Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kaukojunat myöhässä useita tunteja - odottelua jopa pakkasessa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 3 [4] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #75 : Maaliskuu 04, 2010, 11:58:25 »

Tällä hetkellä reaaliaikaista sijaintitietoa ei ole kaikesta kalustosta saatavilla. Eli ei sitä sinne nettiinkään kaikelle kansalle ole mahdollista välittää vaikka halua olisikin.

Ja mitä se vaatisi, että tieto olisi saatavilla? Jokaiseen veturiin GPS-laite, á 30 €. Jokaiseen veturiin radiolaite - ai mutta siellähän on. Sitten tarvittaisiin vielä vekotin, joka osaa lähettää vaikkapa NMEA-stringin (muutama tavu) kerran minuutissa radioaalloille. Suurta vahinkoa ei tapatuisi vaikka joku lähetys häiriöiden takia jäisikin välistä.

Reaaliaikaista tietoahan ei tällä tavalla saada, mutta minuutin-parin tarkkuus kuitenkin. (Itse asiassa edustamani yritys on parhaillaan suunnittelemassa hiukan vastaavaa systeemiä, ei tosin Suomen rataverkolle eikä rautatieoperaattorille.)
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1093


« Vastaus #76 : Maaliskuu 04, 2010, 22:10:02 »

Tällä hetkellä reaaliaikaista sijaintitietoa ei ole kaikesta kalustosta saatavilla. Eli ei sitä sinne nettiinkään kaikelle kansalle ole mahdollista välittää vaikka halua olisikin.

Ja mitä se vaatisi, että tieto olisi saatavilla? Jokaiseen veturiin GPS-laite, á 30 €. Jokaiseen veturiin radiolaite - ai mutta siellähän on. Sitten tarvittaisiin vielä vekotin, joka osaa lähettää vaikkapa NMEA-stringin (muutama tavu) kerran minuutissa radioaalloille. Suurta vahinkoa ei tapatuisi vaikka joku lähetys häiriöiden takia jäisikin välistä.

Totta, paitsi olemassa olevan radiolaitteen sopivuudesta tähän käyttöön en menisi takuuseen. Kirjoitin tämän hetkisestä tilanteesta, en siitä mitä voisi tehdä jos joku jotain tekisi.
tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 173


« Vastaus #77 : Maaliskuu 04, 2010, 22:49:11 »

Today's Railways Europe -lehti kertoo tuoreessa numerossaan, että Espanjassa oli 8.-12. tammikuuta raiteilla ongelmia kylmyyden ja lumentulon takia. Barcelonasta A Corunaan kulkeva hotellijuna saapui 9.1. perille vasta 18.50, vaikka aikataulussa luki 10.55. Sen lisäksi, että matkan hinta luvattiin maksaa takaisin, matkustajat saivat ilmaiset ateriat: aamiainen, lounas ja päivällinen. Valituksia ei tullut.

Junan myöhästymisen syyksi kerrotaan, että pyöriä piti sulatella raideleveydenvaihtolaitetta varten. Juna oli kulkenut alkumatkasta normaalileveyksistä suurnopeusrataa ja sen jälkeen olisi pitänyt jatkaa leveäraiteista rataa, joka Espanjassa tarkoittaa 1668mm. Tapausta seuranneina öinä juna kulki koko matkan leveäraiteista rataa pitkin.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #78 : Maaliskuu 05, 2010, 04:29:21 »

Eikös jotain apua olisi jos juniin laitettaisiin lumiaura (ehkä irrotettava) eteen? Luulisi vähentävän alustaan kertyvän lumen määrää reippaasti. Ensiksi pendoihin ja vetureihin. Ei jäisi kaikki lumityö erikoiskoneiden varaan.


Olisi varmaan erittäin mielenkiintoista tuota auraa nostella 140km/h nopeuksissa.
En olisi aivan varma, että auraamattomuus johtuisi kaluston puutteesta ja kyllähän se lumi pölisisi myös auratulla radallakin. Eihän junanrataa kuitenkaan täysin lumettomaksi saataisi!
Muualla lunta aurataan vetureilla ja moottorivaunuilla...
http://vaunut.org/kuva/56659
http://vaunut.org/kuva/52227
http://vaunut.org/kuva/52191
http://vaunut.org/kuva/48672
http://vaunut.org/kuva/41353
http://vaunut.org/kuva/33883

Nämähän nyt eivät ole mitään varsinaisia lumiauroja, ennemminkin esteenraivaajia. Eiköhän Suomalaisen kaluston alustarakenteet tee aivan yhtä hyvän "auraustuloksen"?

Olen kyllä pohtinut, että miksi Suomessa ei tuollaisia auran mallisia esteenraivaajia ole käytetty juurikaan ja arvelisin syyksi sen, että niiden sivulle lennättämä lumi, jää ja muu tavara aiheuttaa suurehkon riskin radan varressa oleville ihmisille ja tasoristeyksissä oleville autoille yms. kohtaan! Olisi mukava, jos muutkin esittäisivät jotain käsityksiä tästä asiasta!
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #79 : Maaliskuu 05, 2010, 18:06:20 »

Aiheesta sinänsä sivuun, mutta esimerkki hyvästä asiakaspalvelusta tilanteessa jossa kaikki meni pieleen.

Lainaus
Ilmainen alkoholi sokaisi jäihin juuttuneet risteilyvieraat
05.03.2010 17:08   

Tallink-Siljan Symphony-aluksella matkustaneet pääsivät nauttimaan ilmaisesta ruoka- ja juomatarjoilusta perjantaina klo 11-15.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2024359
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 06, 2010, 06:52:58 kirjoittanut Jarkko Voutilainen » tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kaukojunat myöhässä useita tunteja - odottelua jopa pakkasessa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina