyväskylän suuntaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #63 : Huhtikuu 28, 2013, 12:53:12 » |
|
Testaus-/siirtoajon veturina Sr2 3210 ja vaunustona kaksi paremmin tunnistamatta jäänyttä IC2-vaunua Edo:n lisäksi. Edossa mittapyöräkerrat alla.
Hämeenlinnan ohitus 13:02.
13:46 havaittu Tampereella kolmioraiteella matkalla kohti Järvensivua, eli lienee kääntymässä. Edo-koeajo ohitti Tampereen kolmioraiteen kautta ja jatkoi kohti Jyväskylää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #64 : Huhtikuu 28, 2013, 13:07:56 » |
|
Hannu Lehikoisen lisäämästä kuvasta http://vaunut.org/kuva/82285 näkee että kokoonpanossa ei suinkaan ole yhtä Edoa, vaan kaksi!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #65 : Huhtikuu 28, 2013, 13:10:33 » |
|
Ja kokoonpanossa lisäksi myös luultavimmin Edfs-vaunu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #66 : Huhtikuu 28, 2013, 13:50:09 » |
|
Nyt tarvittaisiin havaintoja, koska tulossa takaisin etelään, nimim. Hämeenlinnasta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #67 : Huhtikuu 28, 2013, 14:04:17 » |
|
Eiköhän matka ole kohti Kontiomäkeä. Ohitti 10 minuuttia sitten Jämsän.
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #68 : Huhtikuu 28, 2013, 14:12:37 » |
|
Eiköhän matka ole kohti Kontiomäkeä. Ohitti 10 minuuttia sitten Jämsän.
Aivan, sinnehän koeajo on tottakai menossa, saa nähdä koska tulee takaisin ja mitä reittiä..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #69 : Huhtikuu 28, 2013, 14:21:07 » |
|
Eiköhän matka ole kohti Kontiomäkeä. Ohitti 10 minuuttia sitten Jämsän.
Kontiomäelle? Mitäs nyt en tiedä, miksi juuri sinne?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Tuomisto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 233
|
« Vastaus #70 : Huhtikuu 28, 2013, 14:22:57 » |
|
Varmaan testiradalle? En ole ihan 100% varma, mutta itse luulisin niin...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #71 : Huhtikuu 28, 2013, 14:28:16 » |
|
Voisi olettaa että illalla/yöllä esim T5320 Oulusta Kontiomäelle lähtenee Dr16 avustamaan Laajakankaalle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 452
|
« Vastaus #72 : Huhtikuu 28, 2013, 15:30:24 » |
|
Sr2 plus Edot -yhdistelmä meni hetki sitten (noin 16:10) Pieksämäestä ohi kohti pohjoista, eli aika todennäköiseltä vaikuttaa, että Kontiomäelle on matkalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #73 : Huhtikuu 28, 2013, 17:13:55 » |
|
Tässä itsekseni spekuloin että tarttuukohan paluumatkalla mukaan kolmas Edo... Olis aikamoinen näky kolme Edoa samassa junassa
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #74 : Huhtikuu 28, 2013, 17:57:11 » |
|
Iisalmen Edo-siirtojuna ohitti kello 18.33. P810 kohtaus siirtyi Sukevalle pikajunan ollessa hitaassa 30 minuuttia. Junan koostumus Sr2 3210, Edfs 28330, Edo 28602 ja Edo 28601. Kuvaaja: Vastentahtoinen savolainen.
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|