No tuo Cerbère-Barcelona onnistuu helposti, mutta siitä eteenpäin ei kyllä ole havaintoja.
Barcelonasta pääsee kyllä Madridiin ilman varauksia. Mutta erittäin hitaasti, ainakin DB:n aikatauluhaun mukaan pitää yöpyä välillä. Mikä sinänsä toki voi olla kiva, mahdollisuus vierailla paikassa missä muuten ei olisi käynyt. Suurnopeusjunalla kestää kolme tuntia.
Madridista ei pääse ainakaan Malagaan ilman lisämaksuja. Joko pitää mennä suurnopeusjunalla, tai sitten hitaammilla IR-junilla joissa myös on siis pakollinen paikanvaraus, eli sen puoleen sitten yhtä hyvin voi mennä suurnopeusjunalla.
Sinänsä tuo pakollisten varausten välttäminen on vain hassu harrastus tai päähänpinttymä. Tosin Espanjassa pelkkien paikkavarausten tekeminen (kun on Interrail matkalippuna) saattaa vaatia ihan fyysistä jonottamista tiskille tuntikaupalla, mikä tietysti on rasittavaa, eli tapauksessa jossa sen välttää vain vähän hitaammalla matkustamisella, mielestäni kannattaa. Osittain asiaan on ehkä tullut viime aikoina muutoksia, mutta ainakin toukokuussa 2024 jonottaminen ja paikkalippujen osto oli uuvuttava kokemus. Piti esimerkiksi maksaa erikseen (!) paikkaliput Cordoba–Madrid ja Madrid–Ourense vaikka osti samalta sedältä samalla tiskillä käynnillä.
Jos joku siis ei tiedä, niin Interrail-lipulla matkustaminen on kaikista hankalinta juuri Espanjassa, ja Ranska myös hankalahko, jos aikoo matkustaa TGV-junilla. Iso-Britannia, Saksa, Sveitsi, ja Itävalta ovat ideaaliset. Muut siitä välistä. Italiakin menettelee, paikkavaraukset saa ostettua netistä ja IC-juniin erittäin edulliset: 3€, myös 1. luokassa. (Suurnopeusjuniin 13€.) Niksi on että ostaa paikkalipun ÖBB:n saitilta, Trenitalia itse ei niitä netissä myy.