|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #2 : Elokuu 09, 2017, 10:07:08 » |
|
Hyvä!
Onnibus jo näytti mitä kilpailu tekee eli hinnat alas ja kysyntä ylös.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 362
|
« Vastaus #3 : Elokuu 09, 2017, 11:23:04 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
Don't panic.
|
|
|
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 280
|
« Vastaus #4 : Elokuu 09, 2017, 12:10:09 » |
|
Liikennöinnin lisäksi tulisi kalustoyhtiö, kunnossapitoyhtiö sekä kiinteistöyhtiö: "Liikenneministeri Berner: ”Henkilöjunaliikenne avataan kilpailulle asteittain vuoteen 2026 mennessä” – VR pilkotaan neljään osaan" http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005319544.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #6 : Elokuu 09, 2017, 18:57:44 » |
|
En usko, että lippujen hinnat enää laskevat. Normaaliliput ovat kohtuuhintaisia, ja jos on mahdollisuus jahdata tarjouslippuja netistä, on matkustaminen suorastaan halpaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1381
|
« Vastaus #7 : Elokuu 09, 2017, 19:12:00 » |
|
En usko, että lippujen hinnat enää laskevat. Normaaliliput ovat kohtuuhintaisia, ja jos on mahdollisuus jahdata tarjouslippuja netistä, on matkustaminen suorastaan halpaa.
operaattorit joutuvat jatkossa mukaan matkaketjuihin, joten lipun hinnat voivat olla vain osa. Koti-Asema-Toimisto voi jatkossa vain yksi lippu, josta rautatieoperaattori saa vain osan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #8 : Elokuu 09, 2017, 19:33:39 » |
|
Onko mitään lakia mikä määrää , että jos samalla osuudella on useita operaattoreita, niin niillä pitää olla yhteinen aikataulu? Vai pitääkö matkustajan etsiä aikataulut erikseen jokaisen operaattorin omilta sivuilta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1381
|
« Vastaus #9 : Elokuu 09, 2017, 19:38:09 » |
|
Onko mitään lakia mikä määrää , että jos samalla osuudella on useita operaattoreita, niin niillä pitää olla yhteinen aikataulu? Vai pitääkö matkustajan etsiä aikataulut erikseen jokaisen operaattorin omilta sivuilta?
liikennekaari velvoittaa kaikki operaattorit toimittamaan aikataulutiedot sähköisesti rajapintaan. Jo nyt voi kokeilla epämääräistä versiota http://matkakeisari.fi osoitteeessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Koskela
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 11
|
« Vastaus #10 : Elokuu 09, 2017, 19:42:40 » |
|
Onko mitään lakia mikä määrää , että jos samalla osuudella on useita operaattoreita, niin niillä pitää olla yhteinen aikataulu? Vai pitääkö matkustajan etsiä aikataulut erikseen jokaisen operaattorin omilta sivuilta?
liikennekaari velvoittaa kaikki operaattorit toimittamaan aikataulutiedot sähköisesti rajapintaan. Jo nyt voi kokeilla epämääräistä versiota http://matkakeisari.fi osoitteeessa. - josta F-Securen kanta on tämä: Harmful web site blocked http://matkakeisari.fiThis web site has been reported as harmful. We recommend that you do not visit this web site. - mutta http://www.matkakeisari.fi menee seulan läpi...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #11 : Elokuu 09, 2017, 20:51:58 » |
|
Onko mitään lakia mikä määrää , että jos samalla osuudella on useita operaattoreita, niin niillä pitää olla yhteinen aikataulu? Vai pitääkö matkustajan etsiä aikataulut erikseen jokaisen operaattorin omilta sivuilta?
liikennekaari velvoittaa kaikki operaattorit toimittamaan aikataulutiedot sähköisesti rajapintaan. Jo nyt voi kokeilla epämääräistä versiota http://matkakeisari.fi osoitteeessa. - josta F-Securen kanta on tämä: Asiaa koskeva kuuleminen on vireillä LVM:ssä: https://www.lvm.fi/lausuntopyynnot/-/mahti/asiakirja/240181
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #12 : Elokuu 10, 2017, 17:50:52 » |
|
Hurraa! Lopultakin jotain modernisoitumista meillä myös kiskoilla. Ei tarvitse olla kummoinen näkijä kun oivaltaa, että kun laitetaan suurempi määrä ihmisiä ideoimaan rautatieliikennettä kuin pelkkä VR:n johtoporukka, niin johan alkaa palveluita löytymään. Sitä kautta syntyy liikennettä, työpaikkoja kiskoliikenteen toimijoihin ja hyvinvointia kun raha kiertää. Hassua että meidän täytyy aina tehdä viiveellä muiden jälkeen samaa kuin muutkin. Liekö Norja ollut tämän liikkeen lopullinen liikkeellepaneva voima, siellähän kansa oli lopen kyllästynyt rahoittamaan temppuilevia kulkuneuvoja omistavaa (lähes) monopolioperaattoria ja nyt toiminta on jäsennetty vähän kuten Suomessa kohta. Ja meitä alaspäin katsovat ruotsalaiset toki jo laittoivat kaiken uusiksi toista vuosikymmentä sitten, hyvin tuloksin. Tosin...talvea ei saatu raiteilta poistettua edes lähes 100 sikäläisen operaattorin ja mun raidetoimian voimin
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1381
|
« Vastaus #13 : Elokuu 10, 2017, 18:24:58 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 253
|
« Vastaus #14 : Elokuu 10, 2017, 22:49:59 » |
|
Hyvä! Onnibus jo näytti mitä kilpailu tekee eli hinnat alas ja kysyntä ylös.
Niinhän tuo näytti itse VR:kin, toki pontimena oli alunperin Onnibus.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #15 : Elokuu 11, 2017, 07:09:28 » |
|
Hyvä! Onnibus jo näytti mitä kilpailu tekee eli hinnat alas ja kysyntä ylös.
Niinhän tuo näytti itse VR:kin, toki pontimena oli alunperin Onnibus. Näin teki, ja kiitos siitä VR:lle. Osoittaa hyvin, miten kilpailu toimii ja pakottaa vanhankin uusiutumaan. Siksi tuleva kilpailu tehnee pelkkää hyvää junaliikenteelle, eikä VR:n tappio ole mitenkään kirkossa kuulutettu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #16 : Elokuu 13, 2017, 14:29:04 » |
|
|
|
« Viimeksi muokattu: Elokuu 13, 2017, 15:13:54 kirjoittanut Vesa Höijer »
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #17 : Elokuu 13, 2017, 15:27:57 » |
|
Lähdekritiikki voisi olla paikallaan, mutta vastaanpa kuitenkin. Eittämättä huonosti hoidetusta kilpailutuksesta voi tulla miljardien kulut, mutta entäs monopolista? Montako kymmentä miljardia ovat kansalaiset ja teollisuus maksaneet ylihintaa monopolin vuoksi? Entä ne palvelut, jotka on ajettu kokonaan alas, kun ei - monopolifirman ilmoituksen mukaan - kannata? Mitä jos kilpailija suostuisi esimerkiksi myymään lippuja junassa tai pysähtymään Haukivuorella? Entä jos rahtiliikenne palaisi hiljaisille radoille ja asiakasta palveltaisiin vaikka yhdenkin vaunun volyymillä? Kommareiden ja persujen on tietysti helppo huudella, että ei tule tapahtumaan. Heidän harmikseen Onnibus kävi jo näyttämässä mihin vapaa kilpailu voi pystyä. Vastoin kaikkia todennäköisyyksiä joukkoliikenteen matkustajamäärät kääntyivät jyrkkään nousuun ja halpuutetuista hinnoista huolimatta mm. VR:n tulos lähti nousukiitoon volyymin kasvun myötä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ismo Kirves
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 94
|
« Vastaus #18 : Elokuu 13, 2017, 17:15:05 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2543
|
« Vastaus #19 : Elokuu 13, 2017, 17:22:26 » |
|
Tuo kahden vuoden takainen Kansanuutisten artikkeli oli niitä pohjanoteerauksia siitä, mitä Suomessa on kerrottu Ruotsin junaliikenteestä. Ei oikein mitään totta edes siteeksi. Liikenteen yksityistäminen aloitettiin jo 1980-luvulla. Rautaverkon omistaa valtio ja se yksin on syyllinen rataverkon alimitoitettuun kunnossapitoon (nyt demari-grönsaker hallitus, sitä ennen porvarihallitus). Ei sen enempää SJ kuin yksityiset operaattoritkaan voi yhtään mitään hallitusten päätöksille myöntää rahaa kunnossapitoon tai olla myöntämättä. Ruotsin vanhan valtionrautateiden purkamisesta ja jakamisesta yli sataan osaan vastasi yli 80%:sti demarihallitukset. Rataverkon ja liikenteen eriyttäminen taitaa olla EU:n vaatimus. Jos toimittaja (?) hyppää väärään junaan, niin ei se voi olla liikennöitsijän vika.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1381
|
« Vastaus #20 : Elokuu 13, 2017, 17:38:51 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1158
|
« Vastaus #21 : Elokuu 13, 2017, 18:22:50 » |
|
Kiitos, tämä oli mielenkiintoinen lisätietopukettipaketti!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2543
|
« Vastaus #23 : Elokuu 13, 2017, 21:28:23 » |
|
Proffa etsii vain julkisuutta. Ruotsissa kaiken maakunnallisen paikallisliikenteen tavoitetaso on puolet menoista lipputuloilla, toinen puoli verovaroilla. Eli lopetetaan kiskoliikenteen hoitama paikallisliikenne, niin veronmaksajat säästävät kiskoliikenteen kustannuksissa. Nykyinen tilanne on asukkaiden enemmistön haluama tilanne, joten sen kanssa on mentävä. Norrköping säästäisi hävittämällä raitiotiet, mutta ylivoimainen enemmistö haluaa säilyttää raitiotiet. Ei se ole poliittinen kysymys vaan asukkaiden tahto.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #24 : Elokuu 13, 2017, 21:53:53 » |
|
50/50 on ihan hyvä ajatus. Mutta mikä se yksityistämisen varsinainen hyöty on, jos rautatieliikenne kuitenkin kustannetaan puoliksi verovaroilla?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|