Eipä taida rahdinkuljettajistakaan nykyisin löytyä henkilöä, joka ei tietäisi, kuinka rajoitinta viilataan esim. sulakkeen hajoamisella.
[OT alkaa]:
Minä myönnän, että en tiedä, miten rajoitin uudessa autossa ohitetaan. Enkä haluakaan tietää. Tosin en ole paljon rahtirattailla ajanut, mutta hieman kuitenkin.
Nykyautoissa ei sulakkeen irrottaminen enää toimi rajoittimen poistamiskikkana. Eikä ole toiminut enää hetkeen aikaan. Siellä on niin paljon elektroniikkaa takana, ettei sitä tavallinen rahtari enää pysty ohittamaan. Vaatii tietokoneen ja oikean ohjelman tai sitten magneetin sopivaan paikkaan (jos ei tätä jo ole korjattu). Ja jos nyt sattuisikin sulakkeen poistaminen poistamaan rajoittimen, niin autonvalmistajat ovat sen verran ovelia, että saman sulakkeen takana on joku tärkeä toinen toiminto. Saattaa syttyä vaikkapa moottorinohjauksen merkkivalo, joka palaessan kytkee muutaman lisäjärjestelmän päälle, koska järjestelmä luulee olevan vikaa ja ryhtyy suojelemaan moottoria.
Ongelma tässä on sitten se, mitä ei ehkä tulla ajatelleeksi. Samalla kun sieltä "kyllä mä tiedän mitä teen" -heppu ohittaa rajoittimen, hän ohittaa sieltä lähes takuuvarmasti myös jotain muita järjestelmän osia. Se onkin sitten kivaa, kun polkaiset jarrua, ja rajoittimen mukana on mennyt myös ABS pois toiminnasta, tai ajonvakausjärjestelmä, tai perävaunun vakausjärjestelmä, tai...
[/OT päättyy]
Joskus ollaan ohitettu rajoitin sulake irrottamalla. Ei siinä muuten mitään ongelmaa ollut, aivan kaikki mittarit ja varoitusvalot vaan katosi samalla. Nykyään saa ihan kunnon rapsutkin jos ohittaa rajoittimen ja taitaa korttikin lähteä hetkeksi, eli muutaman kuukauden palkaton loma rekkapenalla edessä