Antti Rautiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 25
|
« Vastaus #25 : Joulukuu 13, 2020, 21:51:13 » |
|
Juu ei asbesti hyppää keuhkoihin mistään seinistä/lattioista jollei ole mitään työstöä niiden kanssa ollu ja kuolemankin hoitaa hyvin usein joku muu sairaus kun asbestoosi tai syöpä. Ei tietenkään pidä aliarvioida asbestia mutta turha hysteria on turhaa,isäni oli töissä rakennuksilla kymmeniä vuosia,kävi asbestiseulonnassa eikä ollu mitään,kuoli aivan muihin syihin,että ei se aina kohdalle tule. On se muukin pöly/kemikali ym vaarallinen ihmiselle eikä niistä paljoa puhuta onneksi nykyään ilman suojaimia ei monelle työmaalle edes pääse töihin jos jotain vaaraa on,asbestityö sitten erikseen vielä suojatumpaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #26 : Joulukuu 14, 2020, 04:30:18 » |
|
- DDR-taustaisissa vetureissa, samoin kuin Länsi-Saksan Bundesbahnin vanhoissa 111-sarjalaisissa on ongelmia asbestin kanssa. Jokainen vähääkään työsuojelulainsäädäntöä ymmärtävä tietää, ettei tällainen asia ole aivan yhdentekevä.
Ruhrin alueen pitkäaikaiset S-Bahn -kuljettajat ovat varmaan mielissään siitä, että ovat työskennelleet niin sarjan 111 kuin myöhemmin myös sarjan 143 ohjaamoissa. Ymmärtääkseni asbesti ei ole vaarallista talon/laitteen käyttäjille, vaan vain sen huoltajille (ja ehkä välittömästi huollon jälkeen?) Ongelmahan siinä on, että sitä porattaessa tai leikattaessa siitä lähtee liikkeelle todella tehokkaasti syöpää aiheuttavaa asbestipölyä, joka vieläpä mahtuu ryömimään aika pienistäkin raoista läpi. Ei kai veturin tärinä vielä siihen riitä, että asbesti lähtisi pölyämään? Asbesti on iso ongelma, mutta ei asbestia sisältävässä talossa toimistotyön tekeminen ole sen epäterveellisempää kuin muussakaan talossa. Paitsi jos on remontti meneillään naapurihuoneessa. Silloin lähtee joidenkin vuosien viipeellä henki ennenaikaisesti. Noin yleisesti ottaen jo vuosikymmeniä rakenteissa ollut asbesti ei ole vaarallista kunhan sitä ei mennä ronkkimaan, ja yleensähän sitä joku jollain poralla menee ronkkimaan. Jos nyt jokusen asbestikuituja sisältävän henkäyksen vetäsetkin niin et välttäämättä kuole keuhkofibroosiin, ainakaan asbestin takia.
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 14, 2020, 07:25:03 kirjoittanut Jussi Laukkanen »
|
tallennettu
|
Katujuna, ei saattana koskaan enää
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 968
|
« Vastaus #27 : Joulukuu 14, 2020, 11:17:51 » |
|
- DDR-taustaisissa vetureissa, samoin kuin Länsi-Saksan Bundesbahnin vanhoissa 111-sarjalaisissa on ongelmia asbestin kanssa. Jokainen vähääkään työsuojelulainsäädäntöä ymmärtävä tietää, ettei tällainen asia ole aivan yhdentekevä.
Ruhrin alueen pitkäaikaiset S-Bahn -kuljettajat ovat varmaan mielissään siitä, että ovat työskennelleet niin sarjan 111 kuin myöhemmin myös sarjan 143 ohjaamoissa. Ymmärtääkseni asbesti ei ole vaarallista talon/laitteen käyttäjille, vaan vain sen huoltajille (ja ehkä välittömästi huollon jälkeen?) Ongelmahan siinä on, että sitä porattaessa tai leikattaessa siitä lähtee liikkeelle todella tehokkaasti syöpää aiheuttavaa asbestipölyä, joka vieläpä mahtuu ryömimään aika pienistäkin raoista läpi. Ei kai veturin tärinä vielä siihen riitä, että asbesti lähtisi pölyämään? Asbesti on iso ongelma, mutta ei asbestia sisältävässä talossa toimistotyön tekeminen ole sen epäterveellisempää kuin muussakaan talossa. Paitsi jos on remontti meneillään naapurihuoneessa. Silloin lähtee joidenkin vuosien viipeellä henki ennenaikaisesti. Noin yleisesti ottaen jo vuosikymmeniä rakenteissa ollut asbesti ei ole vaarallista kunhan sitä ei mennä ronkkimaan, ja yleensähän sitä joku jollain poralla menee ronkkimaan. Jos nyt jokusen asbestikuituja sisältävän henkäyksen vetäsetkin niin et välttäämättä kuole keuhkofibroosiin, ainakaan asbestin takia. Remontin teettäminen talossa jonka rakenteissa on todettu asbestia, vaatii erityistoimenpiteitä, suojavaatteita ja kyseisen huoneen eristämistä ilmatiiviisti, jos purkutyön teettää ulkopuolisella, työsuojelumääräykset ovat sellaisia. Jos itse purkaa vanhoja kaakeleita esim kylppäristä ja siivoat kaikki pölyt pois itse, ennenkuin remonttimiehet tulevat laittamaan kylppärin uuteen uskoon, saa sen tehdä omalla riskillä ilman että tarvitsee eristää huoneen kokonaan tai käyttää avaruuslentäjän vaatteita. Eli jos kerran elämässä tekee sellaisia hommia niin riski on aika pieni että terveys menee, mutta jos ammatikseen sitä tekee, on toinen juttu, siksi on niin ankarat määräykset.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #28 : Joulukuu 14, 2020, 16:58:33 » |
|
(Vähän kaukana muuten ollaan nyt ketjun aiheesta, eli siitä että VR romuttaa melko tuoretta ja liikennekelpoista kalustoaan. Asbestikeskusteluhan liittyy tiettyihin Saksassa liikennöiviin veturi-, moottorijuna- ja vaunumalleihin, ei suomalaiseen kalustoon.)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2346
|
« Vastaus #29 : Joulukuu 14, 2020, 17:25:11 » |
|
Kiinnitin taas huomiota siihen, että tänään vaunuja vetänyt Dv12 2566 oli valmistunut 1966, kun taas uusin Eil-vaunu oli vuodelta 1987. VR voisi samoin argumentein jättää ne veturitkin romuttamon pihaan pilkottavaksi ja kuski voisi tulla taksilla takaisin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 264
|
« Vastaus #31 : Joulukuu 15, 2020, 10:07:18 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tomi Hämäläinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 30
|
« Vastaus #33 : Joulukuu 18, 2020, 18:09:34 » |
|
Kaikki vaunut taitavat olla jo viety romutettavaksi. Ainakin kaksi edellistä runkoa on jo viety ja Julian mukaan "Myllyojan taajamajuna" näytti kulkeneen myös tällä viikolla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1158
|
« Vastaus #34 : Joulukuu 19, 2020, 00:48:47 » |
|
Tämä koko romutushässäkkä VR:n toimivan johdon päätöksellä ei riko osakeyhtiölakia, mutta se rikkoo hyvää hallintotapaa (corporate governance) – VR:n johto maksimoi omat, henkilökohtaiset bonuksensa ja estää kilpailijoiden markkinoille pääsyn järkevin investoinnein.
Muistelisin niin, että muuan Veturimiesliitto, nykyinen Rautatiealan Unioni, järjesti poliittisen mielenilmauksen elokuussa 2017 siksi, ettei VR:ltä "viedä kalustoa muille toimijoille".
Ensinnäkin tämä oli tietääkseni ainutlaatuinen lakko siinä mielessä, että sekä työntekijät että työnantaja olivat samalla puolella targetissaan, ja toisaalta siksi, ettei VR sanktioinut tätä mitenkään.
Nyt VR romuttaa täysin käyttökelpoista kalustoa työntekijöiden ja omistajan edessä vailla mitään muuta syytä kuin se, että yhtiö pelkää rutosti kilpailua.
Montako kokonaan uutta työpaikkaa VR-Yhtymä Oy on luonut viimeisen 25 vuoden aikana?
Katsokaapa, mistä VR:n nykyinen tuloskunto koostuu:
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 968
|
« Vastaus #35 : Joulukuu 20, 2020, 12:41:06 » |
|
Mun analyysi tästä kaluston romuttamisesta on se, että Eil-vaunuja romutetan juuri siksi että niitä ei haluta antaa ulkopuolisten käyttöön koska ne on mahdollista käyttää myös kaukoliikenteessä Open Acces kilpailun vallitessa, jos istuimet vaihdetaan mukavemmiksi. Niitä on käytetty suhteellisen vähän ja ovat paremmassa kunnossa kuin siniset vaunut. Telit haluaa VR tietenkin pitää itsellään jotta kukaan ulkopuolinen joka esim toisi käytettyjä vaunuja keski-Euroopasta, ei saisi leveäraiteelle rakennettuja MD-tyyppisiä telejä käyttöönsä.
Tuota minä ihmettelen, että milloin on tullut sellainen vaatimus Väylävirastolta että matkustajajunien on oltava esteettömiä? Se on jotenkin tullut ihan puskasta, ja miksi? Halutaanko sillä estää VR:n vanhan kaluston käytön?
Minulle on loppujen lopuksi sama onko Suomessa monta vai vain yksi matkustajajunaoperaattori. Mutta se että käyttökelpoisia vaunuja romutetaan johtaa siihen että toivottua uusliikennettä jota on suunniteltu esim Rauman radalle, Hangon radalle tai Tornion radalle, ei toteudu kovin nopealla aikataululla koska uuden kaluston hankkiminen kestää about 10 vuotta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #36 : Joulukuu 20, 2020, 13:34:07 » |
|
Tuota minä ihmettelen, että milloin on tullut sellainen vaatimus Väylävirastolta että matkustajajunien on oltava esteettömiä? Se on jotenkin tullut ihan puskasta, ja miksi? Halutaanko sillä estää VR:n vanhan kaluston käytön?
Ainahan kalustolle on ollut voimassa määräyksiä, niin erilaisen esteettömyyden kuin muidenkin vaatimusten osalta. Vanhaa kalustoa ne eivät välttämättä estä käyttämästä, mutta käsittääkseni esim kaluston peruskorjauksen yhteydessä voi olla, että niihin aletaan soveltaa uudempia määräyksiä. Jos jaksaa, niin voi tutustua uusimpaan PRM-YTE:een.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1794
|
« Vastaus #37 : Joulukuu 20, 2020, 21:38:38 » |
|
Ei Väylävirasto mitään tällaista ole määrännyt eikä sillä olisi edes toimivaltaa tällaista määräystä antaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 249
|
« Vastaus #38 : Joulukuu 20, 2020, 22:13:20 » |
|
Asbesti
Minulla ei ole mitään tietoa, mikä viittaisi siihen, että sarjan 143 tai muiden Saksan vanhempien sähköveturisarjojen asbestiongelma olisi nimenomaan ohjaamoissa. Saksassa määräykset edellyttävät kuitenkin katsastuskunnostuksia (Hauptuntersuchung) vetokalustolle säännöllisin väliajoin, ja muukin kunnossapito vaatii ajoittain kaikenlaista laittoa vetureissa. Pidän erittäin todennäköisenä, että asbesti on enemmän ongelma kunnossapidon ja remppaamisen kuin ohjaamossa istuvan kuljettajan kannalta, mutta ongelma se silti on, kun sitä on rakenteissa. Sarjan 111 vetureista osalle on nyt käsittääkseni tehty asbestisaneerauksia, koska noin 25 veturin erän on tarkoitus pysyä pidempäänkin ajossa Münchenin seudulla. Kun veturilla on ikää 30+ vuotta, asbestisaneeraukselle tulevat kustannukset saattavat silti yhtenä syynä muiden joukossa puoltaa veturin poistoa. Tällaisia painavia syitä VR:n nyt toteutuneille kalustoromutuksille ei ole, paitsi tietysti joillekin vaunuista vandalisoinnin tuottama tuho, jonka VR niin halutessaan olisi voinut välttää valitsemalla kalustolle paremmat säilytyspaikat.
Esteettömyys / kaluston ikä
VR on nyt perustellut monessa yhteydessä romutuksia kaluston iällä, "heikolla kiihtyvyydellä", esteettömyyden puutteella ja muilla seikoilla. On selvää, että ikä ei voi olla oikea tekijä sen enempää IC-vaunuille kuin perusteellisen saneerauksensa jälkeen vain pari vuotta liikkuneelle Eil(f)-kalustollekaan.
Jälkimmäisten, Eil(f)-vaunujen, osalta on nimenomaan tarkasteltava elinkaarta saneerauksesta eteenpäin. Siksi Danielin mainitsemat ns. Silberlingit eivät täysin sovi vertailukohteeksi. Saksan Silberlingit ovat olennaisesti iäkkäämpiä vaunuja, niille ei ole tehty täysremonttia 2010-luvulla, ja DB itse käyttää niitä vakiliikenteessä enää todella vähän (Saksan yksityiset sekä erinäiset itäisen Euroopan rautatiet käytettyine vaunuineen ovat sitten toinen juttu).
Huono kiihtyvyys on perusteluista huonoin. Veturivetoisen kaluston tapauksessa kiihtyvyys riippuu veturista, ei vaunuista, ja yksikerrosvaunuista koostuvan junan luulisi kiihtyvän samanpituista kaksikerroksista paremmin. Moderneimpien vetureiden kanssa teoreettista maksimikiihtyvyyttä tuskin edes voi käyttää mm. matkustusmukavuudesta johtuvista syistä. Huippunopeus ei myöskään ole ongelma - kaikki Suomen IC-kalusto (en nyt puhu makuuvaunuista), myös yksikerrosvaunut, selviytyvät vähintään 160 km/h huippunopeudesta, samoin Eil(f)-kalusto. Tämä nopeus on riittävä valtaosaan vuoroista, vaikkei tietenkään aivan kaikkialla.
Ja esteettömyys on veturivetoisen kaluston tapauksessa sekin omituinen argumentti. Veturivetoisen junarungon voi helposti koota yhdistämällä useiden sarjojen vaunuja samaan runkoon. Riittää, että osa vaunuista on esteettömiä, on vaikea nähdä miksi jokaisen vaunun olisi sitä olla. Tosiasiassa VR itsekään ei pahemmin esteettömyyttä taida miettiä, koska niin Sm2-junia kuin kokonaan Eil(f)-kalustosta koostuvia ja siten täysin esteettömiä runkoja on yhä ajossa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2346
|
« Vastaus #39 : Joulukuu 20, 2020, 22:27:47 » |
|
Ja esteettömyys on veturivetoisen kaluston tapauksessa sekin omituinen argumentti. Veturivetoisen junarungon voi helposti koota yhdistämällä useiden sarjojen vaunuja samaan runkoon. Riittää, että osa vaunuista on esteettömiä, on vaikea nähdä miksi jokaisen vaunun olisi sitä olla. Tosiasiassa VR itsekään ei pahemmin esteettömyyttä taida miettiä, koska niin Sm2-junia kuin kokonaan Eil(f)-kalustosta koostuvia ja siten täysin esteettömiä runkoja on yhä ajossa.
Koulussa erään harjoitustyön yhteydessä juuri nostin esille, että Sm2-juniin on itseasiassa jo tehty aika monta esteettömyysratkaisua tähän mennessä: - siirtämällä kaidetta on saatu enemmän avointa tilaa oviaukkoon - otetankojen korkeutta on muutettu - pari istuinta on korkeammalla kuin muut - on saatu leveämmät sisäovet uusimalla väliseinät - eteisien lattioissa on liukuesteet - ovinapit on uusittu
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 968
|
« Vastaus #40 : Joulukuu 20, 2020, 23:00:13 » |
|
Ei Väylävirasto mitään tällaista ole määrännyt eikä sillä olisi edes toimivaltaa tällaista määräystä antaa.
No joku viranomainen sellaisen määräyksen on antanut, Traficom tai vaikkapa Eduskunta sitten.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 204
|
« Vastaus #41 : Joulukuu 20, 2020, 23:39:31 » |
|
Pendoliinoon ei ole esteetöntä kulkua laituritasosta, vaan siinä on pyörätuolinostin. EFiti-vaunuissa on myös inva nostin ja muistan lukeneeni jostain että juna jossa on EFiti ja pelkkiä sinisiä on sisältä esteetön kokopituudeltaan. Siis sinisissä pääsee ravintolavaunuun EFitin varustukseen kuuluvalla kapeammalla pyörätuolilla. Tämä ei ole kaksikerroskalustossa mahdollista. Keitele Museo hankki kesällä EFitin ja kertoi Facebook sivullaan kesällä kun invanostinta oli käytetty ja vaunun pyörätuolin avulla päästy ravintolavaunuun (Rk) jäätelölle. Vieraat olivat kuulemma olleet yllättyneitä tällaisesta mahdollisuudeta.
Lisäksi muistan lukeneeni blogi kirjoituksen jossa mentiin junalla Jyväskylästa Tuuriin. Kertoja kehui sinisiä vaunuja todella tilaviksi sähköpyörätuolin käyttäjän näkökulmasta, verrattuna IC ja Pendolino juniiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 35
|
« Vastaus #43 : Joulukuu 21, 2020, 18:14:13 » |
|
Käsittämätöntä siivousta "muka ympäristövastuullisuuden nimissä". Hah! En kykene näkemään esim. IC-vaunujen romutukselle mitään muuta syytä, kuin että ne todella halutaan häivyttää eli juurikin romuttaa ennen kuin matkustajaliikenteen kilpailutus mahdollisesti alkaa. Todennäköisesti myös muuta aivan käyttökelpoista kalustoa menee romuksi tuosta yllämainitusta erästä? Taas VR tuhkaa sitä verovaroin hankittua omaisuutta, jonka se on saanut lahjana yhtiöittämisensä myötä. On suorastaan mahdotonta, että kaikki nuo ym luettelon vaunut ovat niin huonossa kunnossa, ettei taloudellisesti kannattavalle saneeraamiselle mahdollisen toisen operaattorin toimesta, olisi edellytyksiä. Euroopassa saneerataan matkustajavaunukalustoa oikein huolella useammankin kalustonvalmistajan toimesta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #44 : Joulukuu 22, 2020, 00:05:40 » |
|
Länsi-Savossa oli aihetta sivuten varsin moniulotteinen ja tarkkanäköinen päätoimittajan kolumni. Jos mediassamme olisi ollut enemmän tällaista huomiokykyä, nyt ei tarvitsisi voimattomana katsella romulaan katoavien vaunujen sammuneita perävaloja. Eikä muutenkaan mielivaltaista touhuamista vapaana poliitikkojen ja median valvonnasta. https://lansi-savo.fi/mielipide/kolumnit/b48cd690-8204-4061-999a-2e69ccabbb30"Kuin sattumalta VR on osannut varautua yksinoikeuden purkuun ja alkanut romuttaa vauhdilla vanhaa kalustoaan. Eivätpä päädy halvalla kilpailijoille.
VR itse kiistää, että romuttaminen liittyisi kilpailun pelkoon. Kuitenkin juuri kalusto on suurin kynnys alalle tuloon. Suomen eksoottinen raideleveys estää käytetyn junakaluston oston ulkomailta. Uusi taas on niin kallista, ettei kellään ole varaa sitä hankkia, jos ei ole varmuutta kymmenien vuosien liikennöintisopimuksista.
Nyt VR romuttaa muun muassa 1990-luvulla Pasilan konepajalla rakennettuja yksikerroksisia Intercity-vaunuja. Ne on aikanaan suomalaisten veronmaksajien rahoilla rakennettu.
Kunnostettuina ne kelpaisivat tasoltaan varmasti vaikkapa Savon radan aamuvuoron matkustavaisille."
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 35
|
« Vastaus #45 : Joulukuu 22, 2020, 03:09:07 » |
|
En ole aivan varma, muistanko 100% oikein, mutta muutama vuotta taaksepäin valtio-omistajan edustaja huomautti VR:a silloisten romutusten tarpeettomuudesta, ja sai tuolloisen VR:n johdon taholta lupauksen, jossa VR sitoutui vastedes olemaan romuttamatta lisää, heille tarpeetonta-, mutta yhä edelleen käypäistä matkustajaliikennekalustoa. Olisikin todella mielenkiintoista tietää, mihin esimerkiksi 1980-luvun lopulla- ja 1990-luvulla valmistettujen yksikerroksisten IC-vaunujen (39 kpl) kiirehditty massaromutus oikeasti perustuu? VR:n mainitsema "Liikennekelvottomuus" saavutetaan vaikkapa lovipyörällä, jarruventtiilivialla, jne... Se ei suinkaan tarkoita, ettei kyseistä kalustoa olisi mahdollisuus ottaa uudelleen käyttöön saneerauksen jälkeen, jonka kustannukset kaikkineen olisivat murto-osan luokkaa uuden kaluston hankintaan verrattuna.
Kuten jo edellisessä kommentissani kerroin, Euroopassa saneerataan runsaasti mm tuon aikakauden matkustajaliikennekalustoa, - lähinnä kaukoliikennevaunustoa. Useat Eurooppalaiset rautatieyhtiöt ovat mieltäneet kyseisen menettelyn vaunuston elinkaaren pidennyksen saavuttamiseksi järkeväksi ja kustannustehokkaaksi tavaksi. Suomessa asia ei ilmeisesti ole näin? Tämä olisi helpompi uskoa todeksi, jos maassamme olisi edes muutama kaukoliikennettä harjoittava rautatieoperaattori, jotka kaikki asettuisivat kyseisen romutusmenettelyn taakse. Nythän operaattoreita on tasan se yksi, ja se tekee mitä sitä huvittaa. Nyt kyseisen firman mielenkiinto on suuntautunut kierrätykseen kiireellä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 35
|
« Vastaus #47 : Joulukuu 22, 2020, 18:42:21 » |
|
Yhä edelleenkin peräänkuulutan "liikennekelvottomuuden" todellista määritettä. Yhden akselilaakerin vika riittää tekemään vaunusta liikennekelvottoman, mutta ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö kyseistä vaunua saisi päivitettyä remontin/saneerauksen myötä, varsin hyvätasoiseksi matkustajavaunuksi, jolla olisi tehokasta palvelusaikaa jäljellä vielä jopa 20 vuotta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2346
|
« Vastaus #48 : Joulukuu 22, 2020, 19:31:43 » |
|
Yhä edelleenkin peräänkuulutan "liikennekelvottomuuden" todellista määritettä. Yhden akselilaakerin vika riittää tekemään vaunusta liikennekelvottoman, mutta ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö kyseistä vaunua saisi päivitettyä remontin/saneerauksen myötä, varsin hyvätasoiseksi matkustajavaunuksi, jolla olisi tehokasta palvelusaikaa jäljellä vielä jopa 20 vuotta.
Nähtävästi liikennekelpoisuutta riittää museojunaan, mutta ei arkiliikenteeseen suurelle yleisölle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 35
|
« Vastaus #49 : Joulukuu 22, 2020, 19:53:03 » |
|
Niin...noita "liikennekelvottomia" IC-vaunuja on juuri eilen hinattu & riepoteltu rataverkolla, ja vieläpä ylinopeudella. Todella hyväkuntoiselta kalustolta vaikuttaa - siis toteutuneeseen riskinottoon suhteutettuna?
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 22, 2020, 20:30:50 kirjoittanut Juha Toivonen »
|
tallennettu
|
|
|
|