Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #25 : Huhtikuu 09, 2013, 20:14:46 » |
|
Olisiko yksi selitys jäykähkö venäläisen telin kiertyminen itse vaunuun nähden, joka sitten olisi kiilannut vaihteen toiseen asentoon, suistaen loput junasta kiskoilta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #26 : Huhtikuu 09, 2013, 21:02:13 » |
|
Olisiko yksi selitys jäykähkö venäläisen telin kiertyminen itse vaunuun nähden, joka sitten olisi kiilannut vaihteen toiseen asentoon, suistaen loput junasta kiskoilta?
Miten se voisi olla suoralle mennessä mahdollista?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #27 : Huhtikuu 09, 2013, 23:52:49 » |
|
Jos vaihde sijaitsee mutkassa ja teli ei kierrykkään muuttuvan ratageometrian mukana?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #28 : Huhtikuu 10, 2013, 07:37:40 » |
|
Tämän päivän Hesarin mielipide-palstalla onnettomuuden syyksi arvellaan sitä, että sähköisesti ohjatuissa vaihteissa ei olisi vaihteenlukkoa. Siten vaihteenkielet pääsevät liikkumaan junan alla kun raskas juna notkuttelee kiskoja.
Onko todella niin, että lukitusta ei ole?
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 272
|
« Vastaus #29 : Huhtikuu 10, 2013, 09:05:16 » |
|
Kari Holmberg ei tiedä mistä puhuu. Tottakia vaihteissa on lukitus!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #30 : Huhtikuu 10, 2013, 09:06:32 » |
|
Kyllä vaihteessa lukot on, kahdetkin. Kuvassakin näkyvä jousivippe, "Railex", on yksi, näkyy toinen sen käyttötangoista menneen luokille, joten tuo lukko on pitänyt. Toinen lukko on kääntölaitteessa. Tässä vaihdetyypissä tuo lukko myös pitää, kääntölaite* hajoaa. * Ei taida olla ns. aukiajettavaa mallia, jossa on myös määrätyn aukiajovoiman tarvitseva kitkalukko, joka ei kierrykään kevyesti. Kiinni oleva kieli on lukossa, kunnes auki oleva kieli on alkanut liikkua kiinnipäin ja vasta sitten kiinni oleva kieli alkaa avautua....Ei tuo kaarrevaihteelta näytä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #31 : Huhtikuu 10, 2013, 11:41:40 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #32 : Huhtikuu 10, 2013, 14:18:29 » |
|
Kyllä vaihteessa lukot on, kahdetkin.
Riittäisikö Esko sulla energiaa kirjoittaa vastine tuohon Holmbergin asiantuntemattomaan kirjoitukseen?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #33 : Huhtikuu 10, 2013, 14:52:52 » |
|
Kaipa tuollaiseen nyt joku puuttuu. Tuossahan kyseenalaistetaan koko junaturvallisuus.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #34 : Huhtikuu 10, 2013, 16:21:10 » |
|
Vastine on helppo kirjoittaa, eikä sen tarvitse olla pitkä. Ei ole ongelma, vaikka niitä kirjoittaisi useampi henkilö. Mä en uskalla, koska en tunne alaa riittävän hyvin. Moni muu täällä tuntee.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #35 : Huhtikuu 11, 2013, 13:01:06 » |
|
Vastine on helppo kirjoittaa, eikä sen tarvitse olla pitkä. Ei ole ongelma, vaikka niitä kirjoittaisi useampi henkilö. Mä en uskalla, koska en tunne alaa riittävän hyvin. Moni muu täällä tuntee.
Ampio näyttäisi tuntevan vaihteet hyvin, siksi häntä ehdotinkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #36 : Huhtikuu 11, 2013, 13:07:12 » |
|
En pidä Holmbergin kirjoitusta asiantuntemattomana, vaan asiallisena vihjeenä tulevasta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #37 : Huhtikuu 11, 2013, 13:11:08 » |
|
En pidä Holmbergin kirjoitusta asiantuntemattomana, vaan asiallisena vihjeenä tulevasta.
Vihjailu olisi vielä asiallisempaa, jos niitä ei perustelisi virheellisyyksillä. Mutta se on totta, että kaksi samankaltaista (jos siis syyksi osoittautuu sama asia, eikä esimerkiksi kalustovika) tapahtumaa luulisi johtavan jonkinlaisiin toimenpiteisiin, jottei vastaavaa samalla tavalla jatkossa tapahtuisi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1436
|
« Vastaus #38 : Huhtikuu 13, 2013, 22:32:35 » |
|
Aamupostista (Hyvinkään/Riihimäen alueen paikallislehti) löytyi pieni uutinen, jossa kerrotaan: "Vammalan junavaurion tutkinnasta ilmenneistä syistä Liikennevirasto on laskenut itäisen yhdysliikenteen tavaravaunujen suurinta nopeutta toistaiseksi nopeuteen 60km/h. Normaali nopeus näillä vaunuilla on 70-80km/h. Kun ratalaitteiden tarkastukset ja mahdolliset säädöt on tehty, nopeus pyritään palauttamaan entiselleen asteittain, kertoo Liikennevirasto." (Uutiseen ei löydy "linkkiä").
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #39 : Huhtikuu 14, 2013, 00:30:34 » |
|
Aiheuttanee aikataulusta jääntiä jonkin verran "venakoita" sisältävillä junilla. Esim. T3824 saattaa olla aika mielenkiintoinen, kun ajaa koko matkan Talvivaarasta Harjavaltaan sn 60. Mäkeenjääntejä odotellessa...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Mäkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 95
|
« Vastaus #40 : Huhtikuu 14, 2013, 12:23:47 » |
|
Aiheuttanee aikataulusta jääntiä jonkin verran "venakoita" sisältävillä junilla. Esim. T3824 saattaa olla aika mielenkiintoinen, kun ajaa koko matkan Talvivaarasta Harjavaltaan sn 60. Mäkeenjääntejä odotellessa...
Sama edessä myös Vartius - Oulu - Kokkola akselin malmeilla. Muutoinkin pohjoisessa näkyy junat kulkevan myöhässä routimisen takia, saatikka sitten kun siellä täällä on junia mäessä estäen junaliikenteen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #41 : Huhtikuu 14, 2013, 14:40:33 » |
|
Aiheuttanee aikataulusta jääntiä jonkin verran "venakoita" sisältävillä junilla.
Johdonmukaisuuden ja oman uskottavuuteni vuoksi joudun kommentoimaan taas tälläkin kertaa, että sana 'venakko' tarkoittaa vain ja ainoastaan venäläistä naista. Ihan niinkuin 'emakko' tarkoittaa vain ja ainostaan naaraspuolista sikaa. Mutta jos tarkoituksena todella oli sanoa, että 'aiheuttanee aikataulusta jäämistä venäläisiä naisia sisältävillä junilla', niin sitten kommenttini on tietenkin aivan tarpeeton, suorastaan turha.
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #42 : Huhtikuu 18, 2013, 02:33:47 » |
|
Aiheuttanee aikataulusta jääntiä jonkin verran "venakoita" sisältävillä junilla.
Johdonmukaisuuden ja oman uskottavuuteni vuoksi joudun kommentoimaan taas tälläkin kertaa, että sana 'venakko' tarkoittaa vain ja ainoastaan venäläistä naista. Ihan niinkuin 'emakko' tarkoittaa vain ja ainostaan naaraspuolista sikaa. Näin siis yleiskielessä. Rautatieslangissa on tapana tarkoittaa venakolla myös venäläistä rautatiekalustoa edustavaa objektia, kuten esimerkiksi venäläisistä vaunuista koostuvaa junaa tai venäläistä vaunua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #43 : Huhtikuu 18, 2013, 06:01:27 » |
|
Rautatieslangissa on tapana tarkoittaa venakolla myös venäläistä rautatiekalustoa edustavaa objektia, kuten esimerkiksi venäläisistä vaunuista koostuvaa junaa tai venäläistä vaunua.
Rautatieslangissa vai vorgin slangissa? Jos kyse on rautatieläisten yleisesti käyttämästä termistä, asiaan ei kannattane yrittää vaikuttaa. Mutta jos kyse on vain vorgilaisuudesta, vastustan ehdottomasti noin harhaanjohtavan ja kielentajun puutetta osoittavan termin käyttöä.
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #44 : Huhtikuu 18, 2013, 07:44:31 » |
|
Nykytyylin mukaisesti: "junarataslangissa", ei helsvatti, . Venakoista olen kuullut puhuttavan myös rautateillä. Tuo toiselta teliltään suistunut säiliövaunu mietityttää. Kun katsoo kuvaa tarkemmin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pekka Porkkakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 144
|
« Vastaus #45 : Huhtikuu 18, 2013, 09:10:17 » |
|
Aiheuttanee aikataulusta jääntiä jonkin verran "venakoita" sisältävillä junilla. Esim. T3824 saattaa olla aika mielenkiintoinen, kun ajaa koko matkan Talvivaarasta Harjavaltaan sn 60. Mäkeenjääntejä odotellessa...
Siis suomalaiset on venakoita??? Ei kai vaan? Uan-t-vaunut kulkevat 80 eikä niiden tarvitse hiljentää vaihteiden takia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 884
|
« Vastaus #46 : Huhtikuu 18, 2013, 10:19:34 » |
|
Tokihan 3824:ssä on käsittääkseni useinkin Venäläisiä Pieksämäelle asti. Sillä junalla ei kyllä hirveästi pitäisi olla mäkeenjäännistä pelkoa, ottaen huomioon että valtaosa vaunuissa on tyhjiä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #47 : Huhtikuu 18, 2013, 12:16:09 » |
|
Tokihan 3824:ssä on käsittääkseni useinkin Venäläisiä Pieksämäelle asti. Sillä junalla ei kyllä hirveästi pitäisi olla mäkeenjäännistä pelkoa, ottaen huomioon että valtaosa vaunuissa on tyhjiä.
Juuri tätä tarkoitinkin. Ahaa, en tiennytkään että tämä jättää Pm:llä vaunuja, no loppumatkanhan pitäisi sitten mennä ihan normaalisti sn 80.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|