"Matka Kupittaan ja Pasilan välillä lyhenee tasan tuntiin." Ehtiikö juna tässä pysähtyä Salossa, Lohjalla ja Leppävaarassa?
'Usein kysyttyä' kertoo: "Se ei vain kytke yhteen kahta suurta keskusta, vaan tuo kaikki radan varren paikkakunnat tiiviiksi osaksi pääkaupunkiseutua." Miten tämän nyt tulkitsee.
Miksei sanota suoraan, että Salo-Karjaa puretaan tarpeettomana ja mieluiten myös Kirkkonummi-Karjaa, jolleivat poliitikot (lähinnä Rkp) sitä pelasta. Hankolaiset voi yhtähyvin panna matkustamaan Hanko-Lohja-Helsinki.
Jos oletetaan, että ELSAn kautta kulkeva "tunnin juna" nyt sitten pysähtyisi Salossa, Lohjalla ja Leppävaarassa, niin en keksi yhtän syytä miksi kukaan vastustaisikaan noiden purkamista. Ainoa poikkeus ovat Karjaalta/Karjaalle matkustajat, joille tulisi vaihtoyhteys nykyisen suoran sijaan. Muiden Karjaa-Hanko-rataosalle/-lta matkustavien matka-ajat niin itään kuin länteen eivät varmaan paljoa pitenisi, vaikka vaihto siirtyisi Karjaalta Lohjalle, jos uudella radalla junat tosiaan mentäisiin se 300 km/t. Helsingin lähiliikenteessä Leppävaaran länsipuolelta ei nykyiselläänkään pääse vaihtamaan Siuntiota pidemmälle meneviin juniin, joten heidänkin kannalta asia on aivan sama. Yksi L-juna taitaa mennä Karjaalle, mutta yksi juna on tässä aika marginaalinen.
Niin, toki Kirkkonummi-Siuntio pitäisi nykyinen liikennetaso säilyttääkseen säästää, vain Siuntio-Karjaa jäisi "tarpeettomaksi".