Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Knoppiketju  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 55 56 [57] 58 | Siirry alas Tulostusversio
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #1400 : Heinäkuu 15, 2019, 09:58:57 »

Nimen alkukirjain ehkä liittyi käyttötarkoitukseen?

Kyllä liittyi, nimittäin veturien käyttötarkoitukseen. Nimen alkukirjain on sama kuin veturin sarjatunnuksen kirjain. Paitsi tietenkin V- ja S-alkuisissa nimissä. Tästä epäjohdonmukaisuudesta varmaan johtuu se, että tätä logiikka ei kiertokirjeissä mainittu. Vaikka muu logiikka mainittiinkin.
 
Sen muun logiikan lisäksi myös kysymys nimien käyttötarkoituksesta on yhä ratkaisua vailla.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #1401 : Syyskuu 04, 2019, 11:18:27 »

Näistä codenimistä näkyy olevan tutkija Mikko Lumion kirjoitus Resiinassa 1/1979 sivulla 41.

Siinä on nimien tarkoitus ja logiikka tietenkin esitetty alkuperäisen kirjeen mukaisesti oikein:
- tarkoituksena kirje- ja sähkösanomavaihdon helpottaminen
- alkukirjain sarjakirjaimen mukaan (melkein kaikissa)
- kirjainten lukumäärä vetopyörien lukumäärän mukaan.
 
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #1402 : Syyskuu 30, 2019, 22:46:32 »

Dr12 2241:n "kattilahuoneesta" löytyi muiden yksilöiden purkuosia, mm. F-kojekaapin ovia. Yhden oven sisäpuolelta löytyi tällainen "ovikello"?  Kukahan sitä lienee soitellut?


* P9280046.JPG (100.26 kilotavua, 800x600 - tarkasteltu 378 kertaa.)
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 897


« Vastaus #1403 : Lokakuu 01, 2019, 21:47:02 »

Tarkoituksena oli/on herättää Koneapulaisen huomio Veturinkuljettajan soittokutsuun.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #1404 : Lokakuu 01, 2019, 22:19:39 »

Ei ole "ovikellolla" mitään yhteyksiä kuljettajan vipstaakeihin. Konehuoneessa olijoiden huomion herättämiseksi Hurussa on melko äänekäs sireeni/summeri.
tallennettu
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 681


« Vastaus #1405 : Toukokuu 26, 2020, 21:51:15 »

1. Mikä on väkiluvultaan Suomen suurin kunta, jonka alueella ei kulje käytössä olevaa rautatietä?

2. Kun pohditaan kuntia, joissa on eniten rautatieasemia, kärkikolmikon muodostavat varsin odotetusti Helsinki, Vantaa ja Espoo. Mutta mitkä kaksi kuntaa jakavat neljännen sijan?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #1406 : Toukokuu 26, 2020, 23:57:18 »

1. Mikä on väkiluvultaan Suomen suurin kunta, jonka alueella ei kulje käytössä olevaa rautatietä?

Olisiko Pirkkala?
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 359


« Vastaus #1407 : Toukokuu 27, 2020, 06:45:28 »

1. Mikä on väkiluvultaan Suomen suurin kunta, jonka alueella ei kulje käytössä olevaa rautatietä?

2. Kun pohditaan kuntia, joissa on eniten rautatieasemia, kärkikolmikon muodostavat varsin odotetusti Helsinki, Vantaa ja Espoo. Mutta mitkä kaksi kuntaa jakavat neljännen sijan?

Kotka ja Savonlinna jakavat sopivasti neljännen sijan, jos kysytään pelkästään henkilöliikenteen pysähdyspaikkoja.

Mutta jos mukaan otetaan mukaan kaikenlaatuiset rautatieliikennepaikat, laskut menevät uusiksi. Pitääkö olla rautatieasema (rakennus)?

tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 314


« Vastaus #1408 : Toukokuu 27, 2020, 06:48:25 »

2. Kun pohditaan kuntia, joissa on eniten rautatieasemia, kärkikolmikon muodostavat varsin odotetusti Helsinki, Vantaa ja Espoo. Mutta mitkä kaksi kuntaa jakavat neljännen sijan?
Toisen arvelen olevan Kotka, koska sen alueella on useita seisakkeita + Kotkan asema (arvelen tässä myös seisakkeet luokiteltavan "rautatieasemiksi"). Hyvä kysymys on, missä toisessa kunnassa sitten on sama määrä asemia. Nykyiset, toisiinsa yhdistyneet kunnat voivat aiheuttaa yllätyksiä varsinkin niille, jotka ovat eläneet pitkään vanhojen kuntarajojen aikana.
tallennettu
Juha Vuorinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 140


« Vastaus #1409 : Toukokuu 27, 2020, 07:49:06 »

1. Mikä on väkiluvultaan Suomen suurin kunta, jonka alueella ei kulje käytössä olevaa rautatietä?

2. Kun pohditaan kuntia, joissa on eniten rautatieasemia, kärkikolmikon muodostavat varsin odotetusti Helsinki, Vantaa ja Espoo. Mutta mitkä kaksi kuntaa jakavat neljännen sijan?

"Rautatieasemia" on epämääräinen käsite ja vaikeuttaa vastaamista. Jos puhutaan rautatieliikennepaikoista (liikennepaikat, seisakkeet ja linjavaihteet), jo Kouvolan ja Lappeenrannan kaupunkien alueilla on niitä enemmän kuin Espoossa, jonka alueella on vaivaiset kolme liikennepaikkaa ja viisi seisaketta. Lisäksi tässä olisi päätettävä mitä tehdään "liikennepaikan osille", koska ne voitaisiin tavaraliikenteen puolella eräällä tavalla rinnastaa siihen, mitä seisakkeet ovat henkilöliikenteessä. Nämä liikennepaikan osat eivät kuulu rautatieliikennepaikkoihin, vaan sisältyvät liikennepaikkoihin niiden osina.
tallennettu
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 681


« Vastaus #1410 : Toukokuu 27, 2020, 10:23:56 »

Ykköskohtaan oikea vastaus on Topin mainitsema Pirkkala. Maallikko saattaisi toki helposti ajatella, että esimerkiksi Nurmijärvellä tai Kaarinassa ei kulje rataa.

Pahoittelen kakkoskohdan puutteellista tehtävänantoa, mutta siinä tosiaan haettiin henkilöliikenteen pysähdyspaikkoja. Jukka antoikin tähän oikeat vastaukset. Kotkasta löytyy Tavastila, Kymi, Kyminlinna, Paimenportti, Kotka ja Kotkan satama. Kerimäki ja Punkaharju liittyivät vuonna 2013 Savonlinnaan, josta näin ollen löytyy Kotkan tavoin kuusi asemaa: Savonlinna, Pääskylahti, Kerimäki, Retretti, Lusto ja Punkaharju.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 969


« Vastaus #1411 : Toukokuu 27, 2020, 19:16:02 »

Pahoittelen kakkoskohdan puutteellista tehtävänantoa, mutta siinä tosiaan haettiin henkilöliikenteen pysähdyspaikkoja. Jukka antoikin tähän oikeat vastaukset. Kotkasta löytyy Tavastila, Kymi, Kyminlinna, Paimenportti, Kotka ja Kotkan satama. Kerimäki ja Punkaharju liittyivät vuonna 2013 Savonlinnaan, josta näin ollen löytyy Kotkan tavoin kuusi asemaa: Savonlinna, Pääskylahti, Kerimäki, Retretti, Lusto ja Punkaharju.
Humppilan kunnasta löytyy 6 asemaa: Humppila (VR), Humppila (JMR), Kermala, Palomäki, Soravaihde, Vuorela.  Virnistää
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #1412 : Elokuu 02, 2020, 00:13:59 »

Kuinka monta kertaa valtatie 1 ylittää tai alittaa rautatien?

Nyt kun Lajusen Topi on taas aktiivinen foorumilla, on pakko korjata tähän seitsemän vuoden takaiseen kysymykseen, että oikea vastaus ei ollutkaan seitsemän kertaa, vaan kuusi kertaa Hymyilee

Tienumero 1 alkaa vasta Ylioppilaskylän eli Suntiontien risteyksestä. Eli vaikka rata ylittää tien myös kuvan http://vaunut.org/kuva/69276 kohdassa, se ei siinä vielä kuitenkaan ylitä valtatietä 1.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1795


« Vastaus #1413 : Elokuu 03, 2020, 11:54:22 »

Näemmä noin todella on eli tuossa viimeisessa kohdassa tienumero on tekninen 42848. Eli Turun kaupungin katu, joka on kuitenkin esim. erikoiskuljetusten tarpeisiin mallinnettu kuten valtion tiet.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #1414 : Elokuu 03, 2020, 20:14:20 »

Näemmä noin todella on eli tuossa viimeisessa kohdassa tienumero on tekninen 42848. Eli Turun kaupungin katu, joka on kuitenkin esim. erikoiskuljetusten tarpeisiin mallinnettu kuten valtion tiet.

Mistä löysit numeron? Yritin tutkia useampia eri sivustoja, tuloksetta. Entä osaatko sanoa, mistä mihin tien numero on 42848, ennen kuin numeroksi muuttuu 42500 (Pansiontie)?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Petri Kiviniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 58


« Vastaus #1415 : Elokuu 03, 2020, 20:41:32 »

Näemmä noin todella on eli tuossa viimeisessa kohdassa tienumero on tekninen 42848. Eli Turun kaupungin katu, joka on kuitenkin esim. erikoiskuljetusten tarpeisiin mallinnettu kuten valtion tiet.

Mistä löysit numeron? Yritin tutkia useampia eri sivustoja, tuloksetta. Entä osaatko sanoa, mistä mihin tien numero on 42848, ennen kuin numeroksi muuttuu 42500 (Pansiontie)?

Kokeile tätä sivustoa.
https://vayla.fi/kartat/tiekartat
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #1416 : Elokuu 03, 2020, 20:49:24 »

Näemmä noin todella on eli tuossa viimeisessa kohdassa tienumero on tekninen 42848. Eli Turun kaupungin katu, joka on kuitenkin esim. erikoiskuljetusten tarpeisiin mallinnettu kuten valtion tiet.

Mistä löysit numeron? Yritin tutkia useampia eri sivustoja, tuloksetta. Entä osaatko sanoa, mistä mihin tien numero on 42848, ennen kuin numeroksi muuttuu 42500 (Pansiontie)?

Kokeile tätä sivustoa.
https://vayla.fi/kartat/tiekartat

Kiitos, mahtava juttu Cool
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #1417 : Elokuu 05, 2020, 14:07:39 »

Lainkaan ei harmita olla värässä, jos siitä seuraa tällaista mielenkiintoisuutta. Hymyilee
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #1418 : Huhtikuu 24, 2022, 23:46:37 »

Klassinen kysymys: missä ollaan? Vihjeenä mainittakoon, että vaikka knoppikuva onkin piirros, kyseessä on oikea asema Hymyilee


* Knopitus2.png (39.29 kilotavua, 1316x877 - tarkasteltu 160 kertaa.)
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Pentti Köylijärvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 49


« Vastaus #1419 : Huhtikuu 25, 2022, 06:11:30 »

Kuinka monta kertaa valtatie 1 ylittää tai alittaa rautatien?

Nyt kun Lajusen Topi on taas aktiivinen foorumilla, on pakko korjata tähän seitsemän vuoden takaiseen kysymykseen, että oikea vastaus ei ollutkaan seitsemän kertaa, vaan kuusi kertaa Hymyilee

Tienumero 1 alkaa vasta Ylioppilaskylän eli Suntiontien risteyksestä. Eli vaikka rata ylittää tien myös kuvan http://vaunut.org/kuva/69276 kohdassa, se ei siinä vielä kuitenkaan ylitä valtatietä 1.

Mitenkäs Raide-Jokeri rautatieasiantuntijoiden näkemyksen mukaan tähän kysymykseen suhtautuu, ylittäähän se Vt 1:n hieman Kehä I:n länsipuolella. Muuttuiko lukumäärä?
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 969


« Vastaus #1420 : Huhtikuu 25, 2022, 08:22:43 »

Klassinen kysymys: missä ollaan? Vihjeenä mainittakoon, että vaikka knoppikuva onkin piirros, kyseessä on oikea asema Hymyilee

Vuonislahti?
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 314


« Vastaus #1421 : Huhtikuu 25, 2022, 09:28:50 »

Kuinka monta kertaa valtatie 1 ylittää tai alittaa rautatien?

Nyt kun Lajusen Topi on taas aktiivinen foorumilla, on pakko korjata tähän seitsemän vuoden takaiseen kysymykseen, että oikea vastaus ei ollutkaan seitsemän kertaa, vaan kuusi kertaa Hymyilee

Tienumero 1 alkaa vasta Ylioppilaskylän eli Suntiontien risteyksestä. Eli vaikka rata ylittää tien myös kuvan http://vaunut.org/kuva/69276 kohdassa, se ei siinä vielä kuitenkaan ylitä valtatietä 1.

Mitenkäs Raide-Jokeri rautatieasiantuntijoiden näkemyksen mukaan tähän kysymykseen suhtautuu, ylittäähän se Vt 1:n hieman Kehä I:n länsipuolella. Muuttuiko lukumäärä?

Jos tuolla alkuperäisessä kysymyksessä olisi käytetty termiä rata (rautatien asemesta), niin ilman muuta muuttuisi. Siinähän on radan alitus. Mutta koska Raide-Jokeri toteutetaan hallinnollisesti raitiotienä (ei rautatienä), ei vt1 tuossa paikassa ylitä eikä alita rautatietä. Moni palstan lukija tietää, että raitiotiet ovat läheistä sukua rautateille, tavallaan rautateiden erikoissovelluksia. Lisäksi maailmalla tietyt raitiotiemäiset järjestelmät tai niiden osat voivat luokittua rautateiksi eli niitä operoidaan joko kokonaan tai osittain rautatien toimiluvan alaisuudessa ja niillä noudatetaan rautateiden määräyksiä. Minä tulkitsen tätä asiaa sillä tavoin, että rautatien ylitysten tai alitusten määrä ei vt1:llä Raide-Jokerin vuoksi muutu (mutta radan ylitysten ja alitusten kokonaismäärä muuttuu). Ja vielä, tämä ei ole asiantuntijalausunto vaan yksi tapa tarkistella asiaa.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 969


« Vastaus #1422 : Huhtikuu 25, 2022, 09:34:33 »

Kuinka monta kertaa valtatie 1 ylittää tai alittaa rautatien?

Nyt kun Lajusen Topi on taas aktiivinen foorumilla, on pakko korjata tähän seitsemän vuoden takaiseen kysymykseen, että oikea vastaus ei ollutkaan seitsemän kertaa, vaan kuusi kertaa Hymyilee

Tienumero 1 alkaa vasta Ylioppilaskylän eli Suntiontien risteyksestä. Eli vaikka rata ylittää tien myös kuvan http://vaunut.org/kuva/69276 kohdassa, se ei siinä vielä kuitenkaan ylitä valtatietä 1.

Mitenkäs Raide-Jokeri rautatieasiantuntijoiden näkemyksen mukaan tähän kysymykseen suhtautuu, ylittäähän se Vt 1:n hieman Kehä I:n länsipuolella. Muuttuiko lukumäärä?

Jos tuolla alkuperäisessä kysymyksessä olisi käytetty termiä rata (rautatien asemesta), niin ilman muuta muuttuisi. Siinähän on radan alitus. Mutta koska Raide-Jokeri toteutetaan hallinnollisesti raitiotienä (ei rautatienä), ei vt1 tuossa paikassa ylitä eikä alita rautatietä. Moni palstan lukija tietää, että raitiotiet ovat läheistä sukua rautateille, tavallaan rautateiden erikoissovelluksia. Lisäksi maailmalla tietyt raitiotiemäiset järjestelmät tai niiden osat voivat luokittua rautateiksi eli niitä operoidaan joko kokonaan tai osittain rautatien toimiluvan alaisuudessa ja niillä noudatetaan rautateiden määräyksiä. Minä tulkitsen tätä asiaa sillä tavoin, että rautatien ylitysten tai alitusten määrä ei vt1:llä Raide-Jokerin vuoksi muutu (mutta radan ylitysten ja alitusten kokonaismäärä muuttuu). Ja vielä, tämä ei ole asiantuntijalausunto vaan yksi tapa tarkistella asiaa.

Kysymys taitaa koskea nykyistä VT1:ä , ei aikaisempia linjauksia?

tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 314


« Vastaus #1423 : Huhtikuu 25, 2022, 11:19:13 »

Kuinka monta kertaa valtatie 1 ylittää tai alittaa rautatien?

Nyt kun Lajusen Topi on taas aktiivinen foorumilla, on pakko korjata tähän seitsemän vuoden takaiseen kysymykseen, että oikea vastaus ei ollutkaan seitsemän kertaa, vaan kuusi kertaa Hymyilee

Tienumero 1 alkaa vasta Ylioppilaskylän eli Suntiontien risteyksestä. Eli vaikka rata ylittää tien myös kuvan http://vaunut.org/kuva/69276 kohdassa, se ei siinä vielä kuitenkaan ylitä valtatietä 1.

Mitenkäs Raide-Jokeri rautatieasiantuntijoiden näkemyksen mukaan tähän kysymykseen suhtautuu, ylittäähän se Vt 1:n hieman Kehä I:n länsipuolella. Muuttuiko lukumäärä?

Jos tuolla alkuperäisessä kysymyksessä olisi käytetty termiä rata (rautatien asemesta), niin ilman muuta muuttuisi. Siinähän on radan alitus. Mutta koska Raide-Jokeri toteutetaan hallinnollisesti raitiotienä (ei rautatienä), ei vt1 tuossa paikassa ylitä eikä alita rautatietä. Moni palstan lukija tietää, että raitiotiet ovat läheistä sukua rautateille, tavallaan rautateiden erikoissovelluksia. Lisäksi maailmalla tietyt raitiotiemäiset järjestelmät tai niiden osat voivat luokittua rautateiksi eli niitä operoidaan joko kokonaan tai osittain rautatien toimiluvan alaisuudessa ja niillä noudatetaan rautateiden määräyksiä. Minä tulkitsen tätä asiaa sillä tavoin, että rautatien ylitysten tai alitusten määrä ei vt1:llä Raide-Jokerin vuoksi muutu (mutta radan ylitysten ja alitusten kokonaismäärä muuttuu). Ja vielä, tämä ei ole asiantuntijalausunto vaan yksi tapa tarkistella asiaa.

Kysymys taitaa koskea nykyistä VT1:ä , ei aikaisempia linjauksia?


Knoppi oli julkaistu 12.1.2013 käyttäen preesens-aikamuotoa, joten siinä on varmaan ollut lähtökohtana valtatie 1:n sen hetkinen linjaus, joka ilmeisesti on sama kuin nykyinen (huhtikuu 2022).
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #1424 : Huhtikuu 27, 2022, 09:20:27 »

Klassinen kysymys: missä ollaan? Vihjeenä mainittakoon, että vaikka knoppikuva onkin piirros, kyseessä on oikea asema Hymyilee

Vuonislahti?

Eipä ole Vuonislahti.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Sivuja: 1 ... 55 56 [57] 58 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Knoppiketju  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina