Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR lisää runsaasti junavuoroja Kuopiosta – matkustajamäärät kasvaneet toiseksi e  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Reijo Kankkunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2993


« : Lokakuu 08, 2018, 17:15:07 »

VR lisää kotimaan kaukoliikenteeseen 46 junavuoroa joulukuussa. Uudet vuorot parantavat junayhteyksiä erityisesti Kuopion ja Helsingin välillä, sillä uusia vuoroja lisätään yhteensä kymmenen. Jatkossa viikottaisia vuoroja Kuopion ja Helsingin välillä on yhteensä 90.

Uudet vuorot tuovat VR:n mukaan kauan toivotun aamuyhteyden Helsingistä Mikkeliin ja vaihtoyhteydet Imatralta Kuopion suuntaan ja Kouvolasta Joensuuhun paranevat.

Myös Kuopion ja Jyväskylän välille lisätään 10 uutta vuoroa viikossa, mikä myös lisää vaihtoyhteyksien määrää pääkaupunkiseudulta.

Syynä junavuorojen lisäämiseen on matkustusmäärien kasvu. Kuopion ja Helsingin välillä matkustus on kasvanut toiseksi eniten koko maassa tämän vuoden aikana. Kasvua on yhteensä 11 prosenttia. Enemmän matkustus kasvoi vain Helsingin ja Oulun välillä (15 prosenttia). Yhteensä tänä vuonna kotimaan kaukoliikenteen junissa on matkustettu kuusi prosenttia viime vuotta enemmän.

Uudet vuorot:
• Helsinki–Kuopio: ma–to + la klo 5.57–10.12

• Kuopio–Helsinki: ma–to + la klo 16.14–20.39

• Kuopio–Jyväskylä: ma–pe klo 16.23–18.00

• Jyväskylä–Kuopio: ma–pe klo 19.44–21.27

Myös Jyväskylän ja Tampereen välille tulee 10 uutta viikottaista vuoroa, jotka ajetaan suorina Helsingistä ja Helsinkiin. Samalla vaihtoyhteydet Jyväskylästä Oulun suuntaan ja Turusta Jyväskylän suuntaan paranevat.

• Jyväskylä–Tampere: ma–pe klo 9.11–10.43

• Tampere–Jyväskylä: ma–pe klo 11.05–12.40

Kouvolan ja Tampereen välillä aloitetaan odotettu, viime vuonna valmistuneen Riihimäen kolmioraiteen kautta liikennöinti myös matkustajajunilla. Liikennöintiä kokeillaan kahdella lauantaivuorolla, jotka palvelevat pääteasemien lisäksi myös Lahtea ja Hämeenlinnaa.

• Kouvola–Tampere: la klo 9.05–11.21

• Tampere–Kouvola: la klo 14.35–16.51

Liput uusiin vuoroihin tulevat myyntiin 23.10. kello 9.

tallennettu
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #1 : Lokakuu 09, 2018, 14:33:37 »

En ymmärrä Hki-Kuopio vv. junaparin kummallisia kulkupäiviä. Luulisi, että perjantaiaamunakin haluttaisiin varhain etelästä Savoon päin. Vielä oudompi on jos juna ei kulje etelään sunnuntaina. Eikö silloin juuri tulla maalta viikonlopun vietosta ? Vai pidennetäänkö Ic 70:ä?
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #2 : Lokakuu 09, 2018, 17:47:42 »

Matkustaminen Jyväskylästä itään on tehty hieman vaikeaksi, sillä Pieksämäellä joutuu usein odottamaan 30-50 minuuttia junanvaihtoa, oli sitten menossa Kuopioon, Joensuuhun tai Mikkeliin. Toivottavasti uudet junavuorot on sijoitettu siten, että vaihto sujuu vikkelämmin.
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 252


« Vastaus #3 : Lokakuu 09, 2018, 20:51:43 »

No nytpä tuonne VR:n sivulle on ilmaantunut uudesta aikataulukaudesta se vanha tuttu pdf ...... Hymyilee Hymyilee Virnistää
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 342


« Vastaus #4 : Lokakuu 09, 2018, 22:09:36 »

VR lisää kotimaan kaukoliikenteeseen 46 junavuoroa joulukuussa. Uudet vuorot parantavat junayhteyksiä erityisesti Kuopion ja Helsingin välillä, sillä uusia vuoroja lisätään yhteensä kymmenen.

VR:llä yrityksenä on toki oikeus överiksi menevään mielikuvamarkkinointiin. Sen sijaan se, että lehdet julkaisevat noita sellaisenaa ilman lähdekritiikkiä, kertoo tutkivan zsurnalismin rappiosta.

Minä kyllä luen uutista siten, että muun muassa Helsingin ja Kuopion välille laitetaan yksi edestakainen junavuoro.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 904


« Vastaus #5 : Lokakuu 09, 2018, 22:21:48 »

Viikko sitten oli saatu vihiä yhdestä uudesta lähdöstä, nyt niitä onkin kymmenen?

Savon Sanomat 28.09.2018:
VR aloittamassa uuden vuoron Helsingistä Kuopioon
VR on Savon Sanomien tietojen mukaan aloittamassa uuden aamuvuoron liikennöinnin Helsingin ja Kuopion välillä. Liikennöinnin on määrä alkaa 9. joulukuuta.

Savon Sanomat 8.10.2018:
VR lisää runsaasti junavuoroja Kuopiosta – matkustajamäärät kasvaneet toiseksi eniten koko maassa
Uudet vuorot parantavat junayhteyksiä erityisesti Kuopion ja Helsingin välillä, sillä uusia vuoroja lisätään yhteensä kymmenen.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 302


« Vastaus #6 : Lokakuu 10, 2018, 06:00:02 »

Se on hyvä, että yksiraiteiselle rataosalle mahtuukin lisää junia
https://yle.fi/uutiset/3-10263742

Liikenneviraston mukaan liikenteen hiilidioksidipäästöistä tulee:
- 94 %, tieliikenteestä
- 0,5 % rautatieliikenteestä
https://www.liikennevirasto.fi/ymparisto/ilmastonmuutos#.W5lFJ_ZuKUl
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1109


« Vastaus #7 : Lokakuu 10, 2018, 10:55:39 »

Viikko sitten oli saatu vihiä yhdestä uudesta lähdöstä, nyt niitä onkin kymmenen?

Savon Sanomat 28.09.2018:
VR aloittamassa uuden vuoron Helsingistä Kuopioon
VR on Savon Sanomien tietojen mukaan aloittamassa uuden aamuvuoron liikennöinnin Helsingin ja Kuopion välillä. Liikennöinnin on määrä alkaa 9. joulukuuta.

Savon Sanomat 8.10.2018:
VR lisää runsaasti junavuoroja Kuopiosta – matkustajamäärät kasvaneet toiseksi eniten koko maassa
Uudet vuorot parantavat junayhteyksiä erityisesti Kuopion ja Helsingin välillä, sillä uusia vuoroja lisätään yhteensä kymmenen.

Uusia junavuoroja lisätään tosiasiallisesti puolentuhatta:


* Kuo-junat.jpg (101.21 kilotavua, 1343x875 - tarkasteltu 303 kertaa.)
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 252


« Vastaus #8 : Lokakuu 10, 2018, 17:20:52 »

No tokihan tarkasteltavan aikajakson pituus vaikuttaa määrään. Näissä junamäärissä aikajaksona on tähänkin saakka käytetty viikkoa.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #9 : Lokakuu 10, 2018, 19:07:27 »

Se on hyvä, että yksiraiteiselle rataosalle mahtuukin lisää junia
https://yle.fi/uutiset/3-10263742

Liikenneviraston mukaan liikenteen hiilidioksidipäästöistä tulee:
- 94 %, tieliikenteestä
- 0,5 % rautatieliikenteestä
https://www.liikennevirasto.fi/ymparisto/ilmastonmuutos#.W5lFJ_ZuKUl


Niinhän se tietenkin on, kun VR ostaa vaan vesivoimalla tai muulla päästöttömällä energiamuodolla tuotettua sähköä. Siitähän sitten luonnollisesti seuraa, että muut sähköä käyttävät tahot sitten ostavat sitä muilla tavoin tuotettua sähköä enemmän. Vai onko jossain jokin suuri resistiivinen hukkalämpöä tuottava kuorma joka imee tuon ns. ympäristölle vahingollisella tavalla tuotetun sähkön ja tuhoaa sen lämmöksi? Tämä on aika selkeä kysymyksen asettelu.

Taas jos 90% tai jotain tuota luokkaa autojen kuljettajista on kertonut viimeisen kuukauden aikana ajaneensa ylinopeutta ja jos moiseen kysymykseen vähänkään rehellisesti vastaa niin vastaus on kyllä. Loput 10% joko valehtelee tai eivät ole viimeisen kuukauden aikana ajaneet autolla. Itsehän en viikkoon ole tehnyt ensimmäistäkään auton ajamiseen liittyvää rikettä tai rikosta, kun en sellaista ole ajanut.

Mitä näitä vannoutuneelle autoilun vastustajalle selittämään, mutta ehkä joku muu saattaa ymmärtää.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Paavo Wiikki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 26


« Vastaus #10 : Lokakuu 10, 2018, 20:04:03 »

Se aamuvuoro Kuopioon on hyvä ratkaisu, tähän asti ensimmäisellä junalla Hesasta on sinne Kuopioon voitu tulla vasta puolenpäivän jälkeen - ja ylipäätään Etelä-Savosta Pohjois-Savoon.

Paluujuna sen sijaan... Tähän asti on Kuopiosta Pieksämäelle päin junalähtöjä ollut klo 14.30 ja seuraava 17.12. Toki, jokunen lisävuoro kelpaisikin, mutta joulukuisessa aikataulussa uusia junia on sitten kaksi ja ne lähtevät peräkkäin klo 16.14 (Kuopio - Pmk - Jyväskylä) ja 16.23 (Kuopio - Pmk - Kouvola - Helsinki). Ei kovin fiksu tämmöinen.

Lisäksi, Kainuu ja Kuopio ovat kaipaneet aiemmin sieltä etelään ja länteen kulkuneita yöjunia. VR:n mukaan niitä ei tarvita. Uudessa aikataulussa yöjunaa ei ole edelleenkaan, on kuitenkin aamuyöjuna ilman makuuvaunuja, joka lähtee Kajaanista klo 3.40  Surullinen .  Noh, aamuvirkkuset pääsee, mutta...

Oma ehdotukseni: Ressursit uusiksi, kahden entisen yöjunan tilalle yksi (makuuvaunuineen), Kajaanista Turkuun Helsingin kautta (kyllä!) seuraavan aikataulun mukaisesti (valitut asemat näkyvissä):

Kajaani   21:40
Iisalmi22:29/22:33
Kuopio23:30/23:55
Pieksämäki0:55/1:05
Mikkeli1:45/1:50
Kouvola2:55/3:25
Lahti3:55/4:00
Tikkurila4:40/4:45
Pasila4:55/5:00
Helsinki5:05/5:28
Karjaa6:25/6:26
Turku7:38/7:40
Turku Satama   7:47

Tällainen juna hoitaisi muutamia asioita "three in one":
    yömatkat Turun satamaan Kainuusta ja Savosta
    yömatkat Helsinkiin (varhainen tulo mahdollistaisi saapuminen Vantaan lentoasemalle ilman hotelliyöpymistä)
    Helsingistä Turkuun juna tulisi nykyisen IC 941 tilalle (ja sen aikataulun mukaisesti)
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #11 : Lokakuu 10, 2018, 22:53:14 »

Se on vaan ikävä tosiasia, että junassa olevassa sängyssä nukkuminen on kallista. Harvaa ihmistä sellainen tuolla matkalla kiinnostaa.

Joensuuhunkin taisi joskus mennä nukkumajuna, mutta osan ajastaan makuupaikan ostaneet nukkuivat jossain ratapihalla. Toteutus tuskin miellytti niitä matkustajia jotka eivät ajatelleet nukkumapaikasta maksaa ja jaksoivat valvoa koko reissun. No joillain oli pieniä lapsia jotka oli helpointa kuljettaa nukkuvina paketteina yöllä, mutta kuulemani mukaan oli varattava koko koppi, kun ei lapset oikein tahtoneet nukkua kun ravintolavaunusta purkautui iloisia ihmisia nukkumaan. No koko kopperon varaaminen ei ollut ihan halpaa silloinkaan, eikä varmaan nykyäänkään.

Jotenkin voisi kuvitella aikuisen ihmisen pystyvän valvomaan sen verran että Kuopiosta Helsinkiin voi lepuuttaa ihan normaali penkillä, tai sitten kannattaa siirtyä paikasta toiseen jo edellisenä iltana ja nukkua jossain majoitusliikkeessä seuraavan aamun palaveripelleilyyn. Työnantaja kai nuo pääasiassa maksaa, niin junamajoituksen kuin hotellimajoituksenkin. Et eiköhän siinä ole kysymys ihan oman vapaa-ajan maksimoimisesta.

Kohtahan se autuus ja onni kai koittaa kun joki nobina tai höbinä alkaa suakin kuskaamaan ihan markkinahintaan. Mä en ehkä laskis sun vapaa-ajan maksimointia muiden kustannuksella noiden varaan, että keksi jotai muuta.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Pentti Köylijärvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 49


« Vastaus #12 : Lokakuu 11, 2018, 08:57:11 »

...
Lisäksi, Kainuu ja Kuopio ovat kaipaneet aiemmin sieltä etelään ja länteen kulkuneita yöjunia. VR:n mukaan niitä ei tarvita. Uudessa aikataulussa yöjunaa ei ole edelleenkaan, on kuitenkin aamuyöjuna ilman makuuvaunuja, joka lähtee Kajaanista klo 3.40  Surullinen .  Noh, aamuvirkkuset pääsee, mutta...

Oma ehdotukseni: Ressursit uusiksi, kahden entisen yöjunan tilalle yksi (makuuvaunuineen), Kajaanista Turkuun Helsingin kautta (kyllä!) seuraavan aikataulun mukaisesti (valitut asemat näkyvissä):

...

Tällainen juna hoitaisi muutamia asioita "three in one":
    yömatkat Turun satamaan Kainuusta ja Savosta
    yömatkat Helsinkiin (varhainen tulo mahdollistaisi saapuminen Vantaan lentoasemalle ilman hotelliyöpymistä)
    Helsingistä Turkuun juna tulisi nykyisen IC 941 tilalle (ja sen aikataulun mukaisesti)


Miten se makuuvaunurunko saadaan Turusta takaisin Kajaaniin? (Vai tekisikö Skoda siinä naapurissa joka päivä pari vaunua till;))

Mutta kyllä kai tosiasia on että vaikka yöjunaa kaivataan, niin matkustajia sille ei tarpeeksi löydy. Pitkillä matkoilla lentäminen vain on halvempaa tuottaa kuin makuuvaunujuna. Ja junien kasvaneet nopeudet eivät myöskään yöjunia suosi,
 
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 252


« Vastaus #13 : Lokakuu 11, 2018, 09:19:22 »

Kun Itä-Suomen yöjunat lakkautettiin, tilalle järjestettiin pohjoisempia alueita varten yhteys Oulun kautta, joka toimii edelleen. Iisalmesta nykyisin pendo Ouluun puoli kahdeksan maissa illalla, Kajaanista 21.10. Lyhyehkö vaihto Oulussa makuupaikoille mm. Turun satamaan aamun puoli kahdeksaksi sekä Helsinkiin.

Junaan yhteytenä varhaiseen aamulentoon en niin luottaisi nykyinfralla. Lento lähtee ajallaan, varmempaa on tulla illaksi hotelliin.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 13, 2018, 10:09:38 kirjoittanut Matti Lehtonen » tallennettu
Paavo Wiikki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 26


« Vastaus #14 : Lokakuu 11, 2018, 18:04:51 »

Miten se makuuvaunurunko saadaan Turusta takaisin Kajaaniin?
Ai pitäisikö nyt matkustajien ruveta kirjoittamaan aikatault VR:lle (toki olenkin ollut joskus palkkalistallakin)? Totta kai toiseenkin suuntaan (katso IC 972, 974 tai 980:n tulo Helsinkiin ja siitä eteenpäin).
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 342


« Vastaus #15 : Lokakuu 12, 2018, 12:51:33 »

Se on hyvä, että yksiraiteiselle rataosalle mahtuukin lisää junia
https://yle.fi/uutiset/3-10263742

Liikenneviraston mukaan liikenteen hiilidioksidipäästöistä tulee:
- 94 %, tieliikenteestä
- 0,5 % rautatieliikenteestä
https://www.liikennevirasto.fi/ymparisto/ilmastonmuutos#.W5lFJ_ZuKUl


Tämä on vain näennäistä.

Suomen sähköenergiatuotanto on nollasummapeliä, eli kaiken sen vesivoiman, jonka VR käyttää, joutuu joku halukas sen sijaan hommaamaan jonain muuna energiamuotona. Eli se, että junia ajetaan vesisähkömolekyyleillä hiilisähkömolekyylien sijaan, ei lisää eikä vähennä Suomen hiilidioksidipäästöjä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #16 : Lokakuu 12, 2018, 16:01:09 »

Se on hyvä, että yksiraiteiselle rataosalle mahtuukin lisää junia
https://yle.fi/uutiset/3-10263742

Liikenneviraston mukaan liikenteen hiilidioksidipäästöistä tulee:
- 94 %, tieliikenteestä
- 0,5 % rautatieliikenteestä
https://www.liikennevirasto.fi/ymparisto/ilmastonmuutos#.W5lFJ_ZuKUl


Tämä on vain näennäistä.

Suomen sähköenergiatuotanto on nollasummapeliä, eli kaiken sen vesivoiman, jonka VR käyttää, joutuu joku halukas sen sijaan hommaamaan jonain muuna energiamuotona. Eli se, että junia ajetaan vesisähkömolekyyleillä hiilisähkömolekyylien sijaan, ei lisää eikä vähennä Suomen hiilidioksidipäästöjä.

Kuvailemallasi tavalla asia tosiaan oli vuoteen 1991 asti. Nyt itänaapurimme ei enää samalla tavalla vaikuta talousjärjestelmäämme, joten nykyään on paljon vaikutusta myös kysynnän ja tarjonnan lailla. Mitä useampi haluaa välttää hiilivoimaa, sen enemmän muusta sähköntuotannosta voidaan kiskoa hintaa ja sitä vähemmän hiilisähköstä saadaan tuloa. Tarkoittaa, että motivaatio ajaa kestämättömiä hiilivoimaloita alas paranee, samalla kun motivaatio rakentaa kestäviä voimalaitostyyppejä kasvaa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #17 : Lokakuu 12, 2018, 23:52:39 »

Se on hyvä, että yksiraiteiselle rataosalle mahtuukin lisää junia
https://yle.fi/uutiset/3-10263742

Liikenneviraston mukaan liikenteen hiilidioksidipäästöistä tulee:
- 94 %, tieliikenteestä
- 0,5 % rautatieliikenteestä
https://www.liikennevirasto.fi/ymparisto/ilmastonmuutos#.W5lFJ_ZuKUl


Tämä on vain näennäistä.

Suomen sähköenergiatuotanto on nollasummapeliä, eli kaiken sen vesivoiman, jonka VR käyttää, joutuu joku halukas sen sijaan hommaamaan jonain muuna energiamuotona. Eli se, että junia ajetaan vesisähkömolekyyleillä hiilisähkömolekyylien sijaan, ei lisää eikä vähennä Suomen hiilidioksidipäästöjä.

Kuvailemallasi tavalla asia tosiaan oli vuoteen 1991 asti. Nyt itänaapurimme ei enää samalla tavalla vaikuta talousjärjestelmäämme, joten nykyään on paljon vaikutusta myös kysynnän ja tarjonnan lailla. Mitä useampi haluaa välttää hiilivoimaa, sen enemmän muusta sähköntuotannosta voidaan kiskoa hintaa ja sitä vähemmän hiilisähköstä saadaan tuloa. Tarkoittaa, että motivaatio ajaa kestämättömiä hiilivoimaloita alas paranee, samalla kun motivaatio rakentaa kestäviä voimalaitostyyppejä kasvaa.

Kyllä hiilivoimalat ovat ihan kestäviä, toimivat oikealla huollolla vuosikymmenestä toiseen. Teidän oletus on, ettei kukaan osta sitä hiilivoimaa, mutta aika monelle taholle se hinta on ainoa jolla on väliä. Viherhihhuloinnissa on yksi paha valuvirhe, ja se on että pakotetaan kaikki muut viherhihhulivähemmistön ratkaisuihin maksajiksi. Antaisitte edes vaihtoehtoja, mutta kun ei. Jos junalippua ostaessa voisi valita haluatko matkustaa vesivoimalla, tuulivoimalla, hiilivoimalla tai ydinvoimalla ja lipun hinta määräytyisi valitun energiamuodon perusteella olisi tilanne edes jotenkin siedettävä. Teidän koko ideologia perustuu siihen, ettei tälläisiä valintoja voi antaa yksilön päättää, koska yksilö voi tehdä mielestänne väärän päätöksen. Öh, mikä meni pieleen viherhihhulin ajatuksista yksilönvapaudesta.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 19, 2018, 00:04:52 kirjoittanut Arto Lopia » tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 302


« Vastaus #18 : Lokakuu 13, 2018, 10:00:31 »


Arto Lopia ja Matti Grönroos,
mitkä ovat Teidän ajatukset liikenteen päästöjen ja liikenteen käyttämän energian ominaiskulutuksen vähentämiseksi Suomessa? Tai, onko niin, että liikenteessä ei tarvitse tehdä mitään, koska muualla kuitenkin … ?
https://www.motiva.fi/files/3360/Katsaus_energian_ominaiskulutuksiin.pdf
Kuten tiedämme, rautatieliikenteen toinen etu on turvallisuus, johon sähköauto ei tuo lisäarvoa kuljettajan ajokäyttäytymisen kautta (en tarkoita sitä, etteikö autojakin tarvita).

Tasavallan Presidentti:

13.6.2018 ilmastohuippukokouksessa Finlandia-talolla ilmastomuutoksesta: "Ei ole aikaa odottaa. On toimittava juuri nyt."
http://www.tpk.fi/public/default.aspx?contentid=376154&nodeid=44810&contentlan=1&culture=fi-FI

US 28.8.2018 ”Meidän kaikkien on tehtävä enemmän. Hiilidioksidipäästöt on saatava tuntuvasti jyrkempään laskuun. Tarvitaan siis sekä pieniä että suuria askeleita.”
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/257161-presidentti-sauli-niinisto-ilo-hellekesasta-vaihtui-vakavoitumiseen


tallennettu
Pentti Köylijärvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 49


« Vastaus #19 : Lokakuu 14, 2018, 09:13:10 »


Kyllä hiilivoimalat ovat ihan kestäviä, toimivat oikealla huollolla vuosikymmenestä toiseen. Sun oletus on, ettei kukaan osta sitä hiilivoimaa, mutta aika monelle taholle se hinta on ainoa jolla on väliä. Viherhihhuloinnissa on yksi paha valuvirhe, ja se on että pakotetaan kaikki muut viherhihhulivähemmistön ratkaisuihin maksajiksi. Antaisitte edes vaihtoehtoja, mutta kun ei. Jos junalippua ostaessa voisi valita haluatko matkustaa vesivoimalla, tuulivoimalla, hiilivoimalla tai ydinvoimalla ja lipun hinta määräytyisi valitun energiamuodon perusteella olisi tilanne edes jotenkin siedettävä. Teidän koko ideologia perustuu siihen, ettei tälläisiä valintoja voi antaa yksilön päättää, koska yksilö voi tehdä mielestänne väärän päätöksen. Öh, mikä meni pieleen viherhihhulin ajatuksista yksilönvapaudesta.

Ei nyt ole kyse viherhihhuloinnista, eikä enää edes yksilönvapaudesta. Maailmassamme on paljon säädöksiä, jotka kokonaan estävät tai rajoittavat yksilönvapautta, alkaen tietysti väkivallan käytön kieltämisestä jatkuen vaikka CFC yhdisteiden (freonien) käytön kieltoon jäähdytyslaitteissa tai tupakoinnin rajoittamiseen erinäisissä tiloissa.

Kaikissa niissä säädöksissä on periaate, että sellainen toiminta ei ole oikeutettua, joka johtaa ihmisen tai ihmisryhmien kärsimykseen tai kuolemaan nyt tai tulevaisuudessa. Ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos on myös sellainen. Hiilen ja muiden fossiilisten polttoaineiden käytön rajoitukset ja jopa kielto on aivan sama kuin aikanaan CFC yhdisteiden kielto, joka vaikutti lähes jokaiseen ja jota myös vastustettiin taloudellisilla perusteilla. Toki hiilikielto on taloudellisilta vaikutuksiltaan vain paljon suurempi, mutta yhtäkaikki täysin välttämätön.

Onneksi junaliikenne on sellainen, joka voidaan muuttaa energian käytön osalta lähes hiilidioksidivapaaksi kulkumuodoksi. Toki siihenkin tarvitaan investointeja ja rahaa. Onneksi jo lähtötilanne on Suomessa ja hyvin monessa muussakin maassa sähkörataverkoista johtuen erittäin hyvä.

 
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #20 : Lokakuu 14, 2018, 19:23:09 »

Sun oletus on, ettei ...

Pahoitteluni, mutta arvasit oletukseni väärin. Älä oleta toisten oletuksia, vaan kysy. Numeroni löytyy numerotiedustelusta, jos asian selvittämisellä sattuu olemaan erityinen kiire.

Tämä olisi ollut ihan riittävä keskustelu:
"- Hei, Artsa tässä! Onko niin että oletat, ettei kukaan halua ostaa hiilivoimaa?
 - Ei ole.
 - Kiitos, kuulemiin."

Ei olisi kulunut paljoa mun aikaani.

EDIT: Kieliasun siistintää kohteliaammaksi. Vaikka, kaipa se tuossa alla yhä näkyy quotessa Näyttää kieltä
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 15, 2018, 10:18:36 kirjoittanut Tuukka Ryyppö » tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #21 : Lokakuu 15, 2018, 01:25:16 »


Kyllä hiilivoimalat ovat ihan kestäviä, toimivat oikealla huollolla vuosikymmenestä toiseen. Sun oletus on, ettei kukaan osta sitä hiilivoimaa, mutta aika monelle taholle se hinta on ainoa jolla on väliä. Viherhihhuloinnissa on yksi paha valuvirhe, ja se on että pakotetaan kaikki muut viherhihhulivähemmistön ratkaisuihin maksajiksi. Antaisitte edes vaihtoehtoja, mutta kun ei. Jos junalippua ostaessa voisi valita haluatko matkustaa vesivoimalla, tuulivoimalla, hiilivoimalla tai ydinvoimalla ja lipun hinta määräytyisi valitun energiamuodon perusteella olisi tilanne edes jotenkin siedettävä. Teidän koko ideologia perustuu siihen, ettei tälläisiä valintoja voi antaa yksilön päättää, koska yksilö voi tehdä mielestänne väärän päätöksen. Öh, mikä meni pieleen viherhihhulin ajatuksista yksilönvapaudesta.

Ei nyt ole kyse viherhihhuloinnista, eikä enää edes yksilönvapaudesta. Maailmassamme on paljon säädöksiä, jotka kokonaan estävät tai rajoittavat yksilönvapautta, alkaen tietysti väkivallan käytön kieltämisestä jatkuen vaikka CFC yhdisteiden (freonien) käytön kieltoon jäähdytyslaitteissa tai tupakoinnin rajoittamiseen erinäisissä tiloissa.

Kaikissa niissä säädöksissä on periaate, että sellainen toiminta ei ole oikeutettua, joka johtaa ihmisen tai ihmisryhmien kärsimykseen tai kuolemaan nyt tai tulevaisuudessa. Ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos on myös sellainen. Hiilen ja muiden fossiilisten polttoaineiden käytön rajoitukset ja jopa kielto on aivan sama kuin aikanaan CFC yhdisteiden kielto, joka vaikutti lähes jokaiseen ja jota myös vastustettiin taloudellisilla perusteilla. Toki hiilikielto on taloudellisilta vaikutuksiltaan vain paljon suurempi, mutta yhtäkaikki täysin välttämätön.

Onneksi junaliikenne on sellainen, joka voidaan muuttaa energian käytön osalta lähes hiilidioksidivapaaksi kulkumuodoksi. Toki siihenkin tarvitaan investointeja ja rahaa. Onneksi jo lähtötilanne on Suomessa ja hyvin monessa muussakin maassa sähkörataverkoista johtuen erittäin hyvä.

 

Paljon tekstiä, eikä yhtään vastausta. No jos vaikka mää tungen sulle keklun keuhkoon, niin varmaan jokainen ymmärtää että siinä rikotaan sun yksilönvapauttas elää, vai onko asiassa jotain epäselvää? Mulle ei ainakaan, ihan perusjuttuu. Jos taas ajan autolla paikasta toiseen ja ilmasto lämpenee ja mahdollisesti saastuu, niin mun tekemisten vaikutuksia on aika vaikea yhdistää sun jossain vaiheessa väistämättömästi tapahtuvaan hengenlähtöön. Kuitenkin teidän ideologian takia joudun maksamaan jotain sun mahdollisesta ennenaikaisesta kuolemasta, eikö? No kuinka paljon pitäisi sitten maksaa aneita jos mä nyt jostain syystä haluaisin sut välittömästi hengiltä. Jokin tuossakin logiikassa pistää pahasti mun oikeustajuani vastaan.

Ainoa asia jonka sun ajatusmaailmastasi hyväksyn, on sun uskosi johonkin mihin voimme ehkä vaikuttaa, mutta minä en ole asiasta ihan samaa mieltä. Mutta mun mielipidettä et tule koskaan sokeassa uskossasi hyväksymään. Ei muuta kun nagantilla pravdaa mun aivoihin.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #22 : Lokakuu 15, 2018, 02:27:39 »

Se on hyvä, että yksiraiteiselle rataosalle mahtuukin lisää junia
https://yle.fi/uutiset/3-10263742

Liikenneviraston mukaan liikenteen hiilidioksidipäästöistä tulee:
- 94 %, tieliikenteestä
- 0,5 % rautatieliikenteestä
https://www.liikennevirasto.fi/ymparisto/ilmastonmuutos#.W5lFJ_ZuKUl


Tämä on vain näennäistä.

Suomen sähköenergiatuotanto on nollasummapeliä, eli kaiken sen vesivoiman, jonka VR käyttää, joutuu joku halukas sen sijaan hommaamaan jonain muuna energiamuotona. Eli se, että junia ajetaan vesisähkömolekyyleillä hiilisähkömolekyylien sijaan, ei lisää eikä vähennä Suomen hiilidioksidipäästöjä.

Kuvailemallasi tavalla asia tosiaan oli vuoteen 1991 asti. Nyt itänaapurimme ei enää samalla tavalla vaikuta talousjärjestelmäämme, joten nykyään on paljon vaikutusta myös kysynnän ja tarjonnan lailla. Mitä useampi haluaa välttää hiilivoimaa, sen enemmän muusta sähköntuotannosta voidaan kiskoa hintaa ja sitä vähemmän hiilisähköstä saadaan tuloa. Tarkoittaa, että motivaatio ajaa kestämättömiä hiilivoimaloita alas paranee, samalla kun motivaatio rakentaa kestäviä voimalaitostyyppejä kasvaa.

Ehkä talousjärjestelmä ei ole niin riippuvainen itänaapurista, mutta kuinka paljon se oli sitten aiemmin? Oli joitain isoja rakennusprojekteja ja muita laitosinvestointeja joista itänaapuri antoi vaihtokauppoina öljyä ja muuta energiaa. Ja sinkkiämpäreitä, joita minä en koskaan nähnyt. Neuvostoliitto sitten romahti ja sen velat jäi Venäjän maksettaviksi, jäi aika vahvasti saatavia, oli ne niin pahasti Suomea sorsineet kaupanteossa ja niitä sitten kuittasivatkin kai lähes täysimääräisesti. Mitään muuta järkevää tuontitavaraa ei Neuvostoliitosta eikä Venäjältä ollut kuin öljy, kaasu ja sähkö. Mikä nyt on sitten muuttunut? No Suomesta ei saa viedä Venäjälle edes juustoa, mutta kaasua, öljyä ja energiaa virtaa edelleen samaan tahtiin Suomeen. Nykyään niitä ei voi edes vaihtaa juustoon, mikä on aika mälsää. No onneksi Saksa pyrkii eroon Venäläisestä energiasta Itämeren kaasuputkien voimalla. Täytyy jokaisen muistaa, että on siellä lähtöpäässäkin jokin venttiili joka sulkeutuu ihan noin vaan nappulaa painamalla. Mutta Suomessa tehtyä juustoa nyt ei vaan viedä Venäjälle. En tiedä, mutta oletan Venäjän haluavan toimittamistaan erimuotoisista energialähteistä ihan maksunkin, vaikka juustona, mutta se kun ei käy. Raha kyllä virtaa sinnepäin sujuvasti. Voihan Juusto.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 280


« Vastaus #23 : Lokakuu 16, 2018, 20:18:43 »

Sinkkiämpäreissä oli neukkuaikoina 5-sakarainen tähti pohjassa ja sen sisällä joku tehtaan leima, plootu oli niin paksua, että louhintahommissa niillä kannettiin etutäytesepeliä vuosikaudet, kapeareunainen peltimuki upposi sepelikasaan ihan eri nopeudella kuin nykyiset muoviset, turpeahuuliset laastiämpärit. Venäläiset sinkkiämpärit olivatkin sitten markkinatalouden pilaamia jäljitelmiä, materiaalivahvuus ehkä kolmannes esikuvistaan ja kivihommissa joko huuli repes tai sangan korvakkeet irtos jopa ekana päivänä, joten oli pakko siirtyä Etolan kamaan, korpikommaritkin vaihtoivat Ladansa samaan aikaan ooppeleihin ja en tiedä oliko kumpikaan tyytyväinen uuteen korvikkeeseen. Etolan ämpäri ei kumminkaan ruostunut samaan tahtiin kuin nuo F-Astrat.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #24 : Lokakuu 19, 2018, 00:28:44 »

Oli ne sitten ihan hyviä ämpäreitä, ehkä en noita päässyt käyttämään kun synnyin väärän poliittisen mielipiteen omaavaan perheeseen. Kun saavutin oikeuden määritellä itse ämpäriostokseni, niin kiinnosti aivan muuta asiat. Meillä oli vaan Orthex:in valmistamia muovikiuluja joita nyt ei lainkaan voinut käyttää kaivonkoneen kauhan korvikkeena. Oi aikoja, oi tapoja.

Ooppelit ovat olleet ruosteen suhteen vähemmän edustettuja vuodesta 2002 eteenpäin, mutta 80-luvun nappisilmä 1200SL, vissiin Super Lada olisi hankintalistalla, ja toki aatteen värisenä.

Erään paikallisen teollisuuslaitoksen johtajat olivat toimistostaan pihalle katsoessaan todenneet ajoneuvokaluston pohjalta johtavansa 80-luvun liettualaista sellutehdasta ja pohtineet palkkojen nostoa näköalojen ja imagonsa parantamiseksi. Todenneet ajatuksen tarkemmin laskiessaan aivan liian kalliiksi. No aika paransi tämänkin haavan
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR lisää runsaasti junavuoroja Kuopiosta – matkustajamäärät kasvaneet toiseksi e  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina