Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 414
|
« : Toukokuu 03, 2011, 22:05:34 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #1 : Toukokuu 03, 2011, 23:57:14 » |
|
Mikäs vitsi siinä on, että tuolla on kuvattu DMU:ta ja päällä lukee Elektriraudtee. Tämän voisi tulkita virheeksi, mutta kun värityskin on kaikissa sama... Ovatko Elektriraudtee ja Edelaraudtee päättäneet tehdä jotenkin yhteistyötä? Ei kai sähköistämättömien rataosuuksien junia voi ajaa brändillä nimeltä "Elektriraudtee"? Ihmetyttää myös, miksi sisäkuvat ovat DMU:sta ja ulkokuvat EMU:sta. Junien väritys näyttää yhtäläiseltä Elektriraudteen nettisivujen nykyisen ulkoasun kanssa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 414
|
« Vastaus #3 : Toukokuu 04, 2011, 05:18:08 » |
|
Sattui vielä tällainen tiedote http://uudised.err.ee/index.php?06224886 jossa olevasta Viron TV:n uutisjutusta ilmeni, että ainakin sähköjunat ovat puoli metriä pitempiä kuin Suomeen valmistetut Flirtit ja myös 30 cm leveämpiä. Sanokaas nyt asiantuntijat miten tuo leveys voi olla noin paljon isompi? Onko Suomen ja Viron ulottuvuuksissa noin paljon heittoa? Mahtuisiko virolaisflirtti esimerkiksi Helsingin rautatieasemalle?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #4 : Toukokuu 04, 2011, 07:32:06 » |
|
Väärinkäsitys taitaa olla, kyse ehkä oli kapearaidekalustoon (1435mm)vertaamisesta. Uutisvideossa näkyi eri kuljetusfirmoille toimitettavaa kalustoa, Suomeenkin. Kovasti eestinkielen suomennoksessa flirttailtiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #6 : Toukokuu 04, 2011, 17:45:39 » |
|
Dieselkoneelle on käytänössä kaksi sijoituspaikkaa, eli ohjaamon 'alle' (vrt. Siemens tai Alstom moottorijunat, mm. Toivosen Jorman viimeaikaisissa kuvissa) tai sitten katolle, jolloin kyseessä onkin diesel-sähköinen Flirt...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #7 : Toukokuu 04, 2011, 18:25:32 » |
|
... tai kolmas vaihtoehto on erillinen voimayksikkö (diesel tai sähkö) junayksikön keskellä (GTW ). Kuvia Sveitsistä ilmestynee tulevaisuudessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #8 : Toukokuu 04, 2011, 19:16:31 » |
|
Tuossa ekaan viestiin linkatussa Flickrissä olevassa kuvasarjassahan on viimeisenä myöskin kuva kaikista viidestä flirt-kokoonpanosta, joita Viroon tulee, myös DMU:sta siis. DNA:lla on jotain yhteysongelmia, joten en pääse nyt siihen kuvaan linkkaamaan. Mutta katsokaa sieltä. Dieselyksiköissä on voimayksiköt keskellä samaan tapaan kuin GTW:ssä, mutta voimayksikön alla on erilainen pyöräratkaisu kuin GTW:issä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #9 : Toukokuu 04, 2011, 19:25:17 » |
|
Mikäs vitsi siinä on, että tuolla on kuvattu DMU:ta ja päällä lukee Elektriraudtee. Tämän voisi tulkita virheeksi, mutta kun värityskin on kaikissa sama... Ovatko Elektriraudtee ja Edelaraudtee päättäneet tehdä jotenkin yhteistyötä? Ei kai sähköistämättömien rataosuuksien junia voi ajaa brändillä nimeltä "Elektriraudtee"? Ihmetyttää myös, miksi sisäkuvat ovat DMU:sta ja ulkokuvat EMU:sta. Junien väritys näyttää yhtäläiseltä Elektriraudteen nettisivujen nykyisen ulkoasun kanssa.
Itse itselleni vastaten: Sivulta http://www.balticbusinessnews.com/?PublicationId=3df6b7f9-beb8-4623-89d1-4609e67ecd6c löytyi seuraavaa: "Elektriraudtee plans to buy diesel trains so the state could find the best operator for them." Toisaalta, siellä sanotaan myös: "Elektriraudtee plans to buy diesel trains as well, which means Edelaraudtee that operates long-distance lines, may go out of service." Artikkeli on kyllä puolisen vuosikymmentä vanha, eli tietyllä kriittisyydellä kannattanee sen tietoihin suhtautua. Lisäksi ihmetyttää, ettei vastaavaa tietoa löydy kerta kaikkiaan miltään muulta sivulta. Enivei, tuon artikkelin mukaan näyttäisi siltä, että Elektriraudtee saattaisi olla rupeamassa JKOY:n tyyliin kalustoyhtiöksi, joka vuokraa kalustoa sitä tarvitseville operaattoreille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 516
|
« Vastaus #10 : Toukokuu 04, 2011, 19:56:59 » |
|
Tuossa ekaan viestiin linkatussa Flickrissä olevassa kuvasarjassahan on viimeisenä myöskin kuva kaikista viidestä flirt-kokoonpanosta, joita Viroon tulee, myös DMU:sta siis. DNA:lla on jotain yhteysongelmia, joten en pääse nyt siihen kuvaan linkkaamaan. Mutta katsokaa sieltä. Dieselyksiköissä on voimayksiköt keskellä samaan tapaan kuin GTW:ssä, mutta voimayksikön alla on erilainen pyöräratkaisu kuin GTW:issä.
En minä n e ä sellaista kuvaa , 15 kuvaa, niinkuin tekstissä sanotaan, ja viimeinen on joku sisäkuva! Onko se sitten Jacobs-telillä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #11 : Toukokuu 04, 2011, 20:15:18 » |
|
Flickr:stä on näemmä hävinnyt se yhteiskuva, olisiko otettu jostain syystä pois?
Onkohan ne tilatut diesel-flirtit oikeasti GTW-yksiköitä jotka saa samannäköisellä keulalla jolloin ne helposti sotkee 'oikeaan' Flirtiin. Stadlerin kuvistahan näkeekin, että voimayksikön alla on kaksi akselia ja vaunujen päässä (tämä siis kaksi vaunuisen kohdalla) vain yksi teli, joten se moottorivaunu toimii myös 'telinä', mutta ei kai varsinaisesti jacobin telinä kuten muuten Flirtin kohdalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 516
|
« Vastaus #12 : Toukokuu 04, 2011, 20:55:55 » |
|
Stadlerin kuvistahan näkeekin, että voimayksikön alla on kaksi akselia ja vaunujen päässä (tämä siis kaksi vaunuisen kohdalla) vain yksi teli, joten se moottorivaunu toimii myös 'telinä', mutta ei kai varsinaisesti jacobin telinä kuten muuten Flirtin kohdalla.
Noinhan se GTW:ssä, mutta kun Tuukan mukaan siinä diesel Flirt:issä on 'erilainen pyöräratkaisu'
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #13 : Toukokuu 04, 2011, 23:02:20 » |
|
Stadlerin kuvistahan näkeekin, että voimayksikön alla on kaksi akselia ja vaunujen päässä (tämä siis kaksi vaunuisen kohdalla) vain yksi teli, joten se moottorivaunu toimii myös 'telinä', mutta ei kai varsinaisesti jacobin telinä kuten muuten Flirtin kohdalla.
Noinhan se GTW:ssä, mutta kun Tuukan mukaan siinä diesel Flirt:issä on 'erilainen pyöräratkaisu' Bleh...pitäis vissiin lukea tarkemmin noita vastauksia...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #14 : Toukokuu 04, 2011, 23:52:40 » |
|
Joo, siinä piirroksessa näkyi nimenomaan, että voimayksikön ja viereisten vaunujen väleissä on jacobintelit. Ohjaamolliset vaunut ovat samanpituisia sekä DMU:ssa, että EMU:ssakin. Pisimmässä dieselversiossa voimayksikön molemmin puolin olevia välivaunuja on lyhennetty sen verran, että yksikkö on samanpituinen kuin pisin sähköversio.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #15 : Toukokuu 05, 2011, 08:08:02 » |
|
Minulla on jossain kuva vetoyksiköstä. Se on lyhyt, 2-akselinen. Muistuttaa ulkonäöltään isompaa agregaattia. Kuva on myös FIN-Flirtin keularakenteista. Joskus, muutaman vuoden takaisia, tehdasvierailulla otettuja kuvia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 516
|
« Vastaus #16 : Toukokuu 05, 2011, 08:54:50 » |
|
Minulla on jossain kuva vetoyksiköstä. Se on lyhyt, 2-akselinen. Muistuttaa ulkonäöltään isompaa agregaattia. Kuva on myös FIN-Flirtin keularakenteista. Joskus, muutaman vuoden takaisia, tehdasvierailulla otettuja kuvia.
Luultavasti kysymyksessä on kuitenkin ollut GTW, ei mitään sen ihmeellisempää: Aika kiikkerä tuommonen kaksi-akselinen 'pässi' varmaan on; Jacobs-teli on nopeammassa kalustossa minusta hyvin ymmärrettävä ratkaisu. Mutta diesel-flirtissähän se tosiaan voi olla, todennäköisesti onkin, pelkkä agregaatti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #17 : Toukokuu 05, 2011, 17:34:08 » |
|
Tuon ongelma lienee vielä se, että moottori on sijoitettava aika sivuun keskilinjasta jotta kulkuyhteys säilyy, joten ihan perusmylly ei taida mennä heittämällä kiinni? Tuossa moottoriyksikössä on myös vetävät akselit, mutta onko se dieselsäköinen vaiko dieselhydraulinen, siitä en ole varma? Mitenköhän asia on hoidettu diesel-Flirteissä, olisikohan niissä normaalit moottoriteli päissä ja kone syöttää sähköä niille? Niin, ja jos oikein muistan katsoneeni, niin myös GTW:stä saa sähköversion...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 516
|
« Vastaus #18 : Toukokuu 05, 2011, 18:26:39 » |
|
Kyllä GTW DMU dieselsähköinen on ja sähköversiokin on olemassa: http://www.stadlerrail.com/en/vehicles/gtw/. Yhtään hybridiä ei tainnut vielä olla . En tiedä missä dieselkone on, mutta käytävä on aika korkealla, joten lattian allakin se ehkä voisi olla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #19 : Toukokuu 05, 2011, 21:00:54 » |
|
Kyllä GTW DMU dieselsähköinen on ja sähköversiokin on olemassa: http://www.stadlerrail.com/en/vehicles/gtw/. Yhtään hybridiä ei tainnut vielä olla . En tiedä missä dieselkone on, mutta käytävä on aika korkealla, joten lattian allakin se ehkä voisi olla. Noista Jorman kuvista näkyykin tuo moottorin (moottoreiden) sijoitus tuossa 'välipalassa'. http://vaunut.org/kuva/69405?a=1Tai itse moottorin sijoitusta ei kyllä näe, lienee pitkittäin...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #21 : Toukokuu 06, 2011, 16:08:04 » |
|
Mikäs vitsi siinä on, että tuolla on kuvattu DMU:ta ja päällä lukee Elektriraudtee. Tämän voisi tulkita virheeksi, mutta kun värityskin on kaikissa sama... Ovatko Elektriraudtee ja Edelaraudtee päättäneet tehdä jotenkin yhteistyötä? Ei kai sähköistämättömien rataosuuksien junia voi ajaa brändillä nimeltä "Elektriraudtee"? Ihmetyttää myös, miksi sisäkuvat ovat DMU:sta ja ulkokuvat EMU:sta. Junien väritys näyttää yhtäläiseltä Elektriraudteen nettisivujen nykyisen ulkoasun kanssa. Olisiko syy siihen, että junat hankkii Elektriraudtee se, että se on valtiollinen toimija, joka voi saada EU-rahoitusta. Valtion omistamien junien operointi voidaan sitten vaikka kilpailuttaa. Yksityinen Edelaraudtee ei käsittääkseni voi EU-rahaa saada. Vähän sama syy on varmaankin takana myös siinä, kun Viron valtio päätti hankkia Eesti Raudteen takaisin itselleen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #24 : Kesäkuu 21, 2012, 09:29:05 » |
|
Tuolta löytyy alasivu, joka näyttäisi sisältävän Tuukan aiemmin näkemän kuvan. Kuvasta voinee rohkeasti päätellä, että toden totta - kyseessä on nimenomaan dieselversio Flirtistä, ei GTW:stä: http://uus.elektriraudtee.ee/tehnilised-andmed/Vähän GTW:n oloinen lyhyt aggregaattiosa löytyy siitäkin, mutta jaakobinteleillä toteutettu, ja kaikesta päätellen päätytelit vetää kuten sähköversiossa. GTW:ssähän vetää se moottorimodulin ainoa teli, oli sitten virroitin katolla tai ei.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|