Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Raskaat teräskelat kiitävät nyt megajunalla Raahesta Hämeenlinnaan  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Esa Väätäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 175


« : Toukokuu 03, 2018, 12:24:53 »

Yle Uutiset 3.5.2018
Aiemmin kahdesti vuorokaudessa ajettu tavarajuna on korvautunut kerran vuorokaudessa Pohjanmaan rataa kulkevaan 52 vaunun pituiseen suurjunaan Raahesta Hämeenlinnaan.
Hämeenlinnan ja Raahen väliset teräskuljetukset ovat alkaneet käyttää maan rataverkon suurinta tavarajunaa. Megajunaksi nimetty tavarajuna kykenee kuljettamaan kerralla 3 800 tonnia terästä Raahesta Hämeenlinnaan.
Terästä Raahesta Hämeenlinnaan tuova SSAB on tyytyväinen siihen, että teräskelakuljetukset saadaan perille aina kerralla kahden junan päivittäisen purkamisen sijasta.
Vuosittain terästä liikkuu Raahesta Hämeenlinnaan miljoona tonnia. Myös Hämeenlinnassa SSAB:n tehtaalle vievä rahtiliikenteen pistoraide on vahvistettu suuria kuljetuksia kantavaksi.
https://yle.fi/uutiset/3-10188684
Video teräskela junasta:
https://vimeo.com/267749208
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 03, 2018, 14:49:48 kirjoittanut Esa Väätäinen » tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #1 : Toukokuu 03, 2018, 13:48:16 »

Mites pitkiä/painavia ovat nämä aikaisemmat junat olleet?
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #2 : Toukokuu 03, 2018, 14:37:16 »

Olivat jotain 1800 tonnin junia aiemmin.
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #3 : Toukokuu 03, 2018, 16:04:16 »

Olivat jotain 1800 tonnin junia aiemmin.

Parhaissa kuitenkin tuplat tuohon eli vajaa 4000 tonnia. Toinen junapari oli 42 vaunuinen pidempi ja toinen oli lyhyempi.
tallennettu
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #4 : Toukokuu 03, 2018, 23:58:25 »

Suomen suurin tavarajuna? Videossa sanotaan junapainoksi 5200 tonnia...Vartius-pelletit painavat semmoiset 5500 tonnia ja pituutta on 60 vaunua. No joo ero on varsin pieni  Hymyilee leveästi

Siitä tulikin mieleen, eivätkös jotkin Etelä-Suomen tyhjät pyttyjunat ole olleet yli 60 vaunuisia?
tallennettu

Don't panic.
Elias Murto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #5 : Toukokuu 07, 2018, 17:44:11 »

Suomen suurin tavarajuna? Videossa sanotaan junapainoksi 5200 tonnia...Vartius-pelletit painavat semmoiset 5500 tonnia ja pituutta on 60 vaunua.

VR:n julkaisemassa jutussa sanotaan "massaltaan suurin kotimainen tavarajuna". Malmijuna tulee rajan takaa, joten se ei ole kotimainen.  Epävarma
tallennettu
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #6 : Toukokuu 07, 2018, 19:49:45 »

Suomen suurin tavarajuna? Videossa sanotaan junapainoksi 5200 tonnia...Vartius-pelletit painavat semmoiset 5500 tonnia ja pituutta on 60 vaunua.

VR:n julkaisemassa jutussa sanotaan "massaltaan suurin kotimainen tavarajuna". Malmijuna tulee rajan takaa, joten se ei ole kotimainen.  Epävarma

Joo tietenkin jos kotimaisia junia vertaillaan niin sitten se on suurin  Hymyilee
tallennettu

Don't panic.
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 274


« Vastaus #7 : Toukokuu 08, 2018, 22:26:59 »

Siitä tulikin mieleen, eivätkös jotkin Etelä-Suomen tyhjät pyttyjunat ole olleet yli 60 vaunuisia?

Tässä on yksi todiste 72-vaunuisesta vuodelta 2008 http://vaunut.org/kuva/52426 mutta nykyisinhän Vainikkala-Kotka-välillä saa kulkea jo 1100-metrisiä, eli normivgoboja mahtuu kyytiin noin 90. Muutama havaitsemani em. välin juna onkin viime vuoden aikana vaikuttanut todella pitkältä, mutta vaunumäärää en ole tajunnut laskea eivätkä ne ole olleet ottamistani kuvistakaan laskettavissa.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Raskaat teräskelat kiitävät nyt megajunalla Raahesta Hämeenlinnaan  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina