Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 265
|
« Vastaus #50 : Kesäkuu 29, 2019, 18:25:56 » |
|
Traficomin kahdesta uusimmasta kalustodataversiosta (1.9 ja 1.10) liikkuvan kaluston yksilönumerot taas puuttuvat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #51 : Kesäkuu 29, 2019, 21:05:06 » |
|
Traficomin kahdesta uusimmasta kalustodataversiosta (1.9 ja 1.10) liikkuvan kaluston yksilönumerot taas puuttuvat. On siinä muutakin vikaa, https://twitter.com/ttsirkia/status/1139782737097834496 Traficom ei taida olla Twitterissä mitenkään aktiivinen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1400
|
« Vastaus #53 : Kesäkuu 30, 2019, 09:17:14 » |
|
Itse ei ainakaan näe yksikkönumeroa traficomin 1.10 versiossa,esim. yksi kbp-tietue
Tavaravaunut;Kbp;52458;1;Kbnpss;15.5.1987;;;;;;32;;;;;;;2;22.touko;22.touko;;;;;120;120;;;;13;14.touko;;90;;;;;;;;;
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #54 : Marraskuu 29, 2019, 18:08:24 » |
|
Traficom on taas päivittänyt aineistoa kalustorekisterin osalta ( https://www.traficom.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/avoin-data), mutta kun siinä ei ole edelleenkään kalustoyksikkönumeroita, niin se on lähes yhtä hyödyllinen kuin puhelinluettelo ilman puhelinnumeroita.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2616
|
« Vastaus #55 : Tammikuu 14, 2020, 11:28:56 » |
|
Traficom vastasi yhteydenottoon näin:
Hei,
kiitos yhteydenotosta.
Kaikkiin Traficomin (ent. Trafi) julkaisemaan avoimeen dataan tehtiin keväällä 2019 laajempi vaikutusten arviointi.
Sen seurauksena kalustoyksikön numero on poistettu rautatieliikenteen kalustorekisterin avoimesta datasta.
Vaikutusten arvioinnin yhteydessä on todettu että kalustoyksikkönumeron perusteella on mahdollista selvittää kalustoyksikön omistaja.
Vaikka kalustoyksiköiden omistajat ovat pääsääntöisesti yrityksiä, on mahdollista että kalustoyksikkönumeron julkaisulla voi kalustoyksikön omistavan luonnollisen henkilön tietosuoja vaarantua.
Avoimen datan periaatteisiin kuuluu mm. ”Kenenkään yksityisyydensuoja tai yleinen turvallisuus ei saa vaarantua dataa avattaessa. Datassa ei saa olla esimerkiksi henkilötietoja tai liikesalaisuuksia.”
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #56 : Tammikuu 14, 2020, 12:35:19 » |
|
Vaikka kalustoyksiköiden omistajat ovat pääsääntöisesti yrityksiä, on mahdollista että kalustoyksikkönumeron julkaisulla voi kalustoyksikön omistavan luonnollisen henkilön tietosuoja vaarantua.
Eikös tämä sama päde alusten kohdalla myös? Siinä julkaisussa aluksen nimestä voi saada selville omistajan hyvinkin helposti. Mutta ei niitä ole piilotettu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #57 : Tammikuu 14, 2020, 19:07:27 » |
|
Ja ilma-alusten: Flightradarista näkee (myös yksityiskäytössä olevan) lentokoneen tunnuksen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #58 : Tammikuu 14, 2020, 21:13:27 » |
|
Ja ilma-alusten: Flightradarista näkee (myös yksityiskäytössä olevan) lentokoneen tunnuksen.
Ei sieltäkään sentään kaikkia näe. Suuri osa business jeteistä ei näytä mitään tunnuksia. Malli näkyy.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #59 : Tammikuu 14, 2020, 21:45:18 » |
|
Ei sieltäkään sentään kaikkia näe. Suuri osa business jeteistä ei näytä mitään tunnuksia. Malli näkyy.
Näiden kohdalla saattaa olla usein kysymys ns. herrasmiessopimuksista eli tunnus on piilossa vaikka se teknisesti olisi saatavilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #60 : Tammikuu 14, 2020, 22:06:57 » |
|
Traficomin vastaus on jossain määrin ihan käsittämätön. On sinällään ihan ymmärrettävää, että veneitä ja lentokoneita voi olla yksityisomistuksessa, mutta yksityisomistuksessa ja etenkin liikenteessä olevan kaluston määrä lienee hyvin lähellä nollaa. Kukaan yksityishenkilö ei liikkune valtion rataverkolla omalla vaunullaan tai veturillaan, jolloin vaunun/veturin omistajan selvittämällä voisi päätellä, että ko. henkilö on mahdollisesti liikkunut paikasta A paikkaan B. Ja jos tällainen kalustoyksikkö olisi, niin se tunnettaisiin muutenkin varmasti erittäin hyvin.
Kuten aiemminkin kirjoitin, niin nykytilanteessa kalustotiedot ovat yhtä hyödyllisiä kuin puhelinluettelot ilman puhelinnumeroita. Voi toki laskea, montako Mattia ja Maijaa on, mutta ei sillä juuri muuta tee. Tarkoilla kalustotiedoilla ei ole mitään hyötykäyttöä, jos niitä ei voi yhdistää kyseiseen yksikköön. Ja mikään ei estä kirjaamasta tälläkin hetkellä vaunujen tietoja ylös, joten omistajan selvittäminen onnistuu joka tapauksessa. Suoraanhan sitä ei aiemminkaan saanut kalustolistauksesta selville.
Onkohan tässä nyt hieman ylireagoitu tai panikoitu ajokorttikohun jälkeen?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #61 : Tammikuu 14, 2020, 22:13:45 » |
|
Olosuhteet huomioiden veikkaan, että salaaminen tapahtui ns. yleisistä syistä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #62 : Tammikuu 14, 2020, 22:19:39 » |
|
Tuolta näkee vähän enemmän tietoa: https://www.adsbexchange.com/Flightradar24 tuntuu jotenkin sensuroivan itseään. Kun Putin ja Trump vierailivat suomalaisessa kaljakuppilassa, näkyi Putinin koneet FR24 mutta Airforce One ja muut saattueeseen kuuluvat koneet vain linkaamassani palvelussa. Suomen valtion ilma-alukset myös harvemmin näkyvät FR24, mutta toisessa kyllä. En ymmärrä miksi. Suomalainen viranomainen on myös lausunut etteivät kyseiset lentolaitteiden lähettämät tiedot ole tietoa jota saisi vastaanottaa tietoisesti, koska se ei ole julkisella kutsukanavalla tai muulla vastaavalla lähetettävää informaatiota. Tätä sijaintitietoa vastaanottaa kuitenkin lähes kaikki ilmailuliikenne ja myös maaliikenne. Kuitenkin saat vastaanottaa ilmailuliikenteen hätä- tai kutsutaajuuksilla olevaa lähetystä. FR24-data ei kuitenkaan taida olla ns. avointa viranomaisen tuottamaa dataa, vaan yksityisten vastaanottamaa ja kyseiselle palvelulle lähettämää dataa. Ainakin näin oli joskus, varmaan nykyäänkin. Yksi mielenkiintoinen asia oli myös Erbil:in mysteerilennot. Siellä oli sen ensimmäisen lennon lähtötiedot Erbil näkyvissä, joka ei toteutunut. Toisen lennon joka toteutui, tiedot olivat näkyvissä FR24 johonkin pisteeseen saakka, mutta sen jälkeen eivät olleet missään nähtävissä. Vaikutti jopa siltä, että pikkuskidejä kuljettanut kone olisi sammuttanut transponderinsa hyvissä ajoin ennen laskeutumistaan. Vaikee ymmärtää miksi itsestään selvä asia pitää salata kun maailman mahtimiehetkin tänne voivat laskeutua ilman suurempaa salailua. Ehkä avoin data on kaikilta osiltaan vaan semmosta suurinpiirtein avointa. Jos joku bisnesjetti voi sammuttaa transponderinsa itsestään selvissä asioissa, niin onko koko data mitä meille tarjotaan millään tavoin uskottavaa tai vakavasti otettavaa. Harrastajat usein ovat ajantasalla: https://www.flightforum.fi/topic/32426-erbil-mysteerilento/
|
|
|
tallennettu
|
Katujuna, ei saattana koskaan enää
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1400
|
« Vastaus #63 : Helmikuu 10, 2020, 13:05:43 » |
|
Traficomin vastaus on jossain määrin ihan käsittämätön. On sinällään ihan ymmärrettävää, että veneitä ja lentokoneita voi olla yksityisomistuksessa, mutta yksityisomistuksessa ja etenkin liikenteessä olevan kaluston määrä lienee hyvin lähellä nollaa. Kukaan yksityishenkilö ei liikkune valtion rataverkolla omalla vaunullaan tai veturillaan, jolloin vaunun/veturin omistajan selvittämällä voisi päätellä, että ko. henkilö on mahdollisesti liikkunut paikasta A paikkaan B. Ja jos tällainen kalustoyksikkö olisi, niin se tunnettaisiin muutenkin varmasti erittäin hyvin.
Kuten aiemminkin kirjoitin, niin nykytilanteessa kalustotiedot ovat yhtä hyödyllisiä kuin puhelinluettelot ilman puhelinnumeroita. Voi toki laskea, montako Mattia ja Maijaa on, mutta ei sillä juuri muuta tee. Tarkoilla kalustotiedoilla ei ole mitään hyötykäyttöä, jos niitä ei voi yhdistää kyseiseen yksikköön. Ja mikään ei estä kirjaamasta tälläkin hetkellä vaunujen tietoja ylös, joten omistajan selvittäminen onnistuu joka tapauksessa. Suoraanhan sitä ei aiemminkaan saanut kalustolistauksesta selville.
Onkohan tässä nyt hieman ylireagoitu tai panikoitu ajokorttikohun jälkeen?
Taidetaan muuten sanoa hyvästit avoimmuudelle kun EU.n yhteinäinen kalustorekisteri otetaan käyttöön https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/HTML/?uri=CELEX:32018D1614
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #64 : Helmikuu 11, 2020, 10:27:11 » |
|
Olethan laittanut paperit kuitenkin vetämään? 3.3.1 Käyttäjän pyyntö
Kuka tahansa henkilö tai mikä tahansa organisaatio voi pyytää pääsyä eurooppalaiseen kalustorekisteriin internet-pohjaisella lomakkeella (osana keskitettyä UCA-toimintoa) sen maan toimivaltaiselta rekisteröintielimeltä, jossa henkilö tai organisaatio sijaitsee.
Rekisteröintielimen on arvioitava pyyntö ja tarvittaessa luotava käyttäjätili kyseiselle käyttäjälle ja annettava tälle asianomaiset pääsyoikeudet 3.3.2 ja 3.3.3 kohdan mukaisesti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1400
|
« Vastaus #65 : Helmikuu 12, 2020, 08:31:50 » |
|
Olethan laittanut paperit kuitenkin vetämään? 3.3.1 Käyttäjän pyyntö
Kuka tahansa henkilö tai mikä tahansa organisaatio voi pyytää pääsyä eurooppalaiseen kalustorekisteriin internet-pohjaisella lomakkeella (osana keskitettyä UCA-toimintoa) sen maan toimivaltaiselta rekisteröintielimeltä, jossa henkilö tai organisaatio sijaitsee.
Rekisteröintielimen on arvioitava pyyntö ja tarvittaessa luotava käyttäjätili kyseiselle käyttäjälle ja annettava tälle asianomaiset pääsyoikeudet 3.3.2 ja 3.3.3 kohdan mukaisesti. Paperit ? digi-aikana ei papereita tarvita. Tarkoitin sitä avoimmuutta joka nykyisin vallitsee: datan saa ladattua ilman rekisteröitymisestä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|