Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Hyvinkää-Karjaa välille matkustajaliikenteen pilotointi  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Ari Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 8


« : Kesäkuu 04, 2024, 16:07:11 »

Juttu on maksumuurin takana, mutta kuulostaa lupaavalta.

"Hankoradan sähköistyksen valmistuminen vuodenvaihteessa ja Rantaradan remontti ovat tuomassa Hankoradalle ainutlaatuisen uuden henkilöliikennekokeilun.
Lohjan kaupunki vetää VR:n aloitteesta käynnistettyä hanketta, jossa Lohjallakin aletaan selvittää väliaikaisen seisakkeen paikkaa.
Hallituksen lisätalousarvioon sisältyvä päätös rahoittaa Rantaradan kehittämistä Karjaan ja Kauklahden välillä 30 miljoonalla eurolla on poikimassa Hankoradalle ainutlaatuisen pilottihankkeen." https://www.lansi-uusimaa.fi/paikalliset/6814950?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR0M87OLe1gW65ltEVvKj8xOtoGRxw7r5g6jW5Y3DKaYZEY05UyG7ti1ltI_aem_ZmFrZWR1bW15MTZieXRlcw
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 04, 2024, 18:27:52 kirjoittanut Ari Virtanen » tallennettu
Joonas Jokinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 108


« Vastaus #1 : Kesäkuu 09, 2024, 10:16:14 »

Taisi olla Aamupostissa maininta, että tätä varten Hyvinkäällä otetaan käyttöön Hangonradan matkustajalaituri. Mieleen tulee kysymys, että jos liikenne joskus tulevaisuudessa vakinaistuu, onko pohjoinen pääteasema Hyvinkäällä vai Riihimäellä?

Riihimäellä aikaa viettävänä sitä toivoisi, että Hangon vuorot lähtisivät Riihimeältä sen kummemmin kantaa ottamatta siihen olisiko se esim. vuorojen suunnittelun tai kapasiteetin puolesta järkevää.
tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 204


« Vastaus #2 : Kesäkuu 09, 2024, 10:55:28 »

Taisi olla Aamupostissa maininta, että tätä varten Hyvinkäällä otetaan käyttöön Hangonradan matkustajalaituri. Mieleen tulee kysymys, että jos liikenne joskus tulevaisuudessa vakinaistuu, onko pohjoinen pääteasema Hyvinkäällä vai Riihimäellä?

Riihimäellä aikaa viettävänä sitä toivoisi, että Hangon vuorot lähtisivät Riihimeältä sen kummemmin kantaa ottamatta siihen olisiko se esim. vuorojen suunnittelun tai kapasiteetin puolesta järkevää.

Onkohan tuo mainittu Hangonradan matkustajalaituri tulossa näille http://vaunut.org/kuva/163755?paik=Hyvink%C3%A4%C3%A4 kohdin? Tuskin kuitenkaan tarkoitataan Rautatiemuseon kohdalla olevaa raiteen 210 laituria.

Tuntuisi järkevältä ajaa junat Riihimäelle saakka koska sieltä on vaihtoyhteyksiä moneen suuntaan. Jos Hyvinkää olisi pääteasemana niin molempiin suuntiin matkustaville tulisi junanvaihto ja kohtuullisen pitkä kävely jos junan pääteasema on tuossa linkaamani kuvan kohdilla. Junan ajaminen Hyvinkään pääradan asemalle ei onnistu suuntaa kääntämättä joten se ei tunnu realistiselta vaihtoehdolta.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 207


« Vastaus #3 : Kesäkuu 09, 2024, 13:17:10 »

Kannatan kovasti kaikkia uusia henkilöjunayhteyksien kokeiluja vaikka en enää itse niitä tarvitse.
Tampereen ja Nokian välille haluttiin vuosia lähijunaa, mutta VR oli nihkeä kunnes lopulta suostui kokeiluun. M-juna Toijala-Nokia tuli pian varsin suosituksi nopeana ja halpana yhteytenä. Radan varren kunnat kaiketi sponsoroivat paljon, joten homma toimii.
Tampere-Nokia väli on kai nyt poikki ratatöiden vuoksi, mutta kyllä se siitä...
tallennettu
Ari Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 8


« Vastaus #4 : Kesäkuu 09, 2024, 15:55:53 »

Taisi olla Aamupostissa maininta, että tätä varten Hyvinkäällä otetaan käyttöön Hangonradan matkustajalaituri. Mieleen tulee kysymys, että jos liikenne joskus tulevaisuudessa vakinaistuu, onko pohjoinen pääteasema Hyvinkäällä vai Riihimäellä?

Riihimäellä aikaa viettävänä sitä toivoisi, että Hangon vuorot lähtisivät Riihimeältä sen kummemmin kantaa ottamatta siihen olisiko se esim. vuorojen suunnittelun tai kapasiteetin puolesta järkevää.

Näin äkkiseltään ajateltuna ainut järkevä ratkaisu on ajaa Riihimäelle jossa vaihtoyhteydet toimivat kaukojuniin ja lahden suuntaan. -Ja varmasti juurikin hyvät vaihtoyhteydet ovat iso vetovoimatekijä kokeilussa.  Kuvittelisin myös henkilökunnan työvuorokierron kannalta Riksun olevan loogisempi pääteasema.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #5 : Kesäkuu 09, 2024, 20:10:13 »

Kannatan kovasti kaikkia uusia henkilöjunayhteyksien kokeiluja vaikka en enää itse niitä tarvitse.
Tampereen ja Nokian välille haluttiin vuosia lähijunaa, mutta VR oli nihkeä kunnes lopulta suostui kokeiluun. M-juna Toijala-Nokia tuli pian varsin suosituksi nopeana ja halpana yhteytenä. Radan varren kunnat kaiketi sponsoroivat paljon, joten homma toimii.
Tampere-Nokia väli on kai nyt poikki ratatöiden vuoksi, mutta kyllä se siitä...

Tammerkosken ylittävät sillat ovat tänä kesänä vuorotellen peruskorjauksessa ja siksi M-juna ei liikennöi Nokialle.

Porinradan IC:t palvelevat Nokian ja Tesoman matkustavaisia normaalisti ja niissäkin voi matkustaa Nyssen matkakortilla.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #6 : Kesäkuu 09, 2024, 20:11:47 »

Taisi olla Aamupostissa maininta, että tätä varten Hyvinkäällä otetaan käyttöön Hangonradan matkustajalaituri. Mieleen tulee kysymys, että jos liikenne joskus tulevaisuudessa vakinaistuu, onko pohjoinen pääteasema Hyvinkäällä vai Riihimäellä?

Riihimäellä aikaa viettävänä sitä toivoisi, että Hangon vuorot lähtisivät Riihimeältä sen kummemmin kantaa ottamatta siihen olisiko se esim. vuorojen suunnittelun tai kapasiteetin puolesta järkevää.

Tuntuisi järkevältä ajaa junat Riihimäelle saakka koska sieltä on vaihtoyhteyksiä moneen suuntaan. Jos Hyvinkää olisi pääteasemana niin molempiin suuntiin matkustaville tulisi junanvaihto ja kohtuullisen pitkä kävely jos junan pääteasema on tuossa linkaamani kuvan kohdilla. Junan ajaminen Hyvinkään pääradan asemalle ei onnistu suuntaa kääntämättä joten se ei tunnu realistiselta vaihtoehdolta.

Voisihan siellä olla vaikka Hanko - Kotka satama -juna.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1158


« Vastaus #7 : Kesäkuu 09, 2024, 21:45:21 »

En usko, että suorahankinta VR:ltä on tälle yhteysvälille mahdollista, tai ainakaan sen ei pitäisi olla mahdollista.
tallennettu
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 681


« Vastaus #8 : Kesäkuu 10, 2024, 08:26:29 »

En usko, että suorahankinta VR:ltä on tälle yhteysvälille mahdollista, tai ainakaan sen ei pitäisi olla mahdollista.

Facebookissa oli maininta, että kyse olisi Turun junien, elikkä markkinaehtoisen liikenteen, ajamisesta ratatöiden vuoksi Hyvinkäälle. Toinen mikä kävi mielessä, kun lehtijutuissa tosiaankin viitataan ratatöihin, olisi Hangon Sm4:n siirtoajon ajaminen kaupallisena Lohjan kautta. Sehän mitä ilmeisimmin ajetaan Eskan katkon vuoksi jo tänä kesänä Lohjan kautta ei-kaupallisena dieselillä vetäen: https://juliadata.fi/timetables?s=10302&d=26.6.2024

Se tosin ei ole itselle vielä avautunut, minkä vuoksi lehtijutuissa viitattu Karjaan ja Kauklahden välinen hanke laukaisisi tämän tilanteen, kun ymmärtääkseni Eskan sama totaalikatko on joka tapauksessa toteutumassa kesällä 2025.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 967


« Vastaus #9 : Kesäkuu 10, 2024, 09:58:36 »

En usko, että suorahankinta VR:ltä on tälle yhteysvälille mahdollista, tai ainakaan sen ei pitäisi olla mahdollista.

Facebookissa oli maininta, että kyse olisi Turun junien, elikkä markkinaehtoisen liikenteen, ajamisesta ratatöiden vuoksi Hyvinkäälle. Toinen mikä kävi mielessä, kun lehtijutuissa tosiaankin viitataan ratatöihin, olisi Hangon Sm4:n siirtoajon ajaminen kaupallisena Lohjan kautta. Sehän mitä ilmeisimmin ajetaan Eskan katkon vuoksi jo tänä kesänä Lohjan kautta ei-kaupallisena dieselillä vetäen: https://juliadata.fi/timetables?s=10302&d=26.6.2024

Se tosin ei ole itselle vielä avautunut, minkä vuoksi lehtijutuissa viitattu Karjaan ja Kauklahden välinen hanke laukaisisi tämän tilanteen, kun ymmärtääkseni Eskan sama totaalikatko on joka tapauksessa toteutumassa kesällä 2025.

Muuten olen samaa mieltä että kokeilussa kyse olisi Sm4 -rungon siirrosta Karjaalta Ilmalaan  2 kertaa viikossa. Muuten, vositko hiukan avata mitä tarkoittaa "Eska"?
tallennettu
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 362


« Vastaus #10 : Kesäkuu 10, 2024, 10:29:44 »

Muuten, vositko hiukan avata mitä tarkoittaa "Eska"?
Eskalla tarkoitetaan Espoon Kaupunkirataa. Samaan syssyyn voisi mainita että Esa rata puolestaan on Espoo-Salo oikorata eli Länsirata (ex. Turun tunnin Juna). Nää hankenimet on välillä aika mahtavia...  Hymyilee leveästi
tallennettu

Don't panic.
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 274


« Vastaus #11 : Kesäkuu 10, 2024, 10:45:15 »

Taisi olla Aamupostissa maininta, että tätä varten Hyvinkäällä otetaan käyttöön Hangonradan matkustajalaituri. Mieleen tulee kysymys, että jos liikenne joskus tulevaisuudessa vakinaistuu, onko pohjoinen pääteasema Hyvinkäällä vai Riihimäellä?

Riihimäellä aikaa viettävänä sitä toivoisi, että Hangon vuorot lähtisivät Riihimeältä sen kummemmin kantaa ottamatta siihen olisiko se esim. vuorojen suunnittelun tai kapasiteetin puolesta järkevää.

Onkohan tuo mainittu Hangonradan matkustajalaituri tulossa näille http://vaunut.org/kuva/163755?paik=Hyvink%C3%A4%C3%A4 kohdin? Tuskin kuitenkaan tarkoitataan Rautatiemuseon kohdalla olevaa raiteen 210 laituria.

Tuntuisi järkevältä ajaa junat Riihimäelle saakka koska sieltä on vaihtoyhteyksiä moneen suuntaan. Jos Hyvinkää olisi pääteasemana niin molempiin suuntiin matkustaville tulisi junanvaihto ja kohtuullisen pitkä kävely jos junan pääteasema on tuossa linkaamani kuvan kohdilla. Junan ajaminen Hyvinkään pääradan asemalle ei onnistu suuntaa kääntämättä joten se ei tunnu realistiselta vaihtoehdolta.
Täh, jos ei tuosta jaksa kävellä junan vaihtoon toiselle laiturille niin sitten ei kyllä kannata matkustaakaan. Pääteasemilla joutuu kävelemään pois asema-alueelta pidemmän matkan.

Ja tuo ehdotettu Hanko - Kotka juna voisi olla jopa mielekäs. Poistaisi monta pätkää paikallisjunia yhdellä kertaa.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 967


« Vastaus #12 : Kesäkuu 10, 2024, 11:32:56 »

Muuten, vositko hiukan avata mitä tarkoittaa "Eska"?
Eskalla tarkoitetaan Espoon Kaupunkirataa. Samaan syssyyn voisi mainita että Esa rata puolestaan on Espoo-Salo oikorata eli Länsirata (ex. Turun tunnin Juna). Nää hankenimet on välillä aika mahtavia...  Hymyilee leveästi

Mun mielestäni hankkeiden työnimet pitäisi täällä kirjoittaa auki eikä käyttää lyhenteitä. Kaikki ymmärtävät mikä on länsirata tai tunnin juna mutta Esa ei sano mitään. 1970-luvulla se muuten oli ELSA.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1158


« Vastaus #13 : Kesäkuu 10, 2024, 12:13:38 »

Mun mielestäni hankkeiden työnimet pitäisi täällä kirjoittaa auki eikä käyttää lyhenteitä. Kaikki ymmärtävät mikä on länsirata tai tunnin juna mutta Esa ei sano mitään. 1970-luvulla se muuten oli ELSA.

Yksi vaihtoehto on myös käyttää maalaisjärkeä.

Kun puhutaan Espoon Kauklahdesta Lohjan kautta Saloon suuntautuvan oikoradan lyhenteistä ELSA, ESA tai EKSA, alan harrastajille tuskin on tekemätön paikka arvata, mitä nämä lyhenteet voisivat kenties tarkoittaa.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Hyvinkää-Karjaa välille matkustajaliikenteen pilotointi  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina