Siksi, että sähköistettyjen rataosien määrä on kasvanut reilusti viime vuosina. Siitä seuraa yhtä vähemmän tarvetta dieselkalustolle ja ne vähäisemmät tarpeet saadaan katettu pienemmällä määrällä dieseleitä. Dieseleistä tuskin ollaan meidän elinaikanamme kokonaan luopumassa.
Vuoden 2006 jälkeen uusia sähköratoja ei ole valmistunut Vuosaaren satamarataa lukuunottamatta, joten en sanoisi sähköistettyjen rataosien määrän kasvaneen reilusti "viime vuosina". Lisäksi 12 uusinta Sr2-veturia ja 8 uusinta Sm3-junaa voitanee katsoa hankitun sitä sähkövetoisen liikenteen lisääntymistä varten, joka aiheutui Pohjois-Suomen ratojen sähköistyksistä 2004-2006 ja vastaavasti Dv16-vetureiden hylkäys aiheutui samasta syystä. Mielestäni siis viimeisen kolmen vuoden aikana ei ole tapahtunut mitään sellaista, joka merkittävässä määrin siirtäisi dieselvetoista liikennettä sähkövetureilla hoidettavaksi.