Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Outokumpu haluaa siirtää malmikuljetukset kumipyöriltä kiskoille  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Esa Väätäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 158


« : Lokakuu 04, 2019, 13:39:23 »

Yle-uutiset 4.10.2019
Teräsyhtiö Outokumpu suunnittelee siirtävänsä Kemin kaivoksen ja Tornion tehtaiden väliset malmikuljetukset rautatielle. Tämä edellyttää, että Keminmaan Laurilan ja Tornion välisen radan sähköistys toteutuu.
Elijärven kaivoksen kromimalmikuljetukset olisivat noin 1,1 miljoonaa tonnia, joten radalla liikkuvan tavaran määrä moninkertaistuisi nykyisestä, kertoo tehtaiden välisistä kuljetuksista vastaava ostopäällikkö Jyrki Sandelin Outokummulta.
– Tornion tehtaalle on tulossa tuotantoa muilta laitoksilta ja sitä edelleenlähetetään muun muassa Ruotsiin tehtaille. Näin rautatiekuljetusvaihtoehto tulee meille merkittävästi tärkeämmäksi. Kemin kaivoksen kuljetusten siirto rautateille on vielä isompi hanke, Sandelin kertoo.
Tällä hetkellä yhtiö kuljettaa Kemin kaivoksesta peräisin olevan kromimalmin Tornion tehtaille rekka-autoilla. Nykyisin Elijärveltä lähtee malmirekka Tornioon puolen tunnin välein.
https://yle.fi/uutiset/3-11004621
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2700


« Vastaus #1 : Lokakuu 06, 2019, 15:33:37 »

Olisipa noilla sen verran älliä, että vetäisivät johdon alimmalle sallitulle korkeudelle ja valmistautuisivat jo nyt siihen, että myöhemmin sen virtajärjestelmää saatetaan haluta muuttaa 15 kV ja 25 kV välillä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 135


« Vastaus #2 : Lokakuu 21, 2019, 12:49:42 »

Olis kyllä järkevää tehdä Ruotsin järjestelmällä sähköistetty raide suoraan Röyttään Tornionjoen sillalta. Sinne pari kuormausraidetta jotka ovat operoitavissa sähkövedolla tai teollisuusveturilla.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 497


« Vastaus #3 : Lokakuu 22, 2019, 14:55:45 »

Mikä estää ajamasta dieselillä jo nyt? Hihhulit ehdottelevat polttoaineen laittamista kortille autoilun vähentämiseksi, vaan ketään ei kiinnosta tällainen helposti korvattava rekkaralli... (https://yle.fi/uutiset/3-11014590)
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 333


« Vastaus #4 : Lokakuu 22, 2019, 20:06:56 »

Mikä estää ajamasta dieselillä jo nyt? Hihhulit ehdottelevat polttoaineen laittamista kortille autoilun vähentämiseksi, vaan ketään ei kiinnosta tällainen helposti korvattava rekkaralli... (https://yle.fi/uutiset/3-11014590)

Niinpä. Ei muuta kuin rata auki Elijärven kaivokselle ja rautapyörät pyörimään jo vaikka vuoden 2020 alusta, eikä mitään tekosyitä.

Siinä olisi hyvä avaus ympäristöteoille, kun mieletön rekkaralli korvattaisiin junilla, vaikka ensi alkuun junat kulkisivatkin dieselvedolla. Tuskin rekatkaan sentään sähköllä kulkevat. Paitsi ympäristöteko, tämä edistäisi myös liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta, kun rekkojen määrä vähenisi.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 23, 2019, 06:00:44 kirjoittanut Jukka Voudinmäki » tallennettu
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 150


« Vastaus #5 : Lokakuu 23, 2019, 13:28:52 »

Olisipa noilla sen verran älliä, että vetäisivät johdon alimmalle sallitulle korkeudelle ja valmistautuisivat jo nyt siihen, että myöhemmin sen virtajärjestelmää saatetaan haluta muuttaa 15 kV ja 25 kV välillä.

Ei ole ihan noin helppoa. Pakollisen siksakin vuoksi kaksikiskoraiteen yläpuolella oleva lanka putoaisi sivusuunnassa virroittimista ohi.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2700


« Vastaus #6 : Lokakuu 23, 2019, 20:02:55 »

Olisipa noilla sen verran älliä, että vetäisivät johdon alimmalle sallitulle korkeudelle ja valmistautuisivat jo nyt siihen, että myöhemmin sen virtajärjestelmää saatetaan haluta muuttaa 15 kV ja 25 kV välillä.

Ei ole ihan noin helppoa. Pakollisen siksakin vuoksi kaksikiskoraiteen yläpuolella oleva lanka putoaisi sivusuunnassa virroittimista ohi.

Matka on sen verran lyhyt, ettei siksakin kapeudesta tule liian suurta haittaa virroittimille.
Enemmän ihmettelemistä on korkeuden kanssa. Ja näemmä ruotsalaiset ajojohtimet voivat olla poikkeustapauksissa jopa 6,1 metrin korkeudella, ja suomalaiset alimmillaan jossain 5,5 metrin hujakoilla, eli ajolangan korkeudenkaan kanssa ei olla ongelmissa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1749


« Vastaus #7 : Lokakuu 23, 2019, 20:15:37 »

Miten olisi kiintoajojohdin koko matkalle? Hymyilee
tallennettu
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 150


« Vastaus #8 : Lokakuu 23, 2019, 22:35:29 »

Jos Tornionjoen silta rakennetaan uusiksi sähköistyksen myötä, yksi ratkaisu voisi olla aito kolmikiskoraide jossa kauimmaiset kiskot olisivat 2959mm päässä toisistaan ja keskimmäinen kisko olisi yhteinen. Silloin silta ei levenisi vielä kohtuuttomasti ja kaksi eri sähköistysjärjestelmää eivät häiritsisi toisiaan. Sillan molempien päiden risteysvaihteiden kohdalla olisi lyhyt jännitteetön osuus jossa kaksi erilevyistä raidetta risteävät toistensa kanssa ja erkaantuvat toisistaan. Silloin ruotsalainen matkustajajuna voisi ajaa Tornion aseman päätepuskimeen saakka, kuten myös suomalainen juna Haaparantaan.
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1557


« Vastaus #9 : Lokakuu 24, 2019, 15:23:37 »

Eihän siihen välttämättä sähköistystä tarvi. Olisi paljon ilmastoystävällisempää vetää dieselillä kiskoja pitkin mitä rekkaralli.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Outokumpu haluaa siirtää malmikuljetukset kumipyöriltä kiskoille  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2019 Resiina