Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tunnin junan ja Suomi-radan hankkeista sopu valtion ja kuntien kesken  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 507


« : Helmikuu 14, 2020, 08:24:58 »

Tunnin junan ja Suomi-radan hankkeista sopu valtion ja kuntien kesken – EU-rahoituksen hakemisella kiire
https://yle.fi/uutiset/3-11208579
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #1 : Helmikuu 14, 2020, 08:43:39 »

Mitenkähän nopeasti se tunnin juna oikeasti kulkee.
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 302


« Vastaus #2 : Helmikuu 14, 2020, 19:46:27 »

"Kun kalusto saadaan uusittua ja radalla voidaan ajaa maksiminopeutta (300km/h), matka-aika lyhenee lähes tunnilla. Tavoitetila on, että matka kestää Turun keskustasta Helsingin keskustaan tunnin ja viisitoista minuuttia. Matka Kupittaan ja Pasilan välillä lyhenee tasan tuntiin."
https://www.tunninjuna.fi/tunnin-juna/usein-kysyttya

Ilmanvastus nousee nopeuden neliössä, joten riittäisiköhän että rakennettaisiin lisäraiteita, sivuraiteita, kuormausraiteita, rautatieasemia, asemalaitureita, kuormauslaitureita ja uusia ratoja kunnossapito mukaanlukien.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Helmikuu 14, 2020, 21:19:26 »

HOAX WARNING!

Pendolla luvattiin tunti ja vartti, kyllä nyt APINAA KOIJATAAN!
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #4 : Helmikuu 15, 2020, 00:11:46 »

"Matka Kupittaan ja Pasilan välillä lyhenee tasan tuntiin." Ehtiikö juna tässä pysähtyä Salossa, Lohjalla ja Leppävaarassa? Montako minuuttia yksi pysähdys vie, jos junan matkanopeus on 300 km/h. (vrt. Haukivuorella ei ehdi pysähtyä 120 km/h nopeudesta). Matkalipuillako rakentamisrahat ja ylläpito saadaan hoidettua, kun tavarajunia ei ole mennyt vuosikausiin? Miksei sanota suoraan, että Salo-Karjaa puretaan tarpeettomana ja mieluiten myös Kirkkonummi-Karjaa, jolleivat poliitikot (lähinnä Rkp) sitä pelasta. Hankolaiset voi yhtähyvin panna matkustamaan Hanko-Lohja-Helsinki.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #5 : Helmikuu 15, 2020, 00:46:02 »

Pysähdykset ja muut hidasteet pudottaa keskinopeutta todella paljon. Ehkä niiden huippunopeiden junien ei tarvitse pysähtyä missään matkansa varrella. Ajakoot Helsjinskistä Turkuun suoraan jos asiakaspohja riittää. Nykyisellä Helsjinski-Turku radalla on aivan turha kuvitella mitään nopeaa liikennettä, sinne jää paikallisliikenne, jota voisi kehittää kun läpikulkuliikenne siirtyy muualle. RPK on jäänyt jotenkin vaan ajamaan äänestäjiensä lyhytjänteistä etua, vähän populistisesti jämähtänyt eikä kykene oikeasti ajamaan edes kannattajiensa etua. Rantaradalle kun on mahdollista kehittää fiksua lähiliikennettä, kun sitä ei tarvitse sovittaa nopeiden kaukojunien sekaan.

Nää Lohjat sun muut voi sitten ajaa vähemmän nopeilla junilla. Vaikea ennustaa millaista nopeutta ns. lähijunat silloin pystyvät pitämään yllä.

Pendolinoista nyt on tavallaan turha puhua tässä yhteydessä. Silloin kun ne tulivat liikenteeseen, niin harva olisi uskonut normi IC-junan peruuttavan 200km/h.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 274


« Vastaus #6 : Helmikuu 15, 2020, 10:33:56 »

"Matka Kupittaan ja Pasilan välillä lyhenee tasan tuntiin." Ehtiikö juna tässä pysähtyä Salossa, Lohjalla ja Leppävaarassa?

'Usein kysyttyä' kertoo: "Se ei vain kytke yhteen kahta suurta keskusta, vaan tuo kaikki radan varren paikkakunnat tiiviiksi osaksi pääkaupunkiseutua." Miten tämän nyt tulkitsee.

Miksei sanota suoraan, että Salo-Karjaa puretaan tarpeettomana ja mieluiten myös Kirkkonummi-Karjaa, jolleivat poliitikot (lähinnä Rkp) sitä pelasta. Hankolaiset voi yhtähyvin panna matkustamaan Hanko-Lohja-Helsinki.

Jos oletetaan, että ELSAn kautta kulkeva "tunnin juna" nyt sitten pysähtyisi Salossa, Lohjalla ja Leppävaarassa, niin en keksi yhtän syytä miksi kukaan vastustaisikaan noiden purkamista. Ainoa poikkeus ovat Karjaalta/Karjaalle matkustajat, joille tulisi vaihtoyhteys nykyisen suoran sijaan. Muiden Karjaa-Hanko-rataosalle/-lta matkustavien matka-ajat niin itään kuin länteen eivät varmaan paljoa pitenisi, vaikka vaihto siirtyisi Karjaalta Lohjalle, jos uudella radalla junat tosiaan mentäisiin se 300 km/t. Helsingin lähiliikenteessä Leppävaaran länsipuolelta ei nykyiselläänkään pääse vaihtamaan Siuntiota pidemmälle meneviin juniin, joten heidänkin kannalta asia on aivan sama. Yksi L-juna taitaa mennä Karjaalle, mutta yksi juna on tässä aika marginaalinen.

Niin, toki Kirkkonummi-Siuntio pitäisi nykyinen liikennetaso säilyttääkseen säästää, vain Siuntio-Karjaa jäisi "tarpeettomaksi".
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #7 : Joulukuu 21, 2020, 19:10:04 »

Uutinen tämän päivän Turun sanomissa:

Lainaus
Turun ja Helsingin välille kaavaillun nopean junayhteyden liikennejärjestelyt Piikkiössä mietityttävät. Mikäli junayhteys päädytään toteuttamaan kaksoisraiteisena Espoosta Turkuun, se tukee Piikkiön ...

Loppu on valitettavasti maksumuurin takana, joten jää epäselväksi, mitä kivaa Piikkiöön kaavaillaan Iskee silmää



tallennettu
Jussi Laukkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 88


« Vastaus #8 : Joulukuu 22, 2020, 09:36:20 »

Tämä kappale edellä mainitussa Turun Sanomien jutussa antanee selityksen kysymykseen:

Lainaus
Jos junayhteys toteuteaan kaksoisraiteisena Espoosta Turkuun niin, että raideoikaisuja tehdään Salon ja Turun välillä, oikaisu saattaa vaarantaa Piikkiön taajaman kytkeytymisen paikallisjunajärjestelmään. Näin on vaarana erityisesti, jos nykyisen ratalinjan kunnossapitoon ja kehittämiseen ei sitouduta. Vastakkain on myös neljän minuutin aikahyöty ja paikallisliikenteen kehittäminen kokonaisuutena.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tunnin junan ja Suomi-radan hankkeista sopu valtion ja kuntien kesken  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina