|
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 255
|
« Vastaus #26 : Marraskuu 07, 2012, 18:03:59 » |
|
Ensimmäiset Elekrtiraudteen Stadler –junat tulevat Viroon viimeistään marraskuun loppuun mennessä. Junat tulevat Viroon reittiä Puola-Valkovenäjä-Daugavpils-Riika-Valga-Tartto-Tallinna. Tässä erässä tulee kaksi nelivaunuista junaa, toinen on sähköjuna ja toinen taas dieselvetoinen. EPL 16.10.2012.
Valgaan pitäisi mennä loppukuuksi päivystämään:)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #27 : Marraskuu 07, 2012, 21:54:42 » |
|
Ensimmäiset Elekrtiraudteen Stadler –junat tulevat Viroon viimeistään marraskuun loppuun mennessä. Junat tulevat Viroon reittiä Puola-Valkovenäjä-Daugavpils-Riika-Valga-Tartto-Tallinna. Tässä erässä tulee kaksi nelivaunuista junaa, toinen on sähköjuna ja toinen taas dieselvetoinen. EPL 16.10.2012.
Valgaan pitäisi mennä loppukuuksi päivystämään:)
Ne junat tuodaan reittiä Valko-Venäjä - Daugavpils - Riika - Valga - Tartto - Tallinna. Jokin latvialaiskaupunki voisi siis olla vielä hiivatillisempi bongauspaikka kuin Valga. Toisaalta, Valgassa saattaisi päästä näkemään joitain maahansaapumismuodollisuuksia. Suostuisikohan Elektriraudtee kysyttäessä kertomaan tarkemmasta aikataulusta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1794
|
« Vastaus #28 : Marraskuu 08, 2012, 00:01:44 » |
|
Ne junat tuodaan reittiä Valko-Venäjä - Daugavpils - Riika - Valga - Tartto - Tallinna. Jokin latvialaiskaupunki voisi siis olla vielä hiivatillisempi bongauspaikka kuin Valga. Toisaalta, Valgassa saattaisi päästä näkemään joitain maahansaapumismuodollisuuksia. Suostuisikohan Elektriraudtee kysyttäessä kertomaan tarkemmasta aikataulusta? Vaikuttaakohan tähän hiukan erikoiseen reittiin se, että Flirtejä on jo ennestään Valko-Venäjällä ja mahdollisesti joskus tulossa Latviaan, mutta ei ainakaan tähän tietoon Liettuaan? Jospa Liettua ei ole sallinut heillä tyyppihyväksymättömän kaluston kauttakulkua? Kun Minsk-Vilna-väli saadaan sähköistettyä koko matkalta, kaukoliikennesisustetut Flirtit olisivat oivallisia ajamaan tiheää, laadukasta liikennettä näiden kahden pääkaupungin välillä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #29 : Marraskuu 08, 2012, 03:13:46 » |
|
Ne junat tuodaan reittiä Valko-Venäjä - Daugavpils - Riika - Valga - Tartto - Tallinna. Jokin latvialaiskaupunki voisi siis olla vielä hiivatillisempi bongauspaikka kuin Valga. Toisaalta, Valgassa saattaisi päästä näkemään joitain maahansaapumismuodollisuuksia. Suostuisikohan Elektriraudtee kysyttäessä kertomaan tarkemmasta aikataulusta? Vaikuttaakohan tähän hiukan erikoiseen reittiin se, että Flirtejä on jo ennestään Valko-Venäjällä ja mahdollisesti joskus tulossa Latviaan, mutta ei ainakaan tähän tietoon Liettuaan? Jospa Liettua ei ole sallinut heillä tyyppihyväksymättömän kaluston kauttakulkua? Kun Minsk-Vilna-väli saadaan sähköistettyä koko matkalta, kaukoliikennesisustetut Flirtit olisivat oivallisia ajamaan tiheää, laadukasta liikennettä näiden kahden pääkaupungin välillä. Paljon enemmän vaikutusta lienee sillä, että ne Viron Flirtit tehdään Puolassa paikassa, johon tulee 1520-milliset kiskot ja kyseiset kiskot sattuvat viemään vain Valko-Venäjälle. Jos siis halutaan välttää sekä rekkakuljetus että siirtotelit, on joka tapauksessa mentävä Valko-Venäjän läpi. Ja koska Valko-Venäjällä ja Latvialla on yhteistä rajaa ja kyseisellä rajanpätkällä rautateiden rajanylityspaikka, ei ole mitään tarvetta nähdä sitä ylimääräistä vaivaa, joka siitä aiheutuisi, että siirrolle Liettuan kautta hankittaisiin luvat. Vaihtoehtoinahan tuossa olisivat siis PL->BY->LT->LV->EE ja PL->BY->LV->EE, eli Liettuan kautta kulkeminen ei toisi mitään lisäarvoa. Se, että Flirtit ovat jo ennestään käytössä Valko-Venäjällä lienee vaikuttanut lähinnä siten, että on päätetty mieluummin raahata junat raiteita pitkin kuin rekkakuljetuksena. Ja selvää lienee, miksi Valko-Venäjältä on katsottu järkevämmäksi jatkaa Viroon Latvian kuin Venäjän kautta
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1794
|
« Vastaus #30 : Marraskuu 08, 2012, 20:51:37 » |
|
Paljon enemmän vaikutusta lienee sillä, että ne Viron Flirtit tehdään Puolassa paikassa, johon tulee 1520-milliset kiskot ja kyseiset kiskot sattuvat viemään vain Valko-Venäjälle. No tämä selittää kyllä jo asian. Mikä paikkakunta on kyseessä? Enpä olekaan kuullut, että Flirtejä tehdään muuallakin kuin Bussnangissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 255
|
« Vastaus #32 : Marraskuu 09, 2012, 14:26:40 » |
|
Elektriraudtee muuten yrittää myydä tarjousten perusteella vanhaa kalustoaan, joka otetaan liikenteestä kesäkuussa 2013. Tavoitteena on ollut saada nämä vempaimet Flirttien edestä pois. Yhtään tarjousta ei ole vielä tullut myynnissä oleville 48 vaunulle. Voivat jäädä käteen, mihinkä ne sitten pannaan? Delfi Majandus 8.11.2012 http://tinyurl.com/ceumsdm
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #33 : Marraskuu 09, 2012, 14:31:41 » |
|
Elektriraudtee muuten yrittää myydä tarjousten perusteella vanhaa kalustoaan, joka otetaan liikenteestä kesäkuussa 2013. Tavoitteena on ollut saada nämä vempaimet Flirttien edestä pois. Yhtään tarjousta ei ole vielä tullut myynnissä oleville 48 vaunulle. Voivat jäädä käteen, mihinkä ne sitten pannaan? Delfi Majandus 8.11.2012 http://tinyurl.com/ceumsdmMitenkähän suuri työ olisi muuttaa tuota kalustoa 25 kV:lle? (Koska RVR on tehnyt myös 25 kV verkolle vastaavia junia, luulisi "moduuleille" löytyvän tila kohtuullisen pienellä vaivalla (?))
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1794
|
« Vastaus #34 : Marraskuu 09, 2012, 16:37:10 » |
|
Eiköhän tuota neuvostoaikaista kalustoa ole jo aika maksimaalinen aika tekohengitetty? Virossa on kaksi ohjausvaunua Torzhokista vuodelta 2002, loput ovat enintään vuodelta 1983. Onhan sisustus ja ohjaamot peruskorjattu, mutta vieläkö jossakin päin löytyisi intoa jatkaa liikennöintiä tuolla kalustolla? Venäjälläkin on kalusto uusiutunut kovaa vauhtia, joskin teknisesti samansukuisella kalustolla (ET2M, ED4M). Tietysti nuo voitaisiin kaupata vaikka jonnekin Armeniaan tai Abhasiaan. Saatujen tarjousten määrä puhuu puolestaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Packalén
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 79
|
« Vastaus #35 : Marraskuu 11, 2012, 18:36:45 » |
|
Laitetaan Viron Flirt-hankinta oikeisiin mittasuhteisiin. Samalla rakennetaan laiturit 550mm korkeudelle ja muutenkin asemia remontoidaan, nopeuksia nostetaan jne. Eikä enää käytetä SA-3 henkilöliikenteessä vaan yksiköissä on Scharfenberg-kytkimet. Oikeastaan liikenne siirtyy monelta osin todella paljon eteenpäin yhdellä rysäyksellä. Entisistä neuvostotasavalloista Viro on tämän jälkeen lähimpänä Länsi-Eurooppaa kun ollut tähän asti melkein kehittymättömin.
Ja tapahtuu sitä myös tavaraliikenteen puolelle: Eesti Raudteen uusista DF7G-E vaihtovetureista ensimmäinen on tullut jo Viroon ja Sillamäen satama hankkinut uuden TEM-TMH veturin.
|
|
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 11, 2012, 19:46:38 kirjoittanut Joona Packalén »
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #36 : Marraskuu 12, 2012, 01:19:03 » |
|
Entisistä neuvostotasavalloista Viro on tämän jälkeen lähimpänä Länsi-Eurooppaa kun ollut tähän asti melkein kehittymättömin.
Täh? Vertaatko sä tässä nyt Kirgisiaan, Valko-Venäjään, Georgiaan, Ukrainaan vai Moldovaan? Latvia ja Liettuakin ovat vähemmän länsimaisia kuin Viro, vaikka hyvin länsimaisia nekin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Packalén
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 79
|
« Vastaus #37 : Marraskuu 12, 2012, 14:21:29 » |
|
Täh? Vertaatko sä tässä nyt Kirgisiaan, Valko-Venäjään, Georgiaan, Ukrainaan vai Moldovaan? Latvia ja Liettuakin ovat vähemmän länsimaisia kuin Viro, vaikka hyvin länsimaisia nekin.
Aitäh! Asiayhteydessä puhuin tietenkin rautatieliikenteestä. Kazakhstan on hankkinut uusia vetureita ja vaunuja, Georgia moottorivaunuja, Liettua Skodia ja Venäjä Sapsanit jne. Virossa ei sen sijaan ole kalustoa juurikaan päivitetty.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 414
|
« Vastaus #38 : Marraskuu 12, 2012, 15:07:11 » |
|
Täh? Vertaatko sä tässä nyt Kirgisiaan, Valko-Venäjään, Georgiaan, Ukrainaan vai Moldovaan? Latvia ja Liettuakin ovat vähemmän länsimaisia kuin Viro, vaikka hyvin länsimaisia nekin.
Aitäh! Asiayhteydessä puhuin tietenkin rautatieliikenteestä. Kazakhstan on hankkinut uusia vetureita ja vaunuja, Georgia moottorivaunuja, Liettua Skodia ja Venäjä Sapsanit jne. Virossa ei sen sijaan ole kalustoa juurikaan päivitetty. Mitä nyt vähän vetureita osteltu ameriikoista ja perusparanneltu ratoja jonnii vertaa ;-)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #39 : Marraskuu 12, 2012, 15:27:01 » |
|
Täh? Vertaatko sä tässä nyt Kirgisiaan, Valko-Venäjään, Georgiaan, Ukrainaan vai Moldovaan? Latvia ja Liettuakin ovat vähemmän länsimaisia kuin Viro, vaikka hyvin länsimaisia nekin.
Aitäh! Asiayhteydessä puhuin tietenkin rautatieliikenteestä. Kazakhstan on hankkinut uusia vetureita ja vaunuja, Georgia moottorivaunuja, Liettua Skodia ja Venäjä Sapsanit jne. Virossa ei sen sijaan ole kalustoa juurikaan päivitetty. Mitä nyt vähän vetureita osteltu ameriikoista ja perusparanneltu ratoja jonnii vertaa ;-) Vetureita ostettu Ameerikoista, Kazakstaneista ja Kiinasta, tarkoittanet? Ja aika iso osa asemistakin on jo remontoitu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #40 : Marraskuu 15, 2012, 21:08:59 » |
|
Flirtien siirtoajot kohti Pääskülan varikkoa Tallinnassa on aloitettu. Sivun http://www.elektriraudtee.ee/uuerongiteekond mukaan juna(t?) ovat (/on?) tänään "aamulla" ollut (/olleet?) Baranavichyssä ja tänään "illalla" Maladziecnassa Valko-Venäjällä. Tätä kirjoittaessa aletaan kaiken järjen mukaan siis olla lähellä Latvian rajaa. (Kaupunkien nimet hassussa muodossa, koska google maps tottelee selaimeni kieliasetuksia. Arvaisin noiden paikkojen olevan meikäläisemmällä kirjoitusasulla Baranovitši ja Molodetšno...) Joukolla virolaisia junaharrastajia on ilmeisesti proggiksena saada järjestettyä vierailu varikolle ensimmäisen Flirtin saavuttua. Luulen, että jokunen vorkkaajakin saattaisi sinne haluta mukaan, jos toteutuu(?)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 255
|
« Vastaus #42 : Marraskuu 16, 2012, 20:09:02 » |
|
Viron flirtit on tuotu Puolan kokoonpanotehtaalle 1520 mm radan ulottuviin kumipyörillä Lauri Lapkinin 26.9.2012 kuvan mukaan http://tinyurl.com/curar9q
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #43 : Marraskuu 17, 2012, 00:55:48 » |
|
Joukolla virolaisia junaharrastajia on ilmeisesti proggiksena saada järjestettyä vierailu varikolle ensimmäisen Flirtin saavuttua. Luulen, että jokunen vorkkaajakin saattaisi sinne haluta mukaan, jos toteutuu(?)
Ajankohta, jolle tuollaista on suunniteltu on tammikuun alkupuoli, tarkoituksena nähdä uudet flirtit ja vanhat RVR:n junat varikolla sekä selvittää, mitä Elektriraudtee aikoo tulevaisuudessa. Saa nähdä, mitä ELR vastaa lähetettyyn mailiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #48 : Heinäkuu 03, 2013, 14:43:27 » |
|
Tää on itse asiassa ensimmäinen kerta kun luen Viron edes jollain tasolla suunnittelevan nopeuksia, jotka ylittävät 160 km/h. Ja jo viiden vuoden päästä saattaisi olla nopeutena 140 km/h. Hienoa! Nyt on oikea aika sijoittaa rahojaan Baltian rautateihin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|