Mielenkiintoista!
Erikoisesti sijoitettu jarrumiehen paikka alkuperäisissä vaunuissa, onko se ollut syy kattokävelytason tarpeeseen? Tossa paikassahan jarrumies näkee koko letkan yli, eikä jarrukoppi lyhennä vaunun tavaraosastoa...mutta, aika tiukka on peräkkäisten vaunujen välinen tila, nousuaskelmat ovat lähes puskinten päiden kohdalla
Tämä tapahan on aitoa americanaa, jarrumiehen paikan sijainti oli jo ainakin 1860-luvulta umpivaunuissa katon tasalla ja umpivaunuissa oli kattotasot, joita pitkin jarrumiehet pystyivät juoksemaan seuraavalle vaunulle. Ennen ilmajarrujen käyttöönottoa tavarajunassa saattoi olla 5-6 jarrumiestä, jotka juoksivat vaunulta toiselle kiristämään tai löysäämään jarruja veturin antamien vihellysopasteiden perusteella. Ja kyllä, onnettomuuksia tapahtui jatkuvasti!