Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Onnibus aloittaa YT:t  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« : Helmikuu 07, 2017, 09:41:39 »

Rautatieaiheinen uutinen, kerran VR on syytteessä YT:hen johtaneista lippuhintojen laskusta. Eipä tuosta Onnbusista tainnut muutenkaan olla joukkoliikenteen pelastajaksi, saa nähdä riittääkö virta tulla kiskoille?

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/yrittaja/art-2000005076909.html?utm_medium=social&amp%3Butm_content=www.iltasanomat.fi&utm_source=facebook&utm_campaign=facebook-share

Ohessa lainaus eräältä keskustelupalstalta:
Onnibus yhtiöllä ei ollutkaan todellinen tarkoitus tulla ratkaisemaan joukkoliikenteen ongelmia vaan kuoria nopeita voittoja ajamalla linjoja joilta sai koottua bussit matkustajia täyteen. Tämän seurauksena haja-asutusalueiden joukkoliikennepalvelut rappeuttavat nopeutuvaa vauhtia, kun näitä linjoja hoitaneet yritykset menettivät kannattavat linjansa Onnibussille. Kun ei ollut tappioita kompensoivaa toimintaan yritykset joutuivat lopettamaan suurenosan haja-asetusalueiden linjoista. Useat poliitikoistamme piti liikenteen hoitamisen parhaimpana mallina, jossa kuljetuksia hoitaisi yritykset joidenka tarkoituksena oli vain kahmia suurimmat voitot ja ei ottaa minkäänlaista kokonaisvastuuta liikenteestä. Seurauksena kyllä oli tietenkin hintatason lasku, mutta myös se, että haja-asetusalueiden joukkoliikenteen taso romahti, näin ainakin haja-asetusalueiden asukkaat ovat muutoksen kokeneet
tallennettu
Jarkko Voutilainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 815


« Vastaus #1 : Helmikuu 07, 2017, 14:48:23 »

http://www.iltalehti.fi/tyoelama/201702062200065478_tb.shtml

- Matkustajamäärämme on kuitenkin jopa ylittänyt odotuksemme, mutta hinnat ovat pysyvästi alhaisempia kuin aikaisemmin. Mutta emme me voi sitä asiaa [VR:n hintojen laskua] soimata, koska itsehän olemme sen aloittaneet, (Onnibus.com Oy:n toimitusjohtaja Lauri) Helke sanoo.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« Vastaus #2 : Helmikuu 07, 2017, 15:43:59 »

Rautatieaiheinen uutinen, kerran VR on syytteessä YT:hen johtaneista lippuhintojen laskusta. Eipä tuosta Onnbusista tainnut muutenkaan olla joukkoliikenteen pelastajaksi, saa nähdä riittääkö virta tulla kiskoille?

Ketterä yritys pitää kulunsa kurissa. Vain se takaa sen, että virtaa riittää uusiinkin valloituksiin, jos olosuhteet ovat niille otolliset.

Onnibussin ansiosta joukkoliikenteessä tehdyt matkat ovat kääntyneet roimaan kasvuun ja palvelutaso on reiluti parantunut siellä missä on joukkojakin.

En ymmärrä kenen etuja ajaa sellainen kehitys, jossa esimerkiksi Tampere-Helsinki kasvukäytävässä kulkevien pitäisi maksaa matkoistaan neli-viisinkertaisia hintoja sillä verukkeella, että sen kerrotaan parantavan joukkoliikennettä maaseudulla.

Olen ehkä tyhmä, mutta en ymmärrä miten Paunun ja Länsilinjan monopolihinnoittelulla keräämät massit siirtyivät Kososen liikenteen linjoihin Kerimäeltä Sulkavalle. Osaatko sinä selittää?

Onnibus yhtiöllä ei ollutkaan todellinen tarkoitus tulla ratkaisemaan joukkoliikenteen ongelmia vaan kuoria nopeita voittoja ajamalla linjoja joilta sai koottua bussit matkustajia täyteen. Tämän seurauksena haja-asutusalueiden joukkoliikennepalvelut rappeuttavat nopeutuvaa vauhtia, kun näitä linjoja hoitaneet yritykset menettivät kannattavat linjansa Onnibussille. Kun ei ollut tappioita kompensoivaa toimintaan yritykset joutuivat lopettamaan suurenosan haja-asetusalueiden linjoista. Useat poliitikoistamme piti liikenteen hoitamisen parhaimpana mallina, jossa kuljetuksia hoitaisi yritykset joidenka tarkoituksena oli vain kahmia suurimmat voitot ja ei ottaa minkäänlaista kokonaisvastuuta liikenteestä. Seurauksena kyllä oli tietenkin hintatason lasku, mutta myös se, että haja-asetusalueiden joukkoliikenteen taso romahti, näin ainakin haja-asetusalueiden asukkaat ovat muutoksen kokeneet

Joukkoliikenteen ongelmana oli poskettoman kalliit lippujen hinnat ja siihen Onnibus on löytänyt lääkkeet.

Joukkoliikennettä on vain siellä missä on joukkojakin. Maaseutupolitiikkaa ei tähän kuvioon pidä sotkea. Kansantaloutemme kannalta on tärkeää vahvistaa liikkumista siellä, missä sille on tarvetta, ei päinvastoin.


Edit: En ymmärrä, miten tällaisella joukkoliikenteeseen ilmeisen positiivisesti suhtautuvalla palstalla vallitsee niin joukkoliikennevastainen ilmapiiri. Miten voi juilia niin kovasti, että junalippujenkin hinnat ovat laskeneet, junat täyttyneet ja joukkoliikenteellä on loistavampi tulevaisuudessa kuin miesmuistiin.
tallennettu
Janne Louhi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 175


« Vastaus #3 : Helmikuu 08, 2017, 06:29:06 »

Mun villi veikkaus: Souterin sisarukset myyvät firmansa jollekin suomalaiselle (esim SL tai KA tai Tku-Hki välin vuorot Vainiolle) tai pistävät konkurssiin, sitä ennen imastaan rahat kassasta veroparatiisi/parasiittiyhtiöihin. Leikkiväthän he aikaisemminkin Espoon Auton kanssa kunnes kyllästyivät 1996-9. Lähde: www.kooen202.com/40
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« Vastaus #4 : Helmikuu 08, 2017, 09:59:08 »

Mun villi veikkaus: Souterin sisarukset myyvät firmansa jollekin suomalaiselle (esim SL tai KA tai Tku-Hki välin vuorot Vainiolle) tai pistävät konkurssiin, sitä ennen imastaan rahat kassasta veroparatiisi/parasiittiyhtiöihin. Leikkiväthän he aikaisemminkin Espoon Auton kanssa kunnes kyllästyivät 1996-9. Lähde: www.kooen202.com/40

Kunnon liikemiehillä firmat ovat aina myytävänä, jos ovesta astuu sopiva ostaja rahat näpeissään. Vastaavasti aina pitää olla valmiina ostamaan.

Muistuupa mieleen Hesburgerin Salmelatkin, jotka myivät firmansa ja muutaman vuoden päästä ostivat sen takaisin.

Savonlinjasta puheenollen odotan innolla sen vappuna alkavaa Tampere - Helsinki reittejä. Alkaa olemaan ko. välillä tarjonta silloin kunnossa.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1766


« Vastaus #5 : Helmikuu 08, 2017, 10:55:19 »

Savonlinjasta puheenollen odotan innolla sen vappuna alkavaa Tampere - Helsinki reittejä. Alkaa olemaan ko. välillä tarjonta silloin kunnossa.

Sattuipa erikoiseen aikaan. Pohjolan Liikenne juuri laittoi Tampere - Helsinki reitin (ilmeisen pysyvälle) tauolle. Viimeiset vuorot kulkivat 30.1.

Helsinki - Turku reitilläkin vähennetään vuoroja. Onko ihmiset tosiaan saatu takaisin junaan?
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« Vastaus #6 : Helmikuu 08, 2017, 11:29:36 »

Savonlinjasta puheenollen odotan innolla sen vappuna alkavaa Tampere - Helsinki reittejä. Alkaa olemaan ko. välillä tarjonta silloin kunnossa.

Sattuipa erikoiseen aikaan. Pohjolan Liikenne juuri laittoi Tampere - Helsinki reitin (ilmeisen pysyvälle) tauolle. Viimeiset vuorot kulkivat 30.1.

Helsinki - Turku reitilläkin vähennetään vuoroja. Onko ihmiset tosiaan saatu takaisin junaan?

Pohjolan liikenne ei tehnyt yhtään mitään näiden vuorojensa mainostamiseksi. Kansalla ei ollut mitään tietoa niistä ja autot kulkivat lähes tyhjinä. Minulle se kyllä sopi ja matkustusmukavuus oli huipussaan. Parempaa kyytiä Pohjolan liikenne tarjosi kuin Onnibussi.

Toivottavasti Savonlinja hoitaa markkinoinnin paremmin kun valtion firma.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 266


« Vastaus #7 : Helmikuu 08, 2017, 12:22:17 »

Lainaus
Ohessa lainaus eräältä keskustelupalstalta:
Onnibus yhtiöllä ei ollutkaan todellinen tarkoitus tulla ratkaisemaan joukkoliikenteen ongelmia vaan kuoria nopeita voittoja ajamalla linjoja joilta sai koottua bussit matkustajia täyteen. Tämän seurauksena haja-asutusalueiden joukkoliikennepalvelut rappeuttavat nopeutuvaa vauhtia, kun näitä linjoja hoitaneet yritykset menettivät kannattavat linjansa Onnibussille. Kun ei ollut tappioita kompensoivaa toimintaan yritykset joutuivat lopettamaan suurenosan haja-asetusalueiden linjoista. Useat poliitikoistamme piti liikenteen hoitamisen parhaimpana mallina, jossa kuljetuksia hoitaisi yritykset joidenka tarkoituksena oli vain kahmia suurimmat voitot ja ei ottaa minkäänlaista kokonaisvastuuta liikenteestä. Seurauksena kyllä oli tietenkin hintatason lasku, mutta myös se, että haja-asetusalueiden joukkoliikenteen taso romahti, näin ainakin haja-asetusalueiden asukkaat ovat muutoksen kokeneet

Eivät yksityiset liikennöitsijät kyllä aiemminkaan ole ottaneet mitään kokonaisvastuuta liikenteestä, vaan ajaneet vain kannattaviksi katsomansa linjat. Kannattamattomat linjat on ajettu julkisen tuen varassa tai lakkautettu.

Yksityisen yrityksen muuttuminen eräänlaiseksi hyväntekeväisyysorganisaatioksi, joka luopuu liikevoitostaan ja käyttää sen sijaan rahat edistääkseen julkista palvelua olisi ylipäätään liiketalouden periaatteiden vastaista.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 266


« Vastaus #8 : Helmikuu 08, 2017, 12:33:38 »

Pohjolan liikenne ei tehnyt yhtään mitään näiden vuorojensa mainostamiseksi. Kansalla ei ollut mitään tietoa niistä ja autot kulkivat lähes tyhjinä. Minulle se kyllä sopi ja matkustusmukavuus oli huipussaan. Parempaa kyytiä Pohjolan liikenne tarjosi kuin Onnibussi.

Toivottavasti Savonlinja hoitaa markkinoinnin paremmin kun valtion firma.

Pohjolan Liikenteellä ei välttämättä ollut poliittista mahdollisuutta markkinoida noita vuoroja minimimäärää enempää. Olisi näyttänyt poliittisessa mielessä aika pahalta, jos ihmisille olisi laajemmin selvinnyt VR-Yhtymän tarjoavan Tampere-Helsinki-välin bussilippuja keskimäärin yli puolet halvemmalla kuin vastaavan välin junalippuja. Siinä on selvänä johtopäätöksenä ajatus, että monopoliyhtiö pyrkii tietoisesti siirtämään matkustajat junista busseihin.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« Vastaus #9 : Helmikuu 08, 2017, 12:41:13 »

Pohjolan liikenne ei tehnyt yhtään mitään näiden vuorojensa mainostamiseksi. Kansalla ei ollut mitään tietoa niistä ja autot kulkivat lähes tyhjinä. Minulle se kyllä sopi ja matkustusmukavuus oli huipussaan. Parempaa kyytiä Pohjolan liikenne tarjosi kuin Onnibussi.

Toivottavasti Savonlinja hoitaa markkinoinnin paremmin kun valtion firma.

Pohjolan Liikenteellä ei välttämättä ollut poliittista mahdollisuutta markkinoida noita vuoroja minimimäärää enempää. Olisi näyttänyt poliittisessa mielessä aika pahalta, jos ihmisille olisi laajemmin selvinnyt VR-Yhtymän tarjoavan Tampere-Helsinki-välin bussilippuja keskimäärin yli puolet halvemmalla kuin vastaavan välin junalippuja. Siinä on selvänä johtopäätöksenä ajatus, että monopoliyhtiö pyrkii tietoisesti siirtämään matkustajat junista busseihin.

Mutta kuitenkin oli mahdollisuus avata tuollaiset linjat ja vielä tärvätä rahaa ajattamalla tyhjiä busseja?

Tuntemattomia ovat suurten yhtiöiden aatokset, joten mikä tahansa on mahdollista. Pienempien firmojen bisneslogiikka on lähempänä tavantallaajan ajatusmaailma, eikä tuollaiseen liikennöintiin yksikään perheyhtiö olisi lähtenyt.
tallennettu
Jarkko Voutilainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 815


« Vastaus #10 : Helmikuu 08, 2017, 20:42:39 »

Savonlinjasta puheenollen odotan innolla sen vappuna alkavaa Tampere - Helsinki reittejä. Alkaa olemaan ko. välillä tarjonta silloin kunnossa.

Sattuipa erikoiseen aikaan. Pohjolan Liikenne juuri laittoi Tampere - Helsinki reitin (ilmeisen pysyvälle) tauolle. Viimeiset vuorot kulkivat 30.1.

Helsinki - Turku reitilläkin vähennetään vuoroja. Onko ihmiset tosiaan saatu takaisin junaan?

Jonkin verran vuoroja sarjalipulla käyttäneenä (4,20 €/matka) voin todeta yleisenä arviona käyttämissäni vuoroissa havaintojeni perusteella syntyneen vaikutelman siitä, että asiakkaat alkoivat vasta löytää vuorot.

Pohjolan Liikenteen vuoroilla oli perjantaisin jopa täysiä autoja pohjoiseen.

Voihan olla, että emoyhtiö on ohjeistanut lakkauttamaan vuorot. Muutamalla eurolla bussilla vs. moninkertaisella hinnalla junalla... Saattoihan tuossa asiakasmäärässä, joka Hämeenlinnan nousuista junaan katosi, osa olla myös bussiin siirtyneitä... Ei tietysti välttämättä Pohjolan Liikenteen bussiin...

http://timoheinonen.fi/vr-menttanyt-yksin-hameenlinnasta-jo-80-000-matkaa-menetys-jo-24-miljoonaa-euroa/
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 973


« Vastaus #11 : Helmikuu 08, 2017, 23:00:09 »

Tämä kommenttini koskee nyt vain OnniBus.com Oy:tä, ei yhtiön edeltäjää, Onnibus Oy:tä.

Omasta mielestäni Onnibusin yt-neuvottelu-uutisessa ei sinänsä ole mitään ihmeellistä: Suomeen oli tultava ns. "rytinällä" ja homma oli lyötävä käyntiin isolla vaihteella siinä vaiheessa, kun Souter Investments osti yhtiöstä enemmistön ja Onnibus alkoi liikennöidä 15 kaksikerroksisella Astromegalla, joiden määrä kasvoi nykyiseen lähes 60:een autoon.

On sanomattakin selvää, että jossain vaiheessa liiketoiminnan kasvua bisneksen kehittymistä tulee tarkastella ja korjata sitä sieltä, missä korjattavaa on. Suurempana ihmeenä näkisin ennemminkin sen, jos Onnibusin (ja Souter Investmentsin) ennusteet olisivat osuneet 100,0-%:sti nappiin, eikä mitään korjattavaa mihinkään suuntaan reilun kahden vuoden toiminnan jälkeenkään olisi ollut.

Yksinkertaistettuna Onnibusin liiketoiminnan voisi tällä hetkellä sijoittaa oheisen kippuran kohtaan "Laadun ja tehokkuuden kehittäminen":

--



--

Näin ollen pahalla tahdollakaan ei voida puhua Onnibusin epäonnistumisesta, vaan päinvastoin yhtiö on laittanut alulle merkittävimmän joukkoliikennemuutoksen Suomessa koskaan. Jonkun mielestä nämä (yt-neuvottelut) ovat yhtiön ja/tai toimialan kasvukipuja, mutta itse näen asian enemmänkin toiminnan trimmaamisena olkoonkin, että Onnibusin tämänhetkisissä yt-neuvotteluissa vähennystarve näyttäisi uutisten perusteella olevan 78 henkeä ja se on toki paljon. Mitalin kääntöpuoli on se, kuinka monta kokonaan uutta työpaikkaa Onnibus on alalle tuonut? Tätä en muista lukeneeni yhdestäkään tuoreesta uutisesta, mutta villi veikkaukseni on se, ettei lisääntynyttä bussimäärää hiirellä Intiasta käsin etänä ohjata.

Vilhusen avauskommentissa oleviin jorinoihin "eräältä keskustelupalstalta" en näe syytä puuttua.
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #12 : Helmikuu 09, 2017, 12:26:01 »

Edit: En ymmärrä, miten tällaisella joukkoliikenteeseen ilmeisen positiivisesti suhtautuvalla palstalla vallitsee niin joukkoliikennevastainen ilmapiiri. Miten voi juilia niin kovasti, että junalippujenkin hinnat ovat laskeneet, junat täyttyneet ja joukkoliikenteellä on loistavampi tulevaisuudessa kuin miesmuistiin.
Olen samaa mieltä kanssasi, varsinkin rautatievastaisuus rautatiepalstalla ihmetyttää minuakin.

Mutta jos tällä lisäykselläsi tarkoitit nimenomaan minua, niin metsää meni laukaus.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Onnibus aloittaa YT:t  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2019 Resiina