Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Ristiinkytketty risteysvaihde  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Pekka Siiskonen
Toimitus
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 56


« : Huhtikuu 05, 2021, 11:23:40 »

Toisaalla tuli puhetta risteysvaihteista ja vastaan tuli ristiinkytketty risteysvaihde.

Vorgin keskusteluissa termi "ristiinkytketty" esiintyy vain "Suomi—Englanti-sanakirja"-säikeessä ( http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,1204.0.html ).

Sanakirja-säie näyttää kuolleelta. Onko kenelläkään tietoa mikä on ristiinkytketty risteysvaihde englanniksi?

Ristiinkytketty risteysvaihde tuskin on kotimainen keksintö. Onko näitä ollut muuallakin?

Onko näitä ristiinkytkettyjä risteysvaihteita ollut Suomessa/maailmalla keskitettyinä vaihteina (eli kääntö asetinlaitteelta mekaanisesti tai sähköisesti)?

Onko ristiinkytketyissä vaihteissa ollut Suomessa/maailmalla lukituksia, joko varmistuslukolla tai asetinlaitteelta, esim. lukituskammella)?


tallennettu
Pekka Siiskonen
Toimitus
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 56


« Vastaus #1 : Huhtikuu 12, 2021, 18:16:25 »

Vastaan sen verran itselleni että Saksassa ristiinkytkettyjä risteysvaihteita on ainakin ollut:

    https://www.weichen-walter.de/weicheninfos/index.html

Onko "DKW mit gegenläufigen Zungen" virallinen termi, sitä en tiedä.

tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 284


« Vastaus #2 : Huhtikuu 12, 2021, 20:52:39 »

Onko näitä ristiinkytkettyjä risteysvaihteita ollut Suomessa/maailmalla keskitettyinä vaihteina (eli kääntö asetinlaitteelta mekaanisesti tai sähköisesti)?

Onko ristiinkytketyissä vaihteissa ollut Suomessa/maailmalla lukituksia, joko varmistuslukolla tai asetinlaitteelta, esim. lukituskammella)?

Ainakin tässä Pieksämäellä vuonna 1935 otetussa kuvassa johtaa asemalaiturin vieressä olevalle toispuoleiselle ristiinkytketylle risteysvaihteelle laudoitettu johdinkanava, eli voisi päätellä kyseisen vaihteen olleen joko asetinlaitteella käännettävä tai ainakin asetinlaitteella lukittava:
https://rautatiemuseo.finna.fi/Record/musketti_rautatie.M014:SRMV1:2586?imgid=2
tallennettu
Pekka Siiskonen
Toimitus
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 56


« Vastaus #3 : Huhtikuu 14, 2021, 14:22:33 »

Ainakin tässä Pieksämäellä vuonna 1935 otetussa kuvassa johtaa asemalaiturin vieressä olevalle toispuoleiselle ristiinkytketylle risteysvaihteelle laudoitettu johdinkanava...
Kiitos! Ristiinkytketty englesmanni on kovin mennyttä aikaa...
tallennettu
Ismo Kirves
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 74


« Vastaus #4 : Huhtikuu 14, 2021, 17:47:34 »

Kaskisissa on ollut http://vaunut.org/kuva/55669?paik=kaskinen
tallennettu
Pekka Siiskonen
Toimitus
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 56


« Vastaus #5 : Huhtikuu 15, 2021, 12:59:36 »

...mutta sekään ei taida olla keskitetty eikä lukittu, lankutukset eivät jatku vaihteesta minnekään.

Kun katsoin tuota Finnan/Rautatiemuseon Pieksamäen kuvaa tarkemmin, niin minusta näyttää siltä, että alhaalta kohti risteysvaihteen lankutusta lähestyvä linja päättyy kääntöpyörän (tms.) laatikkoon, jonka kohdalta mekaaninen johto on mennyt oikealla olevan raiteen ali raiteen toisella puolella olevan samanlaisen kääntöpyörän kautta eteenpäin. Jos risteysvaihde olisi lukittu, niin lankutusten tulisi mennä kielien kärkien luo, jossa olisi ollut lukituslaite (-pyörä). Asettimen käyttötankojen nivelten laatikon jatkeena olisi kai pitänyt olla toinen laatikko lukituslaitteelle — vai olenko taas pihalla?
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Ristiinkytketty risteysvaihde  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2021 Resiina