Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Trafin avoindata  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry alas Tulostusversio
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 224


« Vastaus #50 : Kesäkuu 29, 2019, 18:25:56 »

Traficomin kahdesta uusimmasta kalustodataversiosta (1.9 ja 1.10) liikkuvan kaluston yksilönumerot taas puuttuvat.  Epävarma
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 733


« Vastaus #51 : Kesäkuu 29, 2019, 21:05:06 »

Traficomin kahdesta uusimmasta kalustodataversiosta (1.9 ja 1.10) liikkuvan kaluston yksilönumerot taas puuttuvat.  Epävarma

On siinä muutakin vikaa, https://twitter.com/ttsirkia/status/1139782737097834496 Traficom ei taida olla Twitterissä mitenkään aktiivinen.
tallennettu
Joonas Viita
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 22


« Vastaus #52 : Kesäkuu 29, 2019, 21:09:33 »

Tämän linkin 1.9 versiossa näkyy minulla ainakin yksikkönumerot, tosin mukana on edellä mainittu vika.
http://trafiopendata.97.fi/opendata/rahkat_avoin_data_V1.9.zip
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 567


« Vastaus #53 : Kesäkuu 30, 2019, 09:17:14 »


Itse ei ainakaan näe yksikkönumeroa traficomin 1.10 versiossa,esim. yksi kbp-tietue

Tavaravaunut;Kbp;52458;1;Kbnpss;15.5.1987;;;;;;32;;;;;;;2;22.touko;22.touko;;;;;120;120;;;;13;14.touko;;90;;;;;;;;;
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 733


« Vastaus #54 : Marraskuu 29, 2019, 18:08:24 »

Traficom on taas päivittänyt aineistoa kalustorekisterin osalta (https://www.traficom.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/avoin-data), mutta kun siinä ei ole edelleenkään kalustoyksikkönumeroita, niin se on lähes yhtä hyödyllinen kuin puhelinluettelo ilman puhelinnumeroita.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2163


« Vastaus #55 : Tammikuu 14, 2020, 11:28:56 »

Traficom vastasi yhteydenottoon näin:

Hei,

kiitos yhteydenotosta.

Kaikkiin Traficomin (ent. Trafi) julkaisemaan avoimeen dataan tehtiin keväällä 2019 laajempi vaikutusten arviointi.

Sen seurauksena kalustoyksikön numero on poistettu rautatieliikenteen kalustorekisterin avoimesta datasta.

 

Vaikutusten arvioinnin yhteydessä on todettu että kalustoyksikkönumeron perusteella on mahdollista selvittää kalustoyksikön omistaja.

Vaikka kalustoyksiköiden omistajat ovat pääsääntöisesti yrityksiä, on mahdollista että kalustoyksikkönumeron julkaisulla voi kalustoyksikön omistavan luonnollisen henkilön tietosuoja vaarantua.

 

Avoimen datan periaatteisiin kuuluu mm. ”Kenenkään yksityisyydensuoja tai yleinen turvallisuus ei saa vaarantua dataa avattaessa. Datassa ei saa olla esimerkiksi henkilötietoja tai liikesalaisuuksia.”
tallennettu

Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1815


« Vastaus #56 : Tammikuu 14, 2020, 12:35:19 »

Vaikka kalustoyksiköiden omistajat ovat pääsääntöisesti yrityksiä, on mahdollista että kalustoyksikkönumeron julkaisulla voi kalustoyksikön omistavan luonnollisen henkilön tietosuoja vaarantua.

Eikös tämä sama päde alusten kohdalla myös? Siinä julkaisussa aluksen nimestä voi saada selville omistajan hyvinkin helposti. Mutta ei niitä ole piilotettu.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 764


« Vastaus #57 : Tammikuu 14, 2020, 19:07:27 »

Ja ilma-alusten: Flightradarista näkee (myös yksityiskäytössä olevan) lentokoneen tunnuksen.
tallennettu

Iltapäivälehdet tekevät vihalla bisnestä. Adressi kommenttiöhinän rajoittamiseksi: https://www.adressit.com/adressi_vihapuheen_moderoimiseksi
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 972


« Vastaus #58 : Tammikuu 14, 2020, 21:13:27 »

Ja ilma-alusten: Flightradarista näkee (myös yksityiskäytössä olevan) lentokoneen tunnuksen.

Ei sieltäkään sentään kaikkia näe. Suuri osa business jeteistä ei näytä mitään tunnuksia. Malli näkyy.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1815


« Vastaus #59 : Tammikuu 14, 2020, 21:45:18 »

Ei sieltäkään sentään kaikkia näe. Suuri osa business jeteistä ei näytä mitään tunnuksia. Malli näkyy.

Näiden kohdalla saattaa olla usein kysymys ns. herrasmiessopimuksista eli tunnus on piilossa vaikka se teknisesti olisi saatavilla.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 733


« Vastaus #60 : Tammikuu 14, 2020, 22:06:57 »

Traficomin vastaus on jossain määrin ihan käsittämätön. On sinällään ihan ymmärrettävää, että veneitä ja lentokoneita voi olla yksityisomistuksessa, mutta yksityisomistuksessa ja etenkin liikenteessä olevan kaluston määrä lienee hyvin lähellä nollaa. Kukaan yksityishenkilö ei liikkune valtion rataverkolla omalla vaunullaan tai veturillaan, jolloin vaunun/veturin omistajan selvittämällä voisi päätellä, että ko. henkilö on mahdollisesti liikkunut paikasta A paikkaan B. Ja jos tällainen kalustoyksikkö olisi, niin se tunnettaisiin muutenkin varmasti erittäin hyvin.

Kuten aiemminkin kirjoitin, niin nykytilanteessa kalustotiedot ovat yhtä hyödyllisiä kuin puhelinluettelot ilman puhelinnumeroita. Voi toki laskea, montako Mattia ja Maijaa on, mutta ei sillä juuri muuta tee. Tarkoilla kalustotiedoilla ei ole mitään hyötykäyttöä, jos niitä ei voi yhdistää kyseiseen yksikköön. Ja mikään ei estä kirjaamasta tälläkin hetkellä vaunujen tietoja ylös, joten omistajan selvittäminen onnistuu joka tapauksessa. Suoraanhan sitä ei aiemminkaan saanut kalustolistauksesta selville.

Onkohan tässä nyt hieman ylireagoitu tai panikoitu ajokorttikohun jälkeen?
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 764


« Vastaus #61 : Tammikuu 14, 2020, 22:13:45 »

Olosuhteet huomioiden veikkaan, että salaaminen tapahtui ns. yleisistä syistä.
tallennettu

Iltapäivälehdet tekevät vihalla bisnestä. Adressi kommenttiöhinän rajoittamiseksi: https://www.adressit.com/adressi_vihapuheen_moderoimiseksi
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 422


« Vastaus #62 : Tammikuu 14, 2020, 22:19:39 »

Tuolta näkee vähän enemmän tietoa: https://www.adsbexchange.com/

Flightradar24 tuntuu jotenkin sensuroivan itseään. Kun Putin ja Trump vierailivat suomalaisessa kaljakuppilassa, näkyi Putinin koneet FR24 mutta Airforce One ja muut saattueeseen kuuluvat koneet vain linkaamassani palvelussa. Suomen valtion ilma-alukset myös harvemmin näkyvät FR24, mutta toisessa kyllä. En ymmärrä miksi.

Suomalainen viranomainen on myös lausunut etteivät kyseiset lentolaitteiden lähettämät tiedot ole tietoa jota saisi vastaanottaa tietoisesti, koska se ei ole julkisella kutsukanavalla tai muulla vastaavalla lähetettävää informaatiota. Tätä sijaintitietoa vastaanottaa kuitenkin lähes kaikki ilmailuliikenne ja myös maaliikenne. Kuitenkin saat vastaanottaa ilmailuliikenteen hätä- tai kutsutaajuuksilla olevaa lähetystä.

FR24-data ei kuitenkaan taida olla ns. avointa viranomaisen tuottamaa dataa, vaan yksityisten vastaanottamaa ja kyseiselle palvelulle lähettämää dataa. Ainakin näin oli joskus, varmaan nykyäänkin.

Yksi mielenkiintoinen asia oli myös Erbil:in mysteerilennot. Siellä oli sen ensimmäisen lennon lähtötiedot Erbil näkyvissä, joka ei toteutunut. Toisen lennon joka toteutui, tiedot olivat näkyvissä FR24 johonkin pisteeseen saakka, mutta sen jälkeen eivät olleet missään nähtävissä. Vaikutti jopa siltä, että pikkuskidejä kuljettanut kone olisi sammuttanut transponderinsa hyvissä ajoin ennen laskeutumistaan. Vaikee ymmärtää miksi itsestään selvä asia pitää salata kun maailman mahtimiehetkin tänne voivat laskeutua ilman suurempaa salailua. Ehkä avoin data on kaikilta osiltaan vaan semmosta suurinpiirtein avointa. Jos joku bisnesjetti voi sammuttaa transponderinsa itsestään selvissä asioissa, niin onko koko data mitä meille tarjotaan millään tavoin uskottavaa tai vakavasti otettavaa.

Harrastajat usein ovat ajantasalla: https://www.flightforum.fi/topic/32426-erbil-mysteerilento/
tallennettu

Oikeus allekirjoitukseen poistettu. Valpo 45-....
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Trafin avoindata  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2020 Resiina