LVM:n muistiosta osa "Kalustoyhtiö" talouspoliittiselle ministerivaliokunnalle, julkinen osa (Mitähän salainen osa sisältää? )
5. Perustettava kalustoyhtiö
5.1 Perustettavaan yhtiöön siirtyvä kalusto ja henkilöstö
Poikkeavasta raideleveydestä johtuen Suomen rataverkolle ei ole nykytilanteessa
saatavilla kohtuuhintaista EU:n tyyppihyväksyntä-, turvallisuusja
yhteentoimivuusvaatimukset täyttävää kalustoa. Kaluston tasapuolisen
saatavuuden turvaaminen on kuitenkin välttämätön käytännön edellytys sille,
että rautateiden henkilöliikenne voidaan avata kilpailulle. Tämän vuoksi
perustettaisiin kalustoyhtiö.
Henkilöliikenteen kalusto siirrettäisiin kalustoyhtiöön vaiheittain. Kalusto
siirrettäisiin kilpailun edetessä siinä järjestyksessä, kun kalustoa tarvitaan
kilpailutetun liikenteen harjoittamista varten.
Kalustoyhtiöön siirrettäisiin myös VR:n tavaraliikenteen kalustoa. Tavaraliikenteen
kalustoa siirrettäisiin kalustoyhtiöön tavarakuljetusten häiriintymättä
huomioiden tarkoituksenmukaisella tavalla VR:n kuljetussopimukset.
Lähtökohtana on, ettei asiakkaiden kustannustaso nouse järjestelyn myö-
tä. .
Tavarakuljetukset vapautuivat rautateillä kilpailulle vuoden 2007 alussa.
Kilpailu ei ole kuitenkaan avautunut tyydyttävällä tavalla, ja VR:n lisäksi
muita operaattoreita toimii tavaraliikenteessä toistaiseksi kaksi.
Kalustoyhtiön tehtäviin kuuluisivat esimerkiksi riittävän kaluston määrästä
huolehtiminen, kalustohankinnat, rahoituksen ja vakuutuksien järjestäminen,
vuokraustoiminta sekä huolto-ohjelman laatiminen.
Vuoden 2017 aikana määritellään tarkemmat rajapinnat kalustoyhtiön ja
operaattoreiden välille sekä laaditaan yhtiölle liiketoimintasuunnitelma.
6(15)
Liikenne- ja viestintäministeriö Käyntiosoite Postiosoite Puhelin
www.lvm.fiEteläesplanadi 16 PL 31 029516001 etunimi.sukunimi@lvm.fi
(kirjaamo) 00023 Valtioneuvosto kirjaamo@lvm.fi
Helsinki
5.2 Vuokraustoiminnan hinnoittelu ja investointitarpeet
Kalustoyhtiön henkilöliikenteen operaattoreilta perimä vuokrataso olisi maltillinen,
ja lähtökohtaisesti sillä katettaisiin vaunu- ja vetokaluston ylläpitoja
pääomakustannukset. Yhtiön tuottovaade määritellään liiketoimintasuunnitelman
kehittymisen myötä. Tavoitteena on, että hinnoittelulla voitaisiin
alentaa markkinoille pääsyn kynnystä ja siten tukea henkilöliikenteen
kilpailun avautumista. Henkilöjunaliikennettä operoivat yhtiöt velvoitettaisiin
vuokraamaan tarvitsemansa kalusto kalustoyhtiöltä, jolloin kalustoyhtiön ei
tarvitsisi sisällyttää vuokrahintoihin riskilisää.
Kalustoyhtiön on varauduttava tarvittaviin uusiin investointeihin kilpailutuksen
etenemisen mukaan. Tämä otettaisiin huomioon yhtiön pääomituksessa.
Järjestelyn lopputuloksena Suomessa toimisi jatkossa kaksi kalustoyhtiötä,
kun HSL:n lähiliikennettä palvelevan Pääkaupunkiseudun Junakalusto
Oy:n rinnalle tulisi edellä kuvattu uusi kalustoyhtiö.