Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Maantiejunat  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 213


« : Maaliskuu 11, 2020, 02:55:36 »

Tungin kaffesämpylää kitaani Hiittenharjun TB:llä, kun kakkostietä kiiti kohti Poria maantiejuna, eli KA+täysperä+dolly jonka päällä puoliperä. Akseleita kuin malmijunissa. En olis muuten kiinnittänyt huomiota, mutta valkoisessa junassa luki vihreällä "VR Transpoint". 300 m päässä on Porin rata, siis se ekologinen sähkörata ja nämä v**un hörhöt vetävät paria vaunukuormaa 50 l/sadalla... Marinadin ja kumppanien kannattais ihan oikeasti miettiä omistajaohjausta jos valtion oma pulju suosii dieseliä ja vaikkapa tienpilausveroja näille yliraskaille "junille", joiden ansiosta 60-luvun teiden runko on tohjona ja vesi seisoo oikean puoleisessa rengasurassa, jonka leveys on tuplasti sen keskiviivan puolen nastarengasuran verran. Olisi ehkä kannattanut pysyä 10 tonnin akselipainoissa siis paripyörillä ja enkloilla se 6 t oli alla kuinka leveä hyvänsä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Maaliskuu 11, 2020, 10:53:55 »

Kyllä noissa raskaammissa vehkeissä keskikulutus on jo satkun vähintään ja varmaan vielä enemmän.
Teitten kunto on paskana sentakia, koska valtaosa tasavaltamme teistä on tehty paskavellin päälle ja oikeat rakennekerrokset puuttuu. Viimeaikoina päällysteenä on käytetty RC massaa johon on laitettu aivan liian vähän liima-ainetta.
tallennettu
Lasse Reunanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 10


« Vastaus #2 : Maaliskuu 13, 2020, 01:48:22 »

Noissa isoissa yhdistelmissä akselipainot jää pienemmiksi, kuin perinteisissä 60 tonnisissa, eli teiden vauroitumista on turha syyttää niitä. Hyvä vaan, että autot suurenee. Kun jokatapauksessa tien päällä tavaraa liikkuu, niin onpahan vähemmän autoja kuljettamassa sitä tavaramäärää.
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 180


« Vastaus #3 : Maaliskuu 14, 2020, 08:45:06 »

Väylä 2019: Liikenteen CO2-päästöistä tulee 94 % tieliikenteestä ja 0,5 % rautatieliikenteestä.
Yle: 14.9.2018: Suurin osa mereen päätyvästä mikromuovista aiheutuu autonrenkaista.

Vastuulliset tahot ja toimijat ryhtyköön toimenpiteisiin raideliikenteen osuuden lisäämiseksi.
Eli lisää raiteita, sivuraiteita, kuormausraiteita, asemalaitureita ja kunnossapitoa.
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 262


« Vastaus #4 : Maaliskuu 14, 2020, 11:54:12 »

Jotkut toimijat satsaavat silti näin: https://kuljetusnet.fi/vr-n-mammuttirekka-liikenteeseen.html
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1257


« Vastaus #5 : Huhtikuu 04, 2020, 22:36:33 »


"Mammuttirekan kyydissä kulkee SSAB:n Raahen tehtaalta teräskeloja SSAB:n Oulaisten putkitehtaalle ja Oulaisista valmiita putkia takaisin SSAB:n Raahen satamaan. Kuljetuksiin on saatu lisää tehoa, sillä rekka pystyy kuljettamaan kaksi teräskelaa aiemman yhden sijaan."

Rekkaliikenne on vähentynyt tuolta osin 50 %:a entisestä. Parantaa liikenneturvallisuutta, vähentää päästöjä ja kuluja. Ainoastaan autonkuljettajien työllisyys miinuksella.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Maantiejunat  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2020 Resiina